Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU tatt kvelden etter kortslutning i HK?


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg hadde nylig en krasj i hovedkortet ved at strøminngangen for CPU på hovedkortet så og si smeltet i underkant av kontakten. Det startet egentlig med at jeg fikk beskjed om at prosessoren kom opp i 90 grader, og så kom blåskjermen etter noen sekunder. Startet da PC'n på nytt etter at jeg hadde sjekket at vannkjølingen funket, men da gikk det knappe 5 minutt før strømmingangen for CPU smeltet.

 

Bestilte da nytt hovedkort (samme serien, bare litt billigere versjon), pluss en ny PSU. Koblet alt sammen som før (fulgte til og med manualen), men nå får jeg ikke opp noe på skjermen :-( Alt av vifter starter, og det lyser heller ikke noen feilmeldinger på hovedkortet.

 

Vil gjerne høre her før jeg eventuelt bestiller en ny CPU som tross alt koster litt :-/

 

- Jeg har resettet BIOS.

- Sjekket at GPU funker ved å bruke den integrerte GPU (tok da ut den eksterne GPU først).

- Tatt ut alle minnebrikkene bortsett fra 1.

- Plugget ut alle HD's.

- Og en del andre tips og triks som jeg kommer på.

 

Her er hva jeg har i kabinettet:

Antec KÜHLER H2O 920 CPU liquid cooling

Asus P8Z77-V Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC

Corsair Force 3 F120 120GB SSD R:550/W:510 2.5" SATA-3

Fractal Design Define R3 Tower No PSU Black ATX

Intel Core i7-3770K 3.5GHz Socket 1155 Box

ASUS Geforce GTX 770

Corsair RM750, 750W PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på den CPU,en kan ha overlevd det der ja.. Men hva slags PSU hadde du når dette sjedde ?

De fleste bra PSU,er har jo sikringer mot slikt...

 

Det er en "Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS" som jeg kjøpte i 2008, så den har vel gjort sitt... Jeg tok ikke kjangsen på å bruke den sammen med det nye HK blant annet pga. CPU-kabelen fra strømforsyningen var fylt med grønn gugge som også var nedi CPU-strømkontakten på det gamle HK.

Lenke til kommentar

Vil nok tro det var hovedkortet ja :-/

 

Er det virkelig ikke mulig å teste om CPU'n funker på en annen måte enn å flytte den over i en annen PC? Har dessverre ikke tilgang på en annen PC med socket 1155, som nå er ganske utgått sokkel :-(

Har googlet en del, men ser ut som om jeg bare må bestille ny CPU ja, men flere innspill mottas med stor takk :-)

 

Har forresten lagt merke til at standby-lyset på vannkjølingen ikke lenger lyser slik den gjorde før, men den lyser når jeg starter PC'n da. Mystisk stille fra pumpen også, da det surklet en del før når jeg startet PC'n. Men jeg går utifra at PC'n ikke hadde startet i det hele tatt om kjølingen ikke funket for at ikke CPU skal bli svidd.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med stock kjøler for å se om den starter..( vifta må være plugget i CPU fan kontakten.)

Personlig vet jeg ikke om jeg hadde turt prøve en gang..i frykt for at CPU er skadd og dermed skader det nye hovedkortet ditt..men nå er jeg av den nevrotiske typen da..Men det finnes eksempler på at skadde deler har tatt livet av andre ting igjen..leste en gang bla om en rambrikke som "drepte" 3 hovedkort før man oppdaget "synderen" :) OG..PS..før du starter nytt hovedkort..Resett CMOS først..!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er MYE som kan gå galt altså :-/ Ikke har jeg så mye peiling på det her heller, så det er sabla frustrerende!

 

Jeg har allerede startet PC'n mange ganger med det nye hovedkortet og prosessoren så der har eventuelt skaden skjedd allerede :-P Hadde jeg bare fått opp BIOS'en så hadde det vert så mye lettere, og jeg trodde faktisk at BIOS kom selv om prosessoren ikke funket, men det er vel litt ulogisk at det skal gå.

 

Testet med den medfølgende kjøleviften for CPU og den starter og går, men fortsatt svart skjerm da.

Lenke til kommentar

Hei og hopp.

Har noen få ting jeg ønsker å skyte inn:

  • Hvordan ble prosessoren 90 grader, og hvordan sjekket du at vannkjølingen funket? (er du sikker på at pumpa gikk?) Dette kan ha en del med eventuell analyse videre. Et eksempel er at pumpa stoppet (du sier du hører mindre fra den), CPUen sin temp stiger, og videre så forårsaket det nedsmelting av kontakter og annet. Forklarer ikke alt 100 %, men det er en indikasjon.
  • Hovedkortets regulering (f.eks kondensator) kunne kanskje gått til helvette, som skaper ripple/feil spenning, som øker tempen og strømtrekket. Som igjen fører med seg varm CPU og nedsmeltet kontakt.
  • Det er selve kontakten fra PSUen som er dårlig, og kortslutter slik at HK og PSU blir skadet.

Det kan hende CPU fortsatt funker, da det skal en del til før de tar kvelden. Og det mest sårbare punktet er jo HKet. Den beste indikasjonen på at PCen prøver å starte/starter POST er at CPU varmer seg opp.

 

Jeg personlig ville i dette eksempelet startet opp maskinen UTEN CPU-kjølinga på, og så bare kjent på CPUen direkte med fingrene om den varmer seg opp. Hvis den ikke varmer seg opp, så er den død. Hvis den varmer seg opp, så er det fortsatt håp.

Obs: Den varmer seg opp på noen få sekunder, og med en gang du kjenner at den faktisk blir varmere, så skrur du av maskinen.

Det er CPUen som sjekker om alt funker på en PC, såkalt POST. Når POST har kjørt og CPUen har undersøkt at komponentene fungerer som de skal, så kan du starte BIOS (og du får noe på skjermen). Men CPUen får ikke gjort noe uten RAM, så ville heller ikke utelukket dette 100 % heller.

 

(HK, PSU, CPU og RAM er de nødvendige tingene for å få noe livstegn fra en maskin. At vifter og slikt starter betyr bare at PSUen funker)

Selv om det letteste nok er å kjøpe ny CPU, og se om det hjelper. Hvis det IKKE hjelper, så kan du sende CPUen i retur.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andrull: Takker for mye bra info :-)

Skal teste ut punktene når jeg kommer heim fra jobb... Skal sjekke bedre rammen også, da den brikken som jeg lot stå igjen kan faktisk være ødelagt selv om det er liten kjangs for det da.

 

Kabinettet lå på siden noen timer da jeg ommøblerte Mancave'n, og da jeg satte den opp igjen for så å starte PC så gikk prosessoren seg varm ganske fort. Gikk i blåskjerm få sekunder etter at jeg fikk beskjed om at prosessoren var 90 grader. Ventet da ca. 10 minutter før jeg startet den igjen med øret inntil vannkjølingen. Jeg hørte da at det surklet litt, men det var mye mindre enn hva det vanligvis bruker å være.

 

kal.50: Ja, ser at jeg formulerte det dårlig angående GPU'n. Det jeg gjorde var å ta ut den eksterne GPU'n og så plugget jeg DVI-kabelen inn i den integrerte Intel GPU'n før jeg startet opp PC'n, men fortsatt ingen bilde. Går da utifra at den eksterne GPU'n da sikkert nok funker :-)

Endret av Ambassador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...