Gå til innhold

Kilder for generell spillkritikk og spillanalyse


Anbefalte innlegg

Mange kjenner nok til Anita Sarkeesian og videoserien Feminist Frequency, og meningen her er ikke å diskutere henne eller videoene hennes. Det jeg derimot lurer på er om noen vet om noen andre forseggjorte spillanalyse-, spilldiskusjon- og/eller spillkritikk-serier som man kan følge. Med spillkritikk så mener jeg ikke anmeldelser, men mer generelle tendenser i spillemediet eller konkrete hendelser som er verdt å ta en kikk på.

 

Jeg liker veldig godt Jon Cato Lorentzen sin Trololol-serie i Level Up, men nå er er jeg i utgangspunktet ute etter enda mer forseggjorte serier enn dette. Hvis du vet om noen serier som ligner på Trololol så kan du godt anbefale dette også.

 

Serien bør ha en akademisk eller seriøs journalistisk tankegang/tilnærming, men trenger ikke å følge strenge akademiske prinsipper for publisering, metodikk, kildekritikk, o.l. Det må likevel være logisk og gjennomtenkt. Jeg er i all hovedsak ute etter noe som tar spillmediet like seriøst og er like forseggjort som Anita Sarkeesian sine videoer.

 

Tema og vinkling kan i utgangspunktet være hva som helst. Jeg ønsker helst videoserier, men det kan også være lyd eller ren tekst. Det viktigste er tankevekkende, opplysende, reflekterende og informativt innhold.

Endret av Augural
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke allerede har vært innom sida, så anbefala e tvtropes.org. Denne sida handler om "tropes" som e et vidt begrep for element/verktøy som e i bruk og finnes innenfor fiksjonelle verk. Utdrag fra hjemmesida: "Tropes are devices and conventions that a writer can reasonably rely on as being present in the audience members' minds and expectations."

 

Sida fungerer som ei wiki side og e også utenfor de akademiske prinsippene, derimot e det ganske mange av brukerene som tar tropes ganske seriøst og sørger for at alt er opp til standarder.

 

Eksempler på spill-tropes kan være:

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ZergRush

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AnAdventurerIsYou

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ArmorIsUseless

 

Også en advarsel:

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/TVTropesWillRuinYourLife

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/DarthWiki/TVTropesRuinedYourLife

 

Sida er farlig avhengighetsskapende, og inneholder kunnskap som vil gjøre deg mer kynisk. Måtte slutte å lese på den selv for litt sida når det ble mye stress med skole og i privatlivet. Den gjør bare noe med tankemåten din som ikke er så bra.

Lenke til kommentar

Akkurat som OP så er jeg interessert i mer dyptgående journalistikk når det kommer til favorittmediet vårt. Jeg har hørt en del om Anita Sarkeesian, det meste negativt, men jeg skal kikke på videoene som ligger ute. Det er uansett for dumt å hente sin mening om personer basert på hva som skrives i kommentarfelter rundt omkring.

 

John Baine (TotalBiscuit) legger for det meste ut reviews av spill og gameplay-videoer, men jeg synes de av hans videoer som omhandler nyhetssaker eller tendenser i bransjen er mye mer interessante. Disse blir som regel lagt ut i hans serier "Content Patch" eller "VLOGs". Ganske lettbeint og underholdende, men alikevel dyptgående nok til å komme med perspektiver man kanskje ikke tenker over ved første øyekast

 

Angående tropes så føler jeg ikke helt det treffer mål, med forbehold om at jeg forstår hva OP ser etter. Det blir litt som å gi han en ordbok når han vil forstå hvordan språket henger sammen. Nyttig informasjon, men mer en samling fakta som kommer godt med i en geeky quiz-kveld enn noe som gir mer dyptgående kunnskap

Lenke til kommentar

TV Tropes ser ut til å være et greit oppslagsverk som vil være relevant for det jeg ser etter, men som Vegard# korrekt antar så er det ikke et oppslagsverk jeg er ute etter nå. Det er mulig at "kilder" i tittelen kan virke litt forvirrende, men jeg fikk ikke endret overskriften før jeg publiserte og det gikk opp for meg at det ble litt feil.

 

Jeg ser etter journalistikk, essays, podkaster, blogger, videoserier og lignende som tar videospill seriøst, og gjerne benytter en utdanning innen samfunnsfag, mediefag eller kulturfag til å diskutere, drøfte, kommentere og analysere videospill som et seriøst kulturelt medium. Det kan være innholdet i spill, nyheter, historie, trender/tendenser, samfunnet eller andre aspekter som kan relateres til videospill.

 

Takk for tipset om John Baine. Har kikket litt på YouTube-kanalen, og selv om det ser ut til å være hovedsakelig anmeldelser, som du også skriver, så virker han som en oppegående person hvis anmeldelser virker relativt reflekterte og interessante.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

Mange kjenner nok til Anita Sarkeesian og videoserien Feminist Frequency, og meningen her er ikke å diskutere henne eller videoene hennes. Det jeg derimot lurer på er om noen vet om noen andre forseggjorte spillanalyse-, spilldiskusjon- og/eller spillkritikk-serier som man kan følge. Med spillkritikk så mener jeg ikke anmeldelser, men mer generelle tendenser i spillemediet eller konkrete hendelser som er verdt å ta en kikk på.

 

Jeg liker veldig godt Jon Cato Lorentzen sin Trololol-serie i Level Up, men nå er er jeg i utgangspunktet ute etter enda mer forseggjorte serier enn dette. Hvis du vet om noen serier som ligner på Trololol så kan du godt anbefale dette også.

 

Serien bør ha en akademisk eller seriøs journalistisk tankegang/tilnærming, men trenger ikke å følge strenge akademiske prinsipper for publisering, metodikk, kildekritikk, o.l. Det må likevel være logisk og gjennomtenkt. Jeg er i all hovedsak ute etter noe som tar spillmediet like seriøst og er like forseggjort som Anita Sarkeesian sine videoer.

 

Tema og vinkling kan i utgangspunktet være hva som helst. Jeg ønsker helst videoserier, men det kan også være lyd eller ren tekst. Det viktigste er tankevekkende, opplysende, reflekterende og informativt innhold.

Heisann!

 

Høres ut som om du burde sjekke ut bloggen Critical Distance. Der samles det ukentlig opp artikler og videoer som tar for seg relevante tema i spillverdenen, som oftest med et mer analytisk og kritisk blikk enn det du får mange andre steder. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Høres ut som om du burde sjekke ut bloggen Critical Distance. Der samles det ukentlig opp artikler og videoer som tar for seg relevante tema i spillverdenen, som oftest med et mer analytisk og kritisk blikk enn det du får mange andre steder. :)

 

Denne bloggen virker som en fulltreffer for det jeg ser etter innen nyheter. :D Ikke bare er blogginnleggene i seg selv gode, men de referer også til andre kvalitetsinnlegg. Tusen takk!

Endret av Augural
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...