Gå til innhold

[Løst] Kontaktorer og holdekretser?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Etter å ha fått suveren hjelp her med "vann nivå måleren" så prøver jeg meg med neste problem..

 

Har 3 nivåer i vann som skal styre en pumpe. Alle nivåer har dobbeltvirkende relè og kan styre 2 kretser hver. Altså alle relèr har 6 pinner hver for 230v + styrestrøm men styrestrøm til relèer er ferdig koblet.

 

Disse relèene skal styre kontaktorer som kjører vannpumpa. Har tilrådighet 2 kontaktorer for dette.

 

Kontaktorene ser forøvrig slik ut:

spd_20130831132734_b.jpg

 

Relèene ser slik ut:

 

Omron-G6A-234P-BS-DC5.jpg

 

 

Så over til problemet, i det siste bilde illusterer jeg vanntanken og vannsensorene.

 

1. Kommer vann nivå under sensor 1 skal all strøm brytes. Dette er ok sålangt.

 

Pumpa skal gå og pumpe inn vann til nivået når sensor 3. Dette er også ok sålangt, men når pumpa stopper ved sensor 3 så vil jeg ikke ha start på pumpa igjen før vann nivået går under sensor 2. Altså at Nivået skal vøre konstant mellom sensor 2 og 3. Sensor 1 er bare en sikkerhets bryter for å ikke tørrkjøre trykkpumpa som står montert etter tank. Hvordan få pumpa til å ikke gå når vannstanden er synkende mellom 2 og 3?

post-113559-0-16358500-1409687366_thumb.jpg

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge gleden med å gjøre det vanskelig, men denne lille saken gjør alt det du ønsker. Det følger med et gult lodd som tres inn på kabelen og med å skyve det litt i fra switchen så kan du lage så stor avstand mellom INN og UT-kobling som du ønsker. http://www.ebay.com/itm/Float-Switch-Liquid-Water-Level-Controller-NO-COM-NC-10A-4m-Cable-Round-/110937853028?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d4694c64

 

Se skjema i denne linken: http://www.aliexpress.com/item/float-switch-liquid-level-controller-fluid-level-controller-2-Meters-Cable/540772045.html

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Etter å ha fått suveren hjelp her med "vann nivå måleren" så prøver jeg meg med neste problem..

 

Har 3 nivåer i vann som skal styre en pumpe. Alle nivåer har dobbeltvirkende relè og kan styre 2 kretser hver. Altså alle relèr har 6 pinner hver for 230v + styrestrøm men styrestrøm til relèer er ferdig koblet.

 

Disse relèene skal styre kontaktorer som kjører vannpumpa. Har tilrådighet 2 kontaktorer for dette.

 

Kontaktorene ser forøvrig slik ut:

spd_20130831132734_b.jpg

 

Relèene ser slik ut:

 

Omron-G6A-234P-BS-DC5.jpg

 

 

Så over til problemet, i det siste bilde illusterer jeg vanntanken og vannsensorene.

 

1. Kommer vann nivå under sensor 1 skal all strøm brytes. Dette er ok sålangt.

 

Pumpa skal gå og pumpe inn vann til nivået når sensor 3. Dette er også ok sålangt, men når pumpa stopper ved sensor 3 så vil jeg ikke ha start på pumpa igjen før vann nivået går under sensor 2. Altså at Nivået skal vøre konstant mellom sensor 2 og 3. Sensor 1 er bare en sikkerhets bryter for å ikke tørrkjøre trykkpumpa som står montert etter tank. Hvordan få pumpa til å ikke gå når vannstanden er synkende mellom 2 og 3?

Google sr latch with relays

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke for å ødelegge gleden med å gjøre det vanskelig, men denne lille saken gjør alt det du ønsker. Det følger med et gult lodd som tres inn på kabelen og med å skyve det litt i fra switchen så kan du lage så stor avstand mellom INN og UT-kobling som du ønsker. http://www.ebay.com/itm/Float-Switch-Liquid-Water-Level-Controller-NO-COM-NC-10A-4m-Cable-Round-/110937853028?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d4694c64

 

Se skjema i denne linken: http://www.aliexpress.com/item/float-switch-liquid-level-controller-fluid-level-controller-2-Meters-Cable/540772045.html

 

Vil ikke ha bevegelige deler i dette. Men har en slik i topp for å avbryte ved overfull tank.

 

 

Google sr latch with relays

 

 

Ble ikke klok av det der, fant en side med javategninger men dem virket ikke av sikkerhetsmessige årsaker...

 

Uansett fant jeg ut av det, seriekoble NC krets med NC krets og sette holdekrets over det igjen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jepp, hele prosjektet står utenfor døra og jager på vann-nivået i en cola zero 1,5L flaske med en vannpumpe til campingvogn :p noe mindre tank og pumpe enn det skal være men for å teste om dette er holdbart er det godt nok. Den koser seg der den står og flytter på vannet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...