Gå til innhold

3g / 4g / H+ - Slår seg av under samtale. (Android)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette problemet gjelder mobilene Sony z2, Samsung s4/s5

 

Er det noen som vet hvorfor 3g /4g og hsdpa slår seg av når du kobler opp en samtale?

 

Jeg har lagt merke til at det skrur seg av når jeg starter en samtale. Men ikke alltid.

Noen ganger fungerer det gjennom hele samtalen, andre ganger så slår det seg av midt under. Men som regel blir det slått av når man kobler samtalen.

 

Jeg lurer på dette fordi jeg må bruke internett på mobilen når jeg er i samtaler, så dette er veldig irriterende.

Fram til nå har jeg måttet avslutte samtalen, søke opp det jeg leter etter, deretter ringe personen igjen.

 

Har vært fint om noen kom med opplysninger rundt dette.

Telenor og Netcom hadde ingen forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato fraktes ikke samtaler over 4G nettverket, det fungerer kun med datatrafikk.

 

Mener at 3G skal kunne handtere samtaler, men har selv opplevd at jeg hopper over på 2G nett under samtaler. Varierer kanskje fra 3G sender til 3G sender om den støtter samtaler.

Lenke til kommentar

Har vært fint om noen kom med opplysninger rundt dette.

Telenor og Netcom hadde ingen forklaring.

De vet nok veldig mye om hvordan terminaler fungerer i deres nett. Jeg tipper på at det har noe å gjøre med algoritmene som benyttes for valg av nett ved CSFB i forhold til senderstyrke, antall brukere koblet til cellen og hva slags celle det er.

 

Du kan jo selv eksperimentere litt også ved å bevege deg mellom sendere:

http://www.finnsenderen.no/ (siden er for tiden nede)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at samtalene går over 3g og 4g nettet.

Og hvis de ikke gjør det, men går over GSM-nettet, så skal jo disse veiene (3g/4g) være åpne for datatrafikk, som f.eks om jeg må bruke nettleseren etc.

Eller hva?

Det var slik jeg tolket deg når du nevnte denne settningen, og på bakgrunn av at telefonen din har en radiomottaker/sender.

 

"Er det noen som vet hvorfor 3g /4g og hsdpa slår seg av når du kobler opp en samtale?"

 

Du kan ikke bruker radiomottakeren i telefonen din til å være koblet til flere sendere samtidig. Derfor når du kobler opp en samtale, vil du bli dyttet over på en sender som har støtte for samtaler. Da blir du koblet ned fra 4G og 3G evt hvis denne ikke støtter samtaler.

 

Mer detaljer rundt hvorfor bare noen 3G sendere støtter samtaler vet jeg ikke, men dette er også min erfaring noen steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...