Gå til innhold

Kalibrering av ekstern skjerm og laptop


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en ekstern skjerm (Eizo) til den bærbare PCen (Toshiba). Begge to er kalibrert. Problemet er at bare én av disse profilene brukes av gangen når begge skjermene er på samtidig. Det vil si enten profilen til den eksterne på begge skjermene, eller så er det profilen til den bærbare på begge skjermene. Det vil si at jeg må inn på kontrollpanelet og endre skjermpreferanse og tildele rett fargeprofil titt og ofte. Er det noe jeg ikke skjønner, eller kan jeg ikke vente noe annet? Windows 7. Hadde vært fint om noen kunne veilede meg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skaffet meg en ekstern skjerm (Eizo) til den bærbare PCen (Toshiba). Begge to er kalibrert. Problemet er at bare én av disse profilene brukes av gangen når begge skjermene er på samtidig. Det vil si enten profilen til den eksterne på begge skjermene, eller så er det profilen til den bærbare på begge skjermene. Det vil si at jeg må inn på kontrollpanelet og endre skjermpreferanse og tildele rett fargeprofil titt og ofte. Er det noe jeg ikke skjønner, eller kan jeg ikke vente noe annet? Windows 7. Hadde vært fint om noen kunne veilede meg!

 

Hvis du høyreklikker på desktopen, velger Screen Resolution kommer det opp en dialogboks. Trykk på Advanced settings linken, gir ny dialogboks, velg Color Mangement øverst til høyre. Der er det kun en knapp, Color Mangement, trykk på den og så komer du dit du skal, ny dialogboks "Color Mangement".

 

I Devices kan du velge en og en skjerm fra dropdown øverst. For hver skjerm du velger får du opp profiler som Windows mener er aktuelle. Trykk på den du vil ha i listen og så knappen "Set as Default profile". Gjenta for monitor nr to, og så skal Windows laste riktig profil for riktig skjerm, usikker på om du bør reboote (og jeg har engelsk Windosw 7).

 

Hvis kalibreringsenheten din har et eget laste/info-program for profiler bruker det så vidt jeg vet også disse settingene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg har endelig fått det til å virke. Jeg hadde lagt opp begge fargeprofiler under begge skjermene og haket av for standardprofil. Jeg antok feilaktig at standardprofilen skulle angis for begge skjermer for seg, men det som skjedde var at denne ble tildelt begge. Det rettet seg da jeg bare lot det være en eneste profil under hver skjerm og ikke haket av for standardprofil. Da tildeler systemet rett profil til rett skjerm.

 

Denne forklaringen var kanskje forvirrende, men jeg tror jeg skjønner det nå. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har endelig fått det til å virke.

 

Flott, det er det viktigste! Ikke den enkleste dialogen i Windows, og utrolig lett å overse at om det står Default bak riktig profil. Skal ikke være nødvendig å slette så det bare er en igjen, men hvis det hjelper er det jo fint.

 

Jeg bruker Spyder for kalibrering og der følger det med et lasteprogram som viser hvilken profil hvilken skjerm får hver gang jeg skrur på PC'en, så det er lett å se at det har blitt riktig.

Lenke til kommentar

Kalibreringsproblemet er ennå ikke helt løst. Det ser helt fint ut i redigeringsprogrammet DPP fra Canon. Da angir jeg aktivt hvilken skjermprofil som skal brukes. Åpner jeg bilder gjennom Picasa eller Windows fotogalleri, har de ikke riktige farger. Hvis jeg høyreklikker og legger samme bilde som skrivebordsbakgrunn, blir det riktig på skrivebordet. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Mode setter jeg til sRGB på den eksterne skjermen.

 

Håper på svar!

Endret av 5 d II
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...