Gå til innhold

PC for ingeniører


Megafon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ingeniørstudent for et par år siden og kan fortelle at du greier deg helt fint med en vanlig pc. Går mest i powerpoint presentasjoner egentlig, og det som gjøres av cad er ganske basic og krever lite ressurser.

 

Jeg brukte en macbook air 13" med windows, 4gb minne og intel i5, holdt i massevis.

Lenke til kommentar

Du trenger en helt grei bærbar for det aller meste. God skjerm er en fordel. Lang batteritid likeså.

 

Du bør sette deg inn i hva slags programmer lærestedet bruker før du kjøper. Hos oss (Bygg/NTNU) deler vi ut en del spesialprogramvare som kun kjører i windows, og mange studenter med Mac får seg da en overaskelse. Andre igjen bruker Mac.

 

Generelt vil jeg si at foruten regneark, presentasjons-verktøy og tekstbehandling, så bør en pc til en ingeniørstudent kunne kjøre; programmering, matlab, gis, cad + en mengde spesialprogrammer til de ulike fagfelt. De fleste av disse spesialprogrammene kjører på windows og/eller linux/unix.

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Går dataingeniør nå, og jeg ville anbefalt en ultrabook. Da har du både ytelse og batteritid - bare husk på å kjøp en med nok RAM. Jeg har 4gb på min, og det er rett og slett for lite til mitt bruk da vi kjører mange prosesser samtidig
God batteritid kan også vere greit å ha - vi er av og til i forelesningssaler der det ikke er mulighet for å lade, og da er det utrolig kjekt å ha en PC som varer i over 4 timer på batteriet

Vil også anbefale å gå for en Windows PC - de meste finnes til OS X/Linux, men er noen av programmene vi bruker som kun er til Windows, så det blir oftest det enkleste

Og det du sier er helt rett - nok RAM og god skjermoppløsning er et must - vertfall for meg
SSD er ingen nødvendighet - men vil anbefale det på det sterkeste

Jeg har en Sony Vaio Pro 13", og den fungerer vertfall veldig greit :)

Endret av Brattus1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...