Gå til innhold

Tips til gruppetreningsprogram


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal holde en gruppetrening for 10-15 stykker. Da jeg ikke har så stor erfaring med dette, ønsker jeg tips til øvelser jeg kan gjennomføre med disse.

 

Fokus område kan være alt fra hele kroppen, til kun enkelte muskelgrupper. Har ca 1 time til disposisjon, derav oppvarming, hoveddel og uttøying.

 

Da det kan variere hva vi har av tilgjengelig utstyr, ønsker jeg at kravet til utstyr skal være lavest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God oppvarming, 10-15 minutter med "store" bevegelser, dynamisk.

Eksempler på øvelser jeg syns er gode og relevante for hele kroppen (trenger ikke stor plass heller):

 

Så får du legge opp hoveddelen litt etter om du skal ha ren styrke eller en kombinasjon av styrke/kondisjon.

 

Øvelser jeg har god erfaring med på grupper (holdt bootcamper utendørs i England):

Knebøy

Spensthopp

Utfall (og splitthopp)

Armhevinger (GJERNE på knærne!)

Mountain climbers

"Markløft" på ett bein/strake markløft hvor man må ned (passe på rett rygg hos alle) og ta på drikkeflaska si som står på gulvet - veldig god balanseutfordring for de fleste normale folk

Crab touches (kan gjøres mye vanskeligere med at man begynner i en plankeposisjon, og så må vri seg rundt - prøv selv først :p )

Planken

Sidelengs sit-ups (aner ikke hvordan skal forklares)

Bicycle crunches

Donkey kicks

Opp og ned planke

Burpees (hvis du hater dem voldsomt, eller ønsker at de skal hate deg... eller burpees på ett bein ;) ).

 

Det fungerer greit å si "nå skal vi ta 10 repetisjoner av denne/disse to øvelsene, MEN en utfordring er at alle blir ferdig i forskjellig tid. Dessuten kan du ikke vise for "mange" øvelser av gangen, for jeg lover deg at halvparten glemmer dem hvis du viser mer enn to-tre øvelser.

Du kan også vise en øvelse og si "nå skal vi ta denne i 30 sekunder" (og så må du se an øvelsen og bestemme passende hviletid).

---------------------------

Partnervarianter syns de fleste er gøy, her kan du søke rundt på Youtube og finne maaaasse gode ideer. Youtube er gull for inspirasjon til gruppetimer! Eks. at den ene må ta sammenhengende sit-ups mens den andre tar 15 knebøy, og så bytter de.. endeløse variasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...