Gå til innhold

Holder 850w til overklokket rig med SLI?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har bestilt meg nytt system i går gikk for https://www.dustinhome.no/product/5010747910/be-quiet-dark-power-pro-10-850w , da jeg hadde Corsair AX860i før som bare gav meg random reboots og startproblemer.

Jeg prøvde å tenke fremtidsrettet med valgene mine, men begynner nå å få kalde føtter for om PSU kan bli for liten til et overklokket system med SLI.
Tenker på 2x Msi 970, Intel 4690K, 16gb Corsair Vengance 2400mhz, vifter og harddisker.

Hva tror dere? Skulle likt å ha litt å gå på også, slik at jeg ikke føler at det kniper noen steder. Muligheter for å bestille en annen en om dere mener dette og returnere den andre når den kommer. Betalte 1899 for den som er bestilt. Kan strekke mer noen hunde både opp og ned om det er nødvendig.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett reviews av 970 der det drar sånn 300 ved full load. Det blir 600w for to og så kommer CPU og alt annet oppå der. 80+ PSU betyr jo også at effekten er 80% eller mer. Altså at en 1000w vil yte 800w+. Nå er den valgte platiniun, som har krav på 93 ish %, så det går vel men usikker på klokkingen oppå alt sammen.

Lenke til kommentar

1. GTX 970 har en maks limit på 145W. Denne kan på noen kort settes opp til 120 % ved overklokking, som da gir 174W. To gir da en topp på 348W, hvis begge belastes maks samtidig. Slenger du inn en margin på 50W, i tilfelle det kommer muligheter for å unlocke denne power-limiten litt mer, så er vi oppe i 400W.

2. CPU + HK + RAM er som regel rundt 120W ved maks belastning, uklokket. Med overklokking så vil du nok maks nærme deg en 200W.

 

3. Vifter ligger på noen få watt (alt etter som), og krevende harddisker er på ca 10W pr. stykk. I en normal gamingmaskin så er det sjeldent at dette går noe særlig over 20W totalt. Harddisker har jo en peak-effekt ved boot, og ikke når resten belastes tungt.

 

Totalt: 650W PSU burde være nok for selv GTX 970 i SLI + CPU overklokking på luft/Aoi, men slenger du inn en god buffer på 200W (totalt 850W), så har du mer enn nok å ta av så fremt du ikke gjør noen store endringer. Selv litt tyngre overklokking med godt custom vannkjøling burde gå fint. Spesielt med tanke på at det er en ganske god PSU, og at du nok aldri/sjeldent vil oppleve at ALT går på maks samtidig.

 

 

80+ PSU betyr jo også at effekten er 80% eller mer. Altså at en 1000w vil yte 800w+. Nå er den valgte platiniun, som har krav på 93 ish %, så det går vel men usikker på klokkingen oppå alt sammen.

Det har i denne sammenhengen ikke noe å si. en 1000W PSU leverer 1000W, men kan trekke litt forskjellig fra veggen, alt etter hvilken effektivitet. Kravet til platinum-PSUer er 89 % effektivitet ved maks last. En 1000W PSU vil da kunne levere 1000W, samtidig som den da trekker 1110W fra veggen.

Dette er dog en amerikansk standard, og kravet settes for hva PSUen klarer på 115V. Ved 230V som i Norge er de som regel noe mer effektive, og ofte kan man nok få ut 90-91% av en PSU ved platinum ved maks last. Det finnes de som klarer enda mer, men kan ofte være Titanium-sertifiserte. Dette har dog ingenting med hva de skal klare å levere av strøm. En 1000W skal klare 1000W (minst), og en 850W skal kunne levere minst 850W.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...