Gå til innhold

Kjøpe RAM, SSD og prosessor


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger litt hjelp fra noen snille sjeler :)

 

Skal oppgradere datamaskinen litt. Tenkte å få en SSD disk(siden da booter den fortere?). Er dette lett å sette inn i datamaskinen? Trenger man mye kunskap for å bytte hovedharddisk?

 

Skal bytte RAM. Er dette bare plug and play? Bare å ta ut de gamle å sette inn nye?

 

Prosessor. Så at jeg hadde i5 og det nyeste var i7. Er dette også bare plug and play med å ta ut den gamle å sette inn den nye prosessoren?

 

Er ikke veldig flink med data.

 

Har et P55-CD53 motherboard. Fra MSI. Burde jeg bytte dette ut? Er kanskje 5-6 år gammelt. (Er dette også plug and play?)

 

Takker for svar på forhånd :)

Endret av Tonjehaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet du har er socket 1156, så det er nok ikke så lett å finne i7 til denne. Kanskje på bruktmarkedet :)

 

RAM er bare å bytte ja, dette er enkelt. Du kan lese på hjemmesiden til produsenten av ditt hovedkort hvilket minne hovedkortet støtter, såkalt QVL. Da er du sikker på at det vil fungere, men veldig ofte fungerer langt flere brikker enn hva QV listen sier.

 

SSD er bare å bytte, men du trenger strengt tatt en SATA 3 kontroller (6 Gbit/s) for å ha full utnyttelse av dagens raske drev (sjekket ikke om du har dette på ditt HK. De første SATA 3 kontrollerene var rimelig kleine også). Og så må du ha en windows installasjon klar, enten på DVD eller USB.

 

Hvis jeg var deg ville jeg tatt med hovedkort i oppgraderinger din også.

 

Vil du ha en i7 så kan du kjøpe:

i7 4790K

Et billig hovedkort med Z97 brikkesett

2*4 eller 2*8 GB med raskt minne (2400mhz f.eks)

En Samsung 840 Evo eller Crucial MX100 SSD, f.eks.

Sleng også med 250 kroner ekstra til en CPU kjøler (Cooler Master 212 Evo), gitt at du har plass til denne i ditt kabinett.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hovedkortet du har er socket 1156, så det er nok ikke så lett å finne i7 til denne. Kanskje på bruktmarkedet :)

 

RAM er bare å bytte ja, dette er enkelt. Du kan lese på hjemmesiden til produsenten av ditt hovedkort hvilket minne hovedkortet støtter, såkalt QVL. Da er du sikker på at det vil fungere, men veldig ofte fungerer langt flere brikker enn hva QV listen sier.

 

SSD er bare å bytte, men du trenger strengt tatt en SATA 3 kontroller (6 Gbit/s) for å ha full utnyttelse av dagens raske drev (sjekket ikke om du har dette på ditt HK. De første SATA 3 kontrollerene var rimelig kleine også). Og så må du ha en windows installasjon klar, enten på DVD eller USB.

 

Hvis jeg var deg ville jeg tatt med hovedkort i oppgraderinger din også.

 

Vil du ha en i7 så kan du kjøpe:

i7 4790K

Et billig hovedkort med Z97 brikkesett

2*4 eller 2*8 GB med raskt minne (2400mhz f.eks)

En Samsung 840 Evo eller Crucial MX100 SSD, f.eks.

Sleng også med 250 kroner ekstra til en CPU kjøler (Cooler Master 212 Evo), gitt at du har plass til denne i ditt kabinett.

 

Hei. Takk for svar!

 

Når du sier jeg må ha en Windows installasjon klar, mister jeg da noe fra det jeg hadde? Har masse viktige filer på datamaskinen(regnskap osv); hvor finner jeg evnt dem etter jeg har re-installert windows?

 

Også hvor får jeg tak i en windows installasjon CD ? :)

 

Edit:

 

Er det noe forskjell på disse hovedkortene?

 

https://www.komplett.no/msi-a88xm-gaming-socket-fm2/811870

 

https://www.komplett.no/msi-970-gaming-socket-am3/819931

Endret av Tonjehaug
Lenke til kommentar

Huff og huff! Viktige filer må du alltid ha på disker med redundans... :)

 

For å svare på spørsmålet ditt:

Du mister ikke de filene som ligger på den gamle harddisken, så lenge du ikke tukler med den. Jeg vil uansett sterkt anbefale deg å sikkerhetskopiere de viktige filene dine til f.eks en ekstern harddisk eller en USB minne pinne, så tar du ut den gamle harddisken fra PC'en før du setter inn den nye SSD'en og går igang med windows installasjon. Da har du iallfall to kopier, som IKKE er tilknyttet maskinen din under installasjon. Når du er ferdig med installasjon på SSD kan du koble til harddisken til PC'en, kopiere de viktige filene over på SSD'en og så formatere harddisken. Du trenger jo ikke fylle denne opp med en "gammel" windows installasjon lenger da.

 

Windows kjøper du på ymse nettbutikker, f.eks Komplett eller Dustin. Men du har da vel windows i dag? Så du har vel en DVD liggende kanskje?

Hvis ikke har du her:

http://www.dustinhome.no/product/5010756904/microsoft-windows-8-1-64-bit-nor-dvdoem/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1495

 

Begge hovedkortene du linker til er AMD plattform, og er ikke "mitt felt" :p Jeg sa Z97 brikkesett for den prosessoren jeg nevnte.

 

F.eks:

http://www.dustinhome.no/product/5010786255/gigabyte-ga-z97p-d3-z97-s-1150-atx-hrf/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=21634

 

Som er vel det billigste du finner av Z97.

 

Det er ikke kjempevanskelig å bytte ut hovedkort, CPU og minne, og samtidig installere windows på nytt på en SSD, men noe kompetanse kreves. Har du aldri fiklet med dette før blir det nok litt banning. Det finnes heldigvis masse guides, forum og videoer. Google Help Me!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Huff og huff! Viktige filer må du alltid ha på disker med redundans... :)

 

For å svare på spørsmålet ditt:

Du mister ikke de filene som ligger på den gamle harddisken, så lenge du ikke tukler med den. Jeg vil uansett sterkt anbefale deg å sikkerhetskopiere de viktige filene dine til f.eks en ekstern harddisk eller en USB minne pinne, så tar du ut den gamle harddisken fra PC'en før du setter inn den nye SSD'en og går igang med windows installasjon. Da har du iallfall to kopier, som IKKE er tilknyttet maskinen din under installasjon. Når du er ferdig med installasjon på SSD kan du koble til harddisken til PC'en, kopiere de viktige filene over på SSD'en og så formatere harddisken. Du trenger jo ikke fylle denne opp med en "gammel" windows installasjon lenger da.

 

Windows kjøper du på ymse nettbutikker, f.eks Komplett eller Dustin. Men du har da vel windows i dag? Så du har vel en DVD liggende kanskje?

Hvis ikke har du her:

http://www.dustinhome.no/product/5010756904/microsoft-windows-8-1-64-bit-nor-dvdoem/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1495

 

Begge hovedkortene du linker til er AMD plattform, og er ikke "mitt felt" :p Jeg sa Z97 brikkesett for den prosessoren jeg nevnte.

 

F.eks:

http://www.dustinhome.no/product/5010786255/gigabyte-ga-z97p-d3-z97-s-1150-atx-hrf/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=21634

 

Som er vel det billigste du finner av Z97.

 

Det er ikke kjempevanskelig å bytte ut hovedkort, CPU og minne, og samtidig installere windows på nytt på en SSD, men noe kompetanse kreves. Har du aldri fiklet med dette før blir det nok litt banning. Det finnes heldigvis masse guides, forum og videoer. Google Help Me!

 

 

Tusen takk for svar.

 

Jeg prøver meg frem, jeg! :)

 

Er det en lett måte å kopiere alle filer på engang? Tar veldig lang tid å overføre alt manuelt. Har masse forskjellig "rundt over alt" på pcen :w00t:

 

PS: Trenger jeg nye kabler for SSD disken? leste noe om det.

Endret av Tonjehaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...