Gå til innhold

Ny micro-ATX pc til CAD og Photoshop (Budget: ca 11k)


Anbefalte innlegg

  • Skal bygge pc til samboeren min som er interior designer.

Hun skal mainly bruke maskinen til CAD, Lightroom og photoshop.

Har bygget en del maskiner, men etter å ha sittet en stund med leting etter den optimale hardware ser jeg at jeg er helt blåst når det kommer til å lage "arbeidshest"

Eneste krav er at dette kabinettet blir brukt:

https://prisguiden.no/produkt/silverstone-fortress-ft03-155539

Og en stor skjerm med syk oppløsning. (skjerm trenger ikke å inngå i budsjettet, men fint om det går)

Budsjettet ligger på ca 11000,- (kan gå til 12500 om nødvendig)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et forslag fra Dustin home. Kabinettet er et annet, da Dustin ikke har kabinettet du ønsket. Du kan kjøpe det fra en annen butikk, eller gå for det støydempede kabinettet jeg har foreslått. Operativsystem, mus/tastatur og skjerm er ikke med. Oppsettet er støysvakt, og det kan overklokkes ved behov. Skjermkort er ikke nødvendig, men kan legges til senere.

post-88193-0-75654900-1408655587_thumb.png

Lenke til kommentar

Ville gått for denne skjermen:

https://www.komplett.no/asus-27-led-pb278q/763616#!tab:info

 

Og så er det vel litt diskusjon vedr man trenger skjermkort eller ikke i en PC dedikert for bildeeditering. Photoshop CS6 benytter både OpenGL og OpenCL som gjør at et skjermkort ikke er så dumt å sette inn. Det virker som om fler og fler programmer dumper arbeid over på GPU. Du trenger ikke et monster til 4-5000 men kanskje et R9 270x.

 

Så en i7 (trenger vel ikke noe OC greier), 16 GB minne, et billig 1150 hovedkort med nok SATA tilkoblinger, og så mye lagring du har råd til (gjerne en stor SSD).

Lenke til kommentar

Ville gått for denne skjermen:

https://www.komplett.no/asus-27-led-pb278q/763616#!tab:info

 

Og så er det vel litt diskusjon vedr man trenger skjermkort eller ikke i en PC dedikert for bildeeditering. Photoshop CS6 benytter både OpenGL og OpenCL som gjør at et skjermkort ikke er så dumt å sette inn. Det virker som om fler og fler programmer dumper arbeid over på GPU. Du trenger ikke et monster til 4-5000 men kanskje et R9 270x.

 

Så en i7 (trenger vel ikke noe OC greier), 16 GB minne, et billig 1150 hovedkort med nok SATA tilkoblinger, og så mye lagring du har råd til (gjerne en stor SSD).

Hva angår skjermkort, så er vi enige. Jeg vil dog foreslå å prøve uten i første omgang.

 

Poenget med i7-4790K er ikke at en nødvendigvis skal overklokke, men prisforskjellen til rimeligste i7 er mindre enn en hundrelapp. Da er det greit å velge den som kommer med høyeste hastighet "ut av boksen".

Lenke til kommentar

Ville nok ha satt inn et kort om CAD skal benyttes. Det er tross alt et tungt GPU program, og er ikke så helt sikker på om HD4600 vil holde koken i lengden.

Som sagt over, tror du sparer deg mye eventuell banning om du setter deg på å måtte kjøpe et kort til 1500-2000kr.

Prøv først uten og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Man kan klokke på andre brikkesett enn Z97. Man vil nok ikke sette noe verdensrekord, men det går jo ann å spørre seg hvor mye samboeren til TS skal fidle i BIOS .. Jeg er enig med deg at Z97 og K er et godt valg, men hvis dette er funksjonalitet som man ALDRI bruker, ville jeg heller kjøpt f.eks 4790 og B85, og de ca. 600 kronene man sparer går til f.eks SSD. Alternativt 4790K og B85. Sparer fortsatt noen kroner, og man KAN klokke litt. Hvor mye klarer man uansett å presse ut av en luftkjølt CPU? Treffer vel temp.taket lenge før spenningsregulatorene takker for seg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Man kan klokke på andre brikkesett enn Z97. Man vil nok ikke sette noe verdensrekord, men det går jo ann å spørre seg hvor mye samboeren til TS skal fidle i BIOS .. Jeg er enig med deg at Z97 og K er et godt valg, men hvis dette er funksjonalitet som man ALDRI bruker, ville jeg heller kjøpt f.eks 4790 og B85, og de ca. 600 kronene man sparer går til f.eks SSD. Alternativt 4790K og B85. Sparer fortsatt noen kroner, og man KAN klokke litt. Hvor mye klarer man uansett å presse ut av en luftkjølt CPU? Treffer vel temp.taket lenge før spenningsregulatorene takker for seg.

4790K/4790 og B85-chipset er ikke et godt valg. BIOS støtter ikke disse prosessorene "ut av boksen". Du skal for øvrig lete lenge for å finne m-ATX hovedkort med 4 minnespor for kr 400.

 

Du kan klokke rimelig bra med Hyper 212, men dette var som sagt uansett ikke hovedpoenget. 4790K kommer med 4GHz "ut av boksen". Dette er vel 10% høyere enn alternativene.

Lenke til kommentar

Finnes vel de som klarer å klokke B85 sånn helt OK :p Tipper de tar rotta på oss iallfall ...

 

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2864656

 

Vietnamese overclocker Savumi used our B85-G43 to show the true overclocking potential of MSI Intel 8 series motherboards. Using Just a B85-G43 and a Core i5 4670K he was able to reach a clock speed of over 6.1 GHz which makes it not only the 4th fastest 4670K worldwide, but naturally the fastest B85 system in existence.
Continua la lettura: http://game.msi.com/it/news

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Hvor mye klarer man uansett å presse ut av en luftkjølt CPU? Treffer vel temp.taket lenge før spenningsregulatorene takker for seg.

 

Det kommer jo vel helt an på hvor mye man legger i luftkjøleren :p

Men en moderat klokk på 4,2 er vel ikke å forakte med god luftstrøm. Blir merkbart uansett

 

Med Hyper 212 klarer de fleste 4,6 GHz dønn stabilt med 1,25V.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye klarer man uansett å presse ut av en luftkjølt CPU? Treffer vel temp.taket lenge før spenningsregulatorene takker for seg.

 

Det kommer jo vel helt an på hvor mye man legger i luftkjøleren :p

Men en moderat klokk på 4,2 er vel ikke å forakte med god luftstrøm. Blir merkbart uansett

 

Med Hyper 212 klarer de fleste 4,6 GHz dønn stabilt med 1,25V.

 

 

Den er grei, har en 212 på en gammel 950 som kona bruker, men kjører da den stock da maskinen ikke blir brukt til noe annet enn office og fjøsboka :)

Men det er jo bra at den faktisk presterer like godt som konkurrenter som er 2-3 ganger dyrere

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye klarer man uansett å presse ut av en luftkjølt CPU? Treffer vel temp.taket lenge før spenningsregulatorene takker for seg.

 

Det kommer jo vel helt an på hvor mye man legger i luftkjøleren :p

Men en moderat klokk på 4,2 er vel ikke å forakte med god luftstrøm. Blir merkbart uansett

 

Med Hyper 212 klarer de fleste 4,6 GHz dønn stabilt med 1,25V.

 

 

Ja, og til slik mikkemus klokking trenger du garantert ikke Z97! Det er iallfall min påstand, and I'm sticking to it :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mye klarer man uansett å presse ut av en luftkjølt CPU? Treffer vel temp.taket lenge før spenningsregulatorene takker for seg.

 

Det kommer jo vel helt an på hvor mye man legger i luftkjøleren :p

Men en moderat klokk på 4,2 er vel ikke å forakte med god luftstrøm. Blir merkbart uansett

 

Med Hyper 212 klarer de fleste 4,6 GHz dønn stabilt med 1,25V.

 

 

Ja, og til slik mikkemus klokking trenger du garantert ikke Z97! Det er iallfall min påstand, and I'm sticking to it :)

 

Så du anbefaler fortsatt et B85 hovedkort som må BIOS oppdateres før maskinen i det hele tatt vil starte?

 

Edit:

Ditt forslag var jo 4790 med hastighet på 3,6 GHz, så sett ut i fra dette gir "mikkemus klokkingen" en ganske så god ytelsesforbedring.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

BIOS som gir støtte for Haswell Refresh kom vel for hvor lenge siden? 5-6 mnd? Jeg ville iallfall ha sjekket med leverandør om hvilken versjon av BIOS kortet leveres med. Det kan godt tenkes at nyere 8-serie hovedkort gir støtte for Refresh ut av boksen. Hvis du får snakket med noen som vet hva de faktisk prater om, kan serienummer på produktet si noe om når det er produsert, og enkelte av disse produktene vil komme med støtte for Haswell-Refresh "out of box".

 

Men du har helt rett: De eneste kortene som garantert støtter for Refresh ut av boksen er H97 og Z97.

 

Poenget mitt var at hvis man kan spare rundt 550 kroner (Z97 starter på rundt 1050 - 1100 NOK) så er det kanskje verd det?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at hvis man kan spare rundt 550 kroner (Z97 starter på rundt 1050 - 1100 NOK) så er det kanskje verd det?

Vel, nå har jeg faktisk satt opp et konkret forslag med priser. Hovedkortet koster kr 890. Hvis du ønsker å hjelpe TS, så kan du kanskje sette opp et forslag selv? I det minste diskutere ut i fra det eneste konkrete forslaget som er nevnt i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...