Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Driverproblem etter installasjon av Windows 7


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den siste tiden har jeg hatt mange forskjellige problemer med min 1,5 år gamle bærbare Asus PC. Blant annet er det åpenbart noe feil med bluetooth-kortet i PC-en. Høyttaler og datamus faller ut hele tiden. Dette har jeg slitt med lenge, men i det siste har det blitt helt ubrukelig.

 

Jeg kjøpte et lite bluetoothadapter hos Clas Ohlson, men det gikk ikke an å installere det. I tillegg til dette hadde jeg noen andre problemer (diverse blåskjermer) og bestemte meg for tilbakestille Windows 8, men dette gikk ikke an. Asus var velkjent med problemet.

 

Derfor bestemte jeg meg for å installere Windows 7. Jeg hadde en installasjons-DVD og en lisens liggende. Nå har jeg følgende problem:

 

1)

Det går fremdeles ikke an å installere bluetoothadapteret fra Clas Ohlson. Jeg får følgende feilmelding: "Device driver software was not successfully installed."

 

2)

En rekke drivere under "other devices" i enhetsbehandling blir ikke installert. Jeg vet ikke hvilke drivere det er, og heller ikke om det har noe med installasjonen av bluetoothadapteret å gjøre. Navnet på enhetene er:

"PCI Data Acquisition and Signal Processing Controller" (oppført to ganger)

"PCI Device"

"SM Bus Controller"

"Universal Serial Bus (USB) Controller"

"Unknown Device" (oppført sju ganger)

 

3)

I tillegg til dette har jeg merket at batteriet har blitt vesentlig dårligere den siste uken. Nå vil det heller ikke lade. Etter installasjon av Windows 7 får jeg følgende feilmelding: "There is a problem with your battery, so your computer might shut down suddenly."

 

Er problemet at batteriet enkelt og greit snart er oppbrukt, og at det tilfeldigvis skjer nå når bluetooth-kortet i maskina også streiker?

 

Mange spørsmål her altså!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå på nettsidene til produktlagerne (asus for maskinen) og Hva enn slags firma som selger bluetooth adapter til clas... Så får du drivere derfra, ikke regn med at windows skal klare å søke frem riktige drivere selv, det går som regel heller dårlig, som med deg.

 

Jo, men jeg vet jo ikke hvilke drivere jeg skal laste ned. Asus kundesenter visste ikke heller. PCI? SM Bus Controller? Hva er det da?

 

Bluetoothadapteret er laget av Cambridge Silicon Radio og heter CSR8510. Finner ikke driver til det på nettet, jeg...

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

 

Det hjalp ikke mye dessverre:

 

På "Graphics Driver" fikk jeg følgende beskjed:

Your driver is current."

 

På "Intel Chipset Software Installation Utility (Chipset INF)," "Audio Driver for Intel Desktop Board," "Wireless Nwtworking (WiFi)," "Wired Networking" fikk jeg følgende beskjed:

 

"This device is unknown or unsupported. Please contact the manufacturer for possible updates."

Lenke til kommentar

Vanligvis har produsenten drivere for gitte pc'er på nettsiden sin, Intel som foreslått har søker som søker på pc'en din, slik windows gjør.

 

Hvis du oppgir nøyaktig Pc modell så kan vi nok hjelpe nærmere.

 

Modell: Asus K56CM.

 

Jeg har funnet den siden med drivere hos Asus, men som sagt så hjelper ikke det for jeg vet ikke hvilke drivere "other devices" trenger.

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Sannelig min hatt, Kjetil! Jeg fulgte oppskriften i den første linken din, fant ut hva som trengte driver, og fikk lastet dem ned fra Asus og installert dem! Tusen takk!

 

Men:

 

1)

Bluetooth funker enda ikke. Jeg klarte faktisk å koble til både datamus og høyttaler i sted. Det blinket i USB-adapteret. Men så oppdaget jeg at driverne til bluetooth-kortet i maskina var blitt installert igjen etter en omstart. Så jeg vet ikke helt om det var det innebygde bluetooth-kortet eller USB-adapteret jeg brukte. Det innebygde fungerer uansett bare delvis, så det er ikke noe å satse på. Etter en ny omstart, så klarte jeg imidlertid ikke å koble til bluetooth-enhetene igjen. Så her er det fortsatt trøbbel.

 

2)

Får fortsatt feilmeldingen om batteriet. Men det er kanskje selve batteriet, og ikke en programvarefeil?

 

3)

Et spørsmål til:

I maskina er den en SSD på 24 GB og en HDD på 500 GB. Hybrid. Da jeg installerte Windows, så var den en som mente at jeg burde installere det på HDD-en og ikke SSD-en. Men jeg lurer på om dette var riktig, for oppstarten går litt treigere nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...