Gå til innhold

[Løst] Bygge min første HTPC. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge mediecenter og har valgt ut et kabinett jeg liker som kommer med psu.

In Win BP655 Mini-ITX

 

Hovedutfordringen min er prosessor/grafikk. Jeg har hørt at AMD er bedre på innebygget grafikk men på m-itx får man bare med Radeon R3 grafikk. Er det godt nok eller bør jeg gå for noe som Intel Pentium G3240 eller en i3 prosessor?

 

Bruken blir Blueray - HD filer - Sumo - Netflix og 3D filmer.

 

Har et budsjett på opp til 3000.

 

In Win - 495

Gigabyte GA-H97N-WIFI 849 (eller ASUS H81I-PLUS - 599 men uten wifi)

G3240 - 499

KINGSTON DDR3 HYPERX 4GB- 439

ASUS BC-12D2HT, BD-Reader/DVD-Writer - 549

SSD har jeg fra tidligere.

 

Blir 2831kr (2581 med asus hovedkortet).

 

Er det noe jeg bør endre her? Eventuelt legge til et rimelig grafikkkort ved siden av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i3 blir litt dyrere så da må jeg i såfall gå for det rimeligste hovedkortet.

 

INTEL CORE I3 4130T 2.9GHZ 3MB S-1150 til kr 999

Denne skal det være lavt strømforbruk på i forhold til andre i3 prosessorer.

Bør denne holde?

 

Totalpris blir da 3081 og akkurat det jeg kan klare.

Lenke til kommentar

Med en original CPU-kjøler vil jeg anta at støynivå vil ligge noen hakk over det de fleste finner komfortabelt i en stue...

Jeg tror jeg ville vurdert en Intel NUC og en ekstern BD-spiller. Alternativt en NUC og en PS4 :)

 

Streacom lager veldig fine kabinetter til å ha i stua. Noen av dem er tilogmed uten vifter! Kun aluminium og kobber, der kabinettveggen er kjøleribbe. Bruker PicoPSU, som i bunn og grunn er en bærbar pc-lader. Ingen støy der heller. De koster noe, men systemet blir heeeelt lydløst

 

Også ville jeg nok vurdert å satse på en T-prosessor. Du har IKKE lyst på en 54W prosessor i stua... Det er mye overskuddsvarme som må bort via vifter

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med:

 

Silverstone SST-ML04B USB 3.0 HTPC - kr 649 (Har en Cooler Master G550M PSU til overs, vil denne passe?)

MSI B85M-E45, Socket-1150 - kr 549

INTEL CORE I3 4130T 2.9GHZ 3MB S-1150 - kr 999

KINGSTON DDR3 HYPERX 4GB - kr 439

ASUS BC-12D2HT, BD-Reader/DVD-Writer - kr 549

 

Totalt 3185

 

SSD har jeg fra tidligere i tillegg til en 1 TB hdd som jeg kunne tenkt meg å sette i.

Lenke til kommentar

SST-ML04 skal støtte standard ATX-straumforsyningar, så G550M burde gå fint. Oppsettet ser greit ut, men det kan vere kjølaren vil bråke litt. Standardkjølaren er laga for å halde akseptable temperaturar, ikkje for stillegåande maskiner, men det kan vere den er god nok for T-prosessorar. Eg bygde ein HTPC i Antec ISK-310 med 3220T og Scythe Kozuti, og med unntak av eit par sekundar i det eg slår den på klarer eg ikkje å høyre den (den står oppå TV-benken, så den er ikkje gøymt bort på nokon måte).

Lenke til kommentar

Jeg kan bidra med min lille input fra mine erfaringer, selv om det er en liten stund siden jeg bygget htpc'en min.

 

Jeg ville ha en nokså "liten" htpc som har plass til en del storage (6 x3,5 disker), derfor endte jeg på Fractal Node 304. At den også kan holde ordentlige grafikkkort for mulig fremtidig prosjektor kjøp med tanke på gaming er en liten bonus.

 

Jeg gikk for en i3-3225, som har fungert aldelese utmerket til mye xbmc film og serie titting i 1080p BluRay titting samt Netflix. Denne cpu'en parret med et asus m-itx board, Samsung 840 120GB ssd, 8GB ram og en Corsair CX430 fungerer aldeles utmerket som en allsidig htpc/nas.

 

Tenkte lenge selv på å gå for en apu fordi jeg tvilte litt på den integrerte grafikken på intel siden. Det var undødvendig bekymring. HD4000 og oppover i massevis for et mediesenter og andre type jobber. Kjører stock kjøler som holder fungerer veldig bra med tank på kjøling og støy (bor i byen så ikke så kresen).

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

De fleste servere som kjører Xeon prosessore har oftest passive kjølere med kabinettvifter som tar seg av luftflyten.

Det er flere som har bygget lignende oppsett med passive kjølere. Bare pass på at du har en form for luftflyt i kabinettet og se hva temperaturene er :) Så kan du eventuelt eksperimentere med uten vifter og se.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering.

 

Da er systemet oppe og går med passiv kjøler og 2 silent vifter som blåser rett inn på hovedkortet. Den er nesten lydløs og reciveren er det eneste jeg hører med mindre jeg setter viftene på maks.

Den ligger litt høyt i idle temp med 38-42 grader, mens den ligger på 42-44 ved streaming. Den har makset på 72 grader ved intel benchmark test.

 

Er dette ok?

Endret av Baconfaen
Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

 

Da er systemet oppe og går med passiv kjøler og 2 silent vifter som blåser rett inn på hovedkortet. Den er nesten lydløs og reciveren er det eneste jeg hører med mindre jeg setter viftene på maks.

Den ligger litt høyt i idle temp med 38-42 grader, mens den ligger på 42-44 ved streaming. Den har makset på 72 grader ved intel benchmark test.

 

Er dette ok?

 

Ingen problemer med de temperaturene. 30-40 grader er ganske normal temperatur, og prosessorer av denne typen tåler fint en makstemperatur på 70-80 grader lett.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...