Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2 uttrykk med 2 ukjente, hjelp til og løse[URGENT]


Anbefalte innlegg

Prøver og løse ett mekanikk problem og står med følgende 2 uttrykk:

 

cos51,3*AB+cos26,6*AC=420
og
sin51,3*AB+sin26,6*AC=140
Hvordan går jeg frem når jeg skal løse dette? har sett på ligninger med 2 ukjente og synes saken blir litt greiere når man jobber med tall og x,y
Litt værre algebraisk, haster litt.
Takk
Endret av fixxit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først gjør du slik the_last_nick_left sier, altså setter AB = x og AC = y. Så ordner du om slik at du får variablene foran cosinus og sinus uttrykkene.

 

1. x*cos(51.3) + y*cos(26.6) = 420

2. x*sin(51.3) + y*sin(26.6) = 140

 

Så finner du et uttrykk for x fra eksempelvis likningsett 1. Dette setter du inn i likningsett 2, og så kan du løse det. Det du har gjort er forøvrig ikke helt korrekt mtp regneoperasjon. Hvis du deler med AB*sin(..) slik du gjør så blir du nødt til å dele med begge sinus uttrykkene sidene det er addisjonstegn mellom dem

Lenke til kommentar

 

Det kan jeg gjøre, Hadde forresten vært ett bedre innlegg om du iallefall hadde sagt om jeg var inne på noe eller helt på tur

Nå, dette er hva jeg kaller takknemlighet!

 

Det kaller jeg bidrag til ett mer effektivt forum, jeg spurte om hjelp og hadde lagt ved noen uttrykk, som en side kommentar sa jeg at jeg synes det er er lettere med tall, x og y

 

Kanskje greit og i det minste skrive noe om måten jeg har tenkt på er feil eller riktig da? i dette tilfellet var det faktisk feil som Salt_Skin over her nevner.

 

Beklager om det var feil og komme med helt legit konstruktiv tilbakemelding det var virkelig ikke meningen og såre noen.

Lenke til kommentar

Først gjør du slik the_last_nick_left sier, altså setter AB = x og AC = y. Så ordner du om slik at du får variablene foran cosinus og sinus uttrykkene.

 

1. x*cos(51.3) + y*cos(26.6) = 420

2. x*sin(51.3) + y*sin(26.6) = 140

 

Så finner du et uttrykk for x fra eksempelvis likningsett 1. Dette setter du inn i likningsett 2, og så kan du løse det. Det du har gjort er forøvrig ikke helt korrekt mtp regneoperasjon. Hvis du deler med AB*sin(..) slik du gjør så blir du nødt til å dele med begge sinus uttrykkene sidene det er addisjonstegn mellom dem

Takk :)

Lenke til kommentar

 

Nå, dette er hva jeg kaller takknemlighet!

Det kaller jeg bidrag til ett mer effektivt forum, jeg spurte om hjelp og hadde lagt ved noen uttrykk, som en side kommentar sa jeg at jeg synes det er er lettere med tall, x og y

 

Kanskje greit og i det minste skrive noe om måten jeg har tenkt på er feil eller riktig da? i dette tilfellet var det faktisk feil som Salt_Skin over her nevner.

 

Beklager om det var feil og komme med helt legit konstruktiv tilbakemelding det var virkelig ikke meningen og såre noen.

 

Søtt. Hvorvidt du ønsker et "effektivt" forum eller ikke så skader det ikke med litt alminnelig høflighet. Du fikk hjelp, da er det hyggelig å si "takk". Du ønsker effektivitet, jeg ønsker et forum hvor man kan utvise litt folkeskikk.

 

Men siden du tar opp det med effektivitet... Dette forumet har en egen tråd for matematikkhjelp, bruk det neste gang.

 

I tillegg så kommer du her og ønsker å få alle svarene servert. Det er ikke nødvendigvis effektivt fra et pedagogisk standpunkt. For eksempel så ga Last Nick deg nok informasjon til at du, med en elementær forståelse av løsninger for likningsett, ville kunne løse oppgaven. Du ville da selv oppdaget om du hadde startet på en fornuftig tilnærming, og du ville da oppdaget at du hadde gjort noe feil. Da ville du bedre husket feilen din, og fått mer ut av oppgaven enn om noen bare gir deg svaret direkte.

 

Ha en ellers fin dag.

Lenke til kommentar

 

 

Nå, dette er hva jeg kaller takknemlighet!

Det kaller jeg bidrag til ett mer effektivt forum, jeg spurte om hjelp og hadde lagt ved noen uttrykk, som en side kommentar sa jeg at jeg synes det er er lettere med tall, x og y

 

Kanskje greit og i det minste skrive noe om måten jeg har tenkt på er feil eller riktig da? i dette tilfellet var det faktisk feil som Salt_Skin over her nevner.

 

Beklager om det var feil og komme med helt legit konstruktiv tilbakemelding det var virkelig ikke meningen og såre noen.

 

Søtt. Hvorvidt du ønsker et "effektivt" forum eller ikke så skader det ikke med litt alminnelig høflighet. Du fikk hjelp, da er det hyggelig å si "takk". Du ønsker effektivitet, jeg ønsker et forum hvor man kan utvise litt folkeskikk.

 

Men siden du tar opp det med effektivitet... Dette forumet har en egen tråd for matematikkhjelp, bruk det neste gang.

 

I tillegg så kommer du her og ønsker å få alle svarene servert. Det er ikke nødvendigvis effektivt fra et pedagogisk standpunkt. For eksempel så ga Last Nick deg nok informasjon til at du, med en elementær forståelse av løsninger for likningsett, ville kunne løse oppgaven. Du ville da selv oppdaget om du hadde startet på en fornuftig tilnærming, og du ville da oppdaget at du hadde gjort noe feil. Da ville du bedre husket feilen din, og fått mer ut av oppgaven enn om noen bare gir deg svaret direkte.

 

Ha en ellers fin dag.

 

Forsåvidt enig i noe av det du sier, det jeg overhode ikke er enig i er at jeg ber om svarene, for det gjør jeg ikke.

 

Dessuten synes jeg last_nick kom med ett svar som hjalp meg lite, det må jeg vel få lov og kommunisere tilbake.

 

Om konstruktive tilbakemelding er dårlig folkeskikk bør du slutte i søndagsskolen å åpne øynene, er det ikke konstruktive tilbakemelding som gjør at ting blir bedre? Det er kun i religion at konstruktiv kritikk er negativt.

 

Enig eller uenig er jeg ikke interessert i og diskutere dine livssyn i en matematikk tråd, da får du nesten åpne din egen post under livssyn kategorien.

Endret av fixxit
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i noe av det du sier, det jeg overhode ikke er enig i er at jeg ber om svarene, for det gjør jeg ikke.

 

Dessuten synes jeg last_nick kom med ett svar som hjalp meg lite, det må jeg vel få lov og kommunisere tilbake.

 

Om konstruktive tilbakemelding er dårlig folkeskikk bør du slutte i søndagsskolen å åpne øynene, er det ikke konstruktive tilbakemelding som gjør at ting blir bedre? Det er kun i religion at konstruktiv kritikk er negativt.

 

Enig eller uenig er jeg ikke interessert i og diskutere dine livssyn i en matematikk tråd, da får du nesten åpne din egen post under livssyn kategorien.

Og på ingen måte er dette en begrunnelse for at du virket usedvanlig lite takknemlig. Jeg har ikke sagt at konstruktiv kritikk er negativt, så vennligst slutt å konstruere stråmenn.

 

Hvis du syns svaret hans var dårlig, så er ikke problemet ditt at du syns denne oppgaven var vanskelig - problemet ditt er at du ikke kan å løse likningsett med to ukjente. Du burde da ta et lite skritt tilbake og lære deg det fra grunnen av.

 

Jeg vil ha meg frabedt dine grunnløse implikasjoner om religion og lignende.

 

Edit: Du ber faktisk om svaret, da du eksplisitt ber om løsningsmetoden. Du burde også ta en grundigere kikke på brøkregning - det kan virke som om du forsøker å anvende en rekke regler for brøkregning, uten at du forstår hvorfor disse reglene stemmer. Dette kalles en instrumentell forståelse av matematikken, i motsetning til en relasjonell forståelse. Hvis du forstår hvorfor noe funker så er det lettere å huske enn tilfeldige regler.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Dessuten synes jeg last_nick kom med ett svar som hjalp meg lite..

 

Det er mulig du synes det, men da tar du feil. Hvis du hadde tatt deg bryet med å gjøre det jeg sa, hadde du fått omgjort det relativt stygge likningsettet til et helt ordinært likningsett med to ukjente, noe du skal kunne lenge før du får såpass stygge varianter. Og hadde du gjort det hadde du forstått det litt bedre enn nå som noen ga deg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...