Gå til innhold

Forskjell i mellom Propanol og Isopropanol?


Leon

Anbefalte innlegg

Her for noen uker siden postet jeg på forumet om en skitten kjøler,

jeg ble da anbefalt å kjøpe kondensfjerner (isopropanol) på nermeste bensinstasjon.

 

Når jeg da hadde traska, i uværet, til statoil fant jeg kondensfjerner,

men denne gangen propanol..

 

så mitt enkle spørsmål er; hva i huleste er forskjellen..??

 

(jeg rensa kjøleren med propanolet og litt kaffefilter og det funker helt kanon... pcn (amd xp 2500+) ligger på 20 grader ved normal romtemperatur..)

 

takker og bukker for alle svar. :)

 

Sorry hvis jeg bomma litt på forum, men det var jo her jeg hadde fått hjelp tidligere (tror jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isopropanol er 3 carbon-atomer som er knyttet sammen i en ring, kontra propanol der 3 carbon-atomer er i kjede. Isopropanol har noe forskjellige egenskaper, men ikke så du merker på bruken. Kun under kjemisk analyse. Dessuten er det vanskeligere å fremstille isopropanol, som jeg aner ikke hvorfor og de solgte det og ikke propanol.

Lenke til kommentar

Fyogfy, for noen slette kjemikunnskaper det er ute å går her, da. Vi får oppklare et par ting.

 

Isopropanol er et alkohol (endingen -ol indikerer dette). Prefikset prop- betyr at det er snakk om 3 karbonatomer. Prefikset Iso- betyr at den avvikende gruppen ikke befinner seg i enden.

 

Vi har altså 3 carbonatomer på linje. Om det lar seg gjøre å få disse i en sirkel er uvisst for meg, men det ville i såfall het cyclopropanol, og i et cyclo-molekyl faller iso- forstavelsen på død grunn, simpelthen fordi en sirkel ikke har noen begynnelse eller slutt.

 

I lengre molekyler forteller du på hvilket karbonatom den avvikene (her, hydroksyl (OH)-gruppen) sitter på, som f.eks. heksa-2-ol, som betyr at vi har seks karbonatomer, og at OH-gruppen er på karbonatom nummer 2 fra én ende. Vi kan flere grupper, legger vi til en til her, på atomet innenfor vil denne da hete heksa-2,3-diol. Nok om det.

 

På propan er det ikke nødvendig med denne besifringen, fordi det kun er én mulighet siden vi har forstavelsen iso-. Når vi har 3 ved siden av hverandre, og det ikke er på noen av endene, er det nødt til å være på den miderste. Dersom vi dropper iso-prefikset, kan vi indikere med besifring i stedet. Isopropanol og propan-2-ol (noensteds skrevet som 2-propanol, fordi vi kun har én avvikende gruppe her) er altså det samme.

 

Når det gjelder kjemiske egenskaper er disse marginale. Det er samme interatomære og intermolekylære bindinger (hhv. polare kovalente bindinger og hydrogenbindinger om noen bryr seg), og samme atommasse. Stoffene er derfor nokså kjemisk like. Det eneste som er forskjellig er den interatomære strukturen. Likevel har de forskjellige bruksområder.

 

Her ender min foreløpige kunnskap. For mer info referer jeg til disse databladene:

 

http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/PR/1-propanol.html

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/PR/2-propanol.html

 

 

For å holde det kort: Propanol og isoproanol er nokså like, men til din bruk er jeg noe usikker. Propan er visst mindre stabilt. Kan stemme, det...

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
Isopropanol er  3 carbon-atomer som er knyttet sammen i en ring, kontra propanol der 3 carbon-atomer er i kjede. Isopropanol har noe forskjellige egenskaper, men ikke så du merker på bruken. Kun under kjemisk analyse. Dessuten er det vanskeligere å fremstille isopropanol, som jeg aner ikke hvorfor og de solgte det og ikke propanol.

 

Det er feil, begge deler har en kjede med tre karbonatomer.

 

Isoproanol har alkohol gruppen koblet på det midterste karbonatomet, mens vanlig propanol har koblet på et karbonatom i enden( har ikke noe å si hvilken, det er bare å snu kjeden for å få di like). Eneste forskjellen er at de har litt forskjellige fysiske og kjemiske egenskaper.

 

Det du forveksler med er cyclopropanol som har en ring med tre karbonatomer.

 

Hvis en skal ha regler for navngivning, eller vite hvordan molekyler ser ut ut ifra et, se på denne siden som tilhører den internasjonale organisajonen for navngivning av organsike stoffer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...