Gå til innhold

Netflix kan bli nødt til å stenge smutthullet


Anbefalte innlegg

"Rettighetshavere i USA presser samtidig på for det samme, ettersom de ikke nødvendigvis får betalt for å levere innholdet sitt til utenlandske «snyltere»."

 

Hvorfor legger artikkelforfatter i dette? Hvordan i all verden blir utbetalingen fra amerikansk tjenestetilbyder til amerikanske rettighetshavere differensiert basert på hvorvidt det er en amerikansk amerikaner fra Amerika eller en utenlandsk snylter som benytter tjenesten??

 

Hvis noe som helst er det vel heller snakk om at utenlandske netflixbibliotek leverer innhold som ikke er tilgjengelig i USA, hvor så amerikanske VPN-brukere heller "sniker" seg ut av landet for å få tilgang til dette. Da går pengene til den utenlandske rettighetshaveren fremfor den amerikanske. Altså nøyaktig det samme som de Australske rettighetshaverne klager på i artikkelen. Amerikanske og britiske rettighetshavere vil jo faktisk miste inntekten fra opp mot 200'000 brukere når Netflix Australia eventuelt kommer på beina.

Fordi rettighetshaveren i Europa ikke nødvendigvis er den samme som i USA. Dermed vil ikke Rettighetshaveren i USA få penger fra min bruk av tjenesten i USA siden pengene fra mitt abonnement går til Europeiske rettighetshavere uavhengig av om jeg bruker amerikansk eller norsk Netflix.

 

Det er en enkel måte å få bukt med dette tullet og det er å gjøre verden til en sone. Det er latterlig at man skal fortsette med forskjellige rettighetshavere til samme produkt forskjellige steder i verden. Det var en gang da dette sikkert var fornuftig på grunn av fysiske medier, men med digital distribusjon er det tullete og gammeldags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...