Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Begrenset Opphavsrettslisens


King_Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei,

 

De siste månedene har jeg jobbet på oppdrag for et stort selskap (100+ ansatte). I denne perioden har jeg skapt en rekke åndsverk på vegne av dem, og ønsker ved slutten av oppdragsperioden å gi dem et begrenset brukslisens på verkene. (Bilder, annonser, brosjyrer og kataloger)

 

Kontrakten vi signerte ved begynnelsen nevner ingenting om åndsverk eller opphavsrett, så jeg er fortsatt rettighetshaver.

Jeg ønsker å definere rammene for deres bruk av verkene, og har derfor satt opp et utkast på en enkel lisensavtale, og lurte på om dere kunne gi meg tilbakemelding på dokumentet.

 

 

Dette lisens gjelder alle åndsverk produsert under oppdrag for XXXX, herav referert til som lisenstaker, i perioden XX.XX.2014 - XX.XX.2014, av åndsverkseier, XXXX XXXX, herav referert til som lisensgiver.

Ved signering godtar lisenstaker at alle nevnte åndsverk kan kun brukes til intern og ekstern markedføring av lisenstakers bedrift og underselskaper.

Ved signering godtar lisenstaker følgende tilleggsvilkår:

  1. Lisensgiver beholder all opphavs- og bruksrett til ovennevnte åndsverk. Lisensgiver beholder også alle andre rettigheter ikke nevnt i dette lisens.
  2. Lisenstaker kan ikke overføre, selge, låne eller gi bort lisenset til en annen part uten skriftlig godkjenning fra lisensgiver.
  3. Lisenstaker godtar at enhver endring eller derivering av åndsverkene er strengt forbudt, uten skriftlig godkjenning fra lisensgiver.

Dato og signatur, Lisensgiver

Dato og signatur, Lisenstaker

 

Kommentarer? Forslag på endringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herav -> heretter

 

Dumt om det ikke sto noe om bruksrett i oppdragsavtalen, men en arbeidskontrakt eller kontrakt mellom din arbeidsgiver og oppdragsgiver bør i hvert fall innebære, eller er underforstått å innebære at de som betaler får motytelse i form av ubegrenset bruksrett til arbeidene som er utført.

 

Et eksempel, er du ansatt i en avis og tar et flott bilde for de, i arbeidstida, mot betaling, så har avisa ubegrenset bruksrett. Opphavsretten er uansett din og jeg tror du kan kreve å få navnet ditt under bildet eller lignende.

 

Edit: Du må skille på opphavsrett og bruksrett.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herav -> heretter

 

Dumt om det ikke sto noe om bruksrett i oppdragsavtalen, men en arbeidskontrakt eller kontrakt mellom din arbeidsgiver og oppdragsgiver bør i hvert fall innebære, eller er underforstått å innebære at de som betaler får motytelse i form av ubegrenset bruksrett til arbeidene som er utført.

 

Et eksempel, er du ansatt i en avis og tar et flott bilde for de, i arbeidstida, mot betaling, så har avisa ubegrenset bruksrett. Opphavsretten er uansett din og jeg tror du kan kreve å få navnet ditt under bildet eller lignende.

 

Edit: Du må skille på opphavsrett og bruksrett.

 

Jeg er helt enig med deg i at de mottar de facto bruksrett.

Mine bekymringer for mangelen på skriftlig avtale ligger hovedsaklig i integriteten på arbeidet mitt.

 

La oss si at de bestemmer seg for å oppdatere en katalog jeg har laget.

De syntes timeprisen min er for høy, og bestemmer seg for å dra til en annen designer.

De gir han/henne arbeidet mitt, og denne designeren utfører endringene, som i prosessen slakter kvaliteten på produktet jeg har levert.

Katalogen er nå en skamplett, med mitt navn og rykte tilknyttet.

Lenke til kommentar

Trikset der er å ikke levere råmateriale (råfiler for foto) og redigerbart mellomprodukt (psd, word/excel-filer) til oppdragsgiver, kun ferdig jpeg, pdf og andre publiseringsformater.

 

Men dette fungerer dårlig dersom du utfører jobben på oppdragsgivers maskiner og må holde alle bedriftsinterne filer på bedriftens lagringssystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...