Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

lavt stoffskifte


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i nå 1år gått med forhøyede verdier av THS (?). Varierende fra 6-10. Bl.prøve hvert halvår. De tok en blodprøve som kunne påvise om jeg hadde LS eller ikke. Denne kom ut negativ. Hvorfor da de høye verdiene, og alt jeg må slite med da det blåser som værst. Virker ikke som at legen har det travelt med å finne ut av hva man kan gjøre med dette, enda jeg "maser" om dette hver gang. Nå begynner jeg i jobb i neste uke. Kan liksom ikke ha tonnevis med sykedager på grunn av dette. For enkelte dager fungerer jeg rett og slett ikke..... hva gjør jeg ?

 

Anonymous poster hash: dced4...d0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart. Jeg hadde høy TSH. Jeg begynte med Levaxin. Jeg vet ikke om det var andre målinger som gjorde at jeg måtte begynne på det... jeg vet det ble tatt prøve på disse andre faktorene, som T3 og T4, men jeg tror egentlig ikke det var noe utenfor området der...

 

Når jeg begynte på Levaxin ble TSH etterhvert bedre (ligger omkring 3 nå), men har egentlig ikke merket noe forskjell i "formen"...

Lenke til kommentar

TSH skal ligge mellom 0,2 og 4,0 Ved forhøyede verdier så skyldes dette for lave verdier av T4/T3, det vil si at du har tilstanden hypotyreose (hypo betyr lav). Legen din bør ta TSH, T4/T3, TRAS og anti-TPO som et ledd i å utrede årsaken (autoimmune sykdommer). Behandlingen består i såfall av substitusjonsterapi med f.eks levaxin som nevnt over her. Hvis alle prøvene er tatt så kan du henvises til en endokrinolog.

Lenke til kommentar

Det er jo en fornuftig tilnærming i Norge da et tilfeldig utvalg av befolkningen vil ha helt ulike verdier innenfor referanseområdet, og mange ligger utenfor uten symptomer men fanges opp ved tilfeldig funn. Det er ikke primært labverdier som styrer behandling / indikasjon men symptomer/klinikk. Det å behandle alle med TSH-verdier over 2,5 medikamentelt er dårlig pasientbehandling og lite økonomisk?

Det er jo en fornuftig tilnærming i Norge da et tilfeldig utvalg av befolkningen vil ha helt ulike verdier innenfor referanseområdet, og mange ligger utenfor uten symptomer men fanges opp ved tilfeldig funn. Det er ikke primært labverdier som styrer behandling / indikasjon men symptomer/klinikk. Det å behandle alle med TSH-verdier over 2,5 medikamentelt er dårlig pasientbehandling og lite økonomisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...