Gå til innhold

[Løst] Ute etter nytt digitalt kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Etter et lite arbeidsuhell(drukna mitt DMC lx-5 i Burn energidrikke) ser jeg etter et nytt "lomme"kamera.

Bruksområde: året rundt i godt vær og dårlig vær sommer som vinter.

Prisnivå:+/- 4000,-

Jeg er som sagt på jakt etter et nytt kompaktkamera, gjerne noe i samme klasse som det drukna jeg nå har liggende

.

Har fra før Canon EOS 50D og 7D som bare blir liggende hjemme, da det er lettere å ha med et lite lett og mere anvendelig kamera på turer. Derfor spiller kvalitet, brukeranvendelighet og delvis størrelse et stort poeng hos meg

 

Håper noen har noen gode råd å komme med ang hva som finnes og erfaringer og tilbakemeldinger på hva som er bra :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony RX100 vil være en god oppgradering. Eneste bakdelen jeg kan se er at du må opp på RX100III for å få tilsvarende 24mm vidvinkel hvis det er viktig.

 

Enig, RX100 er et opplagt alternativ, og var du fornøyd med LX5 kan du jo se på LX7. Det er også lansert flere nye flotte modeller som LX100, Canon G7 X og Fujifilm X30, men de er alle større og tyngre enn LX5, og vesentlig dyrere.

Lenke til kommentar

Har sett på LX-7.er jo nesten identisk med LX-5. Men nå vurderer jeg et kamera med litt mere zoom enn 90mm som LX-7 og LX-5. Noen som har erfaring med de som har opptil 5-6+00mm zoom, er dette bare noe skrell eller noe å satse på?

Sony RX100 er noe jeg ser på.

Lenke til kommentar

Har sett på LX-7.er jo nesten identisk med LX-5. Men nå vurderer jeg et kamera med litt mere zoom enn 90mm som LX-7 og LX-5. Noen som har erfaring med de som har opptil 5-6+00mm zoom, er dette bare noe skrell eller noe å satse på?

Sony RX100 er noe jeg ser på.

 

Det RX100 gir som hever bildekvalitet en del er større og bedre sensor, og det ofrer du hvis du går for en modell med mere zoom - hvis du ikke vil ha et ganske mye større kamera som Sony RX10.

 

Jeg liker forøvrig kameraer med noe med zoom enn LX5/LX7, enig i din du kommentar om at telen er bergrensende. Det er mye å velge også med mer zoom (og tele). Sjekk for eksempel Canon G16 og Nikon P7800 (har ikke erfaring med noen av disse). Olympus Stylus 1 kan også være et alternativ, men alle disse blir noe større. Panasonic LF1 gir 28-200 i et veldig lite kamera, samme sensorstørrelølse som LX7, men dårligere lysstyrke. Canon S120 gir 24-120, men også dårlig lysstyrke på tele. Panasoonic TZ60 har ennå mindre sensor, men 30x zoom, RAW og en liten innebygd søker.

Lenke til kommentar

Så her må man ta ett valg, zoom eller kvalitet på bildan :-) Sett under ett så tar æ vel mine bilda på ca 35-50mm og da trenger man ikke noe zoom opp mot uendelig. Men det hadde vært kjekt som Ole Brum ville sagt ja takk begge deler.

Ikke bare å finne det rette. men Lx-7 og Rx100 e alternativer, får se litt til før man finner frem pængboka

Lenke til kommentar

Så her må man ta ett valg, zoom eller kvalitet på bildan :-)

 

Størrelse og vekt mot zoom er et evig problem dessverre. Ser du skriver at du tar mye i området 35-50, og da ville jeg også sett på Panasonic GM1. Det er nettopp erstattet med GM5 som blir en del større og dyrere, men er fortsatt tilgjengelig med en superkomapkt 12-32mm (24-64 ekvivalent) til litt under 5000 i øyeblikket. Vet ikke hva som vil skje med det fremover, men mulig det faller ennå litt i pris før det forsvinner fra markedet.

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-gm1-196040

 

Panasonic har også lansert en superkompakt 35-100 F4-5.6 som kan komplementere hvis du føler du må ha litt større brennvidde også.

http://www.imaging-resource.com/news/2014/09/17/hands-on-with-the-ultra-compact-panasonic-35-100mm-f-4-5.6-telephoto-zoom-l

Lenke til kommentar

Hvordan kommer LX-7 seg i forhold til RX100?

 

Sensoren i RX100 er veldig mye bedre, så spørs det hvilken versjon av RX100 du sammenligner med. Orig og Mk II har 28-100mm med litt svak lysstyrke på 100mm. Mk III har 24-70 og bedre lysstyrke, men ligger på 7500 nå, Mk II er rundt 5000. Så dårligere sensor på LX7 kompenseres litt (men ikke helt IMO) av bedre lysstyrke sammenlignet med RX100 Mk I/II. Optisk er vel Mk I/II ganske bra, men en del svakere oppløsning ut mot hjørnene, men det gjelder det meste i denne klassen også LX7.

 

Forøvrig er den først RX100-versjonen minst, Mk II fikk vippbar skjerm som tar litt plass, Mk III har også innebygd søker. Vil du ha 24mm er det Mk III eller LX7 som gjelder (av disse). Vil du ha mer enn 70mm må du velge RX100 Mk I/II eller LX7, men som Kristallo også kommenterte kan du fint croppe 70mm på MK III til tilsvarende 90mm på LX7 og likevel ha bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...