Gå til innhold

Muslim, men interessert i å besøke Kirkesamfunn


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg synes religion er noe som er kjempespennende og har alltid brent for å lære mer om dette. Selv er jeg muslim men jeg er åpen for å snakke og lære mer om andre religioner og livsfilosofi.

Lenge har jeg hatt lyst til å besøke noen kirkesamfunn. Vil se hvordan de kristne samfunn her møtes og hva som skjer der. Måten dem praktiserer sin tro på og holder bønn, messer, samlinger osv.

Er det noen som er fra noen lignende miljø her som kan komme med tips om sted og tid? Nå er jeg også litt smånervøs til å være med på dette fordi jeg er muslim. Vil det være noen problem tror dere?

Åpen for svar og tips :)

Thanx!




Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kult at du vil lære mer om andre religioner. Selv er jeg kristen (eller, anser meg som en kristen agnostiker). Besøkte en moske i regi av skolen da jeg gikk på VGS for en fem års tid siden - veldig positiv opplevelse. Når det gjelder besøk i kristne samfunn - så har du det over hele landet. Ungdommsmiljøene er vel sterkest i det typiske bibel-beltet (sør-vest-landet), men det finnes unge i tilknytning til alle menigheter - i større, eller mindre grad. Har så langt ikke møtt en eneste prest som ikke er åpen og imøtekommende. Teologistudiet er et imponerende studie med tanke på åpenhet, filosofi, livssyn og forsoning - i tillegg til det som er knyttet opp mot den kristne tro og lære. Vil anbefale deg å gå til presten/prosten i din nærmeste menighet og rett å slett bare prate med h*n :) Finnes også mange nasjonale "ungomsklubber" for kristne - som KFUK/KFUM (speidere), KRIK (kristen iddretts kontakt) osv. som kanskje også hører til der du bor. Grei måte å møte unge kristne som du også kan prate med. Keep me posted :)

Lenke til kommentar

Aha, da er det vel ikke så nøye med alder i menigheten heller da? Den katolske kirke har jeg liten/ingen kunnskap om. Er selv fra Oslo og har flere kirker i midt nærområde, men veil vel si at gjennomsnittsalderen en vanlig søndag er rundt 40(?). Flere menigheter har egne kvelder for ungdom. Min anbefaling er likevel bare å ta kontakt med presten i din nærmeste menighet - om ikke annet så for en samtale om det du måtte lure på. kan nevnes at det finnes ulike kirkesamfunn med ulike synspunkt og verdier - akkurat som innen Islam. Den moskeen jeg besøkte var for eksempel en Ahmadiyya-moske (Nor moske på Frogner), en moske med sentrale verdier som etter sigende ikke er helt forenelig med de fleste muslimer, eller?

Lenke til kommentar

Ja jeg får nok kontakte kirken i nærområdet her :)

Fleste muslimer i verden tilhører sunni retningen. Blir denne retningen ekstrem så snakker vi da om mer salafistisk ideologi (det Al-Qaidah, ISIS, Taliban og Profetens Ummah har). Jeg mener at disse er helt på bærtur og helt skrudde. De er imot alle som ikke tenker som dem. Og ja de er imot Ahmadiya folka. De er også imot Sjiamuslimene som er en minoritet i Islam, og kanskje er dem som er mest imot denne falske terror versjonen av islam. Noe som gjør sjiamuslimene selv til ofre av ISIS i Iraq.

Kan anbefale deg å besøke splitternye Tauheed Moskeen på Hauketo. Det er en sjiamuslimsk moske og kanskje en av de mest moderne og "norske" moskeene i Oslo området :) Tror du vil like å ta en tur der. Tauheed Moskeen har holdt flere programmer sammen med Kirke menigheter. Jenta Faten som var hoved taler i demonstrasjonen mot ISIS er også fra denne moskeen. De gjør en flott jobb mot radikalisering. Men nok om det hehe

 

Er prestene i Kirkene hver dag eller er det noen spesielle tidspunkter du kan anbefale? Søndager kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...