Gå til innhold

Råd/tips for best løsning til en webside


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg jobber for det meste førtrykk og de få hjemmesidene jeg har laget ble laget for mange år siden og er veldig enkel og utdatert. Jeg har nå fått en kunde (har et enkeltmannsforetak utenom jobben) som ønsker hjemmeside til sitt nye firma. De likte veldig godt denne siden: http://firmatur.no/

 

Jeg har ingen problemer med å gjenskape denne siden og personalisere den med deres logo, og deres uttrykk. Problemet er bare at jeg er vant til å jobbe i Dreamweaver og de seneste årene Muse. Dvs at de vil få en side som må oppdateres via meg. Det er ingen av partene interesserte i, og jeg forklarte dem dette. Jeg la deretter til at jeg kunne sjekke mulighetene for å finne en wordpress mal som kunne passe dem, og som jeg kunne tilpasse. Så vidt jeg har forstått, så vil de da ha mulighet til å ganske enkelt oppdatere siden sin selv?

 

Jeg har ikke vært borti wordpress siden Joomla var størst, og jeg likte ingen av delene pga mangel på frihet, og synes det var vanskelig å tilpasse malene etter eget ønske.

 

Er det noen som har tips til lignende wordpress-maler, eventuelt om det er vanskelig å lage egne maler? Anslagsvis hvor lang tid må jeg sette av for å lære meg å tilpasse maler i wordpress? Eventuelt andre løsninger..

 

Tusen takk for alle tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Det spørs jo litt på. Dersom du kan HTML og CSS godt og klarer å lage en nettside fra scratch uten et CMS i bunnen, så kan du forsøke noe sånt som CushyCMS dersom kunden kun skal kunne oppdatere informasjonen på siden og ikke legge ut f.eks nye undersider, skrive blogginnlegg o.l. Dersom siden krever mer dynamikk, er nok Wordpress eller et annet CMS den beste løsningen.

 

Dersom du vil jobbe i Wordpress kan du forsøke å bygge på toppen av Bones, som er et lite rammeverk for utvikling av Wordpress-temaer. Det vil i det minste gi deg litt å bygge ut fra og forhåpentlig et startpunkt du kan forholde deg til uten å måtte lære deg absolutt alt om Wordpress. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å gjenskape denne siden og personalisere den med deres logo, og deres uttrykk.

 

Det er nøyaktig det du har problemer med å gjøre på en såpass ryddig måte at andre kan vedlikeholde det i ettertid. Slik kode/markup vil du ikke selv være i stand til å vedlikeholde heller, når det har fått ligge og støve ned en liten tid.

 

Å bruke et CMS kan sikkert være lurt, og det vil kanskje til og med omgå problemet ditt - at du ikke kan html/css - men mitt tips blir å angripe problemet ved roten - dvs. lær deg html/css slik at du kan skrive ryddig, vedlikeholdbar og gjenbrukbar markup og stylesheets. Det fins utallige ressurser på nett så det er bare å sette igang, artig er det også, lykke til!

 

PS, det er kanskje litt tvilsomt å ta seg betalt for dette?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det spørs jo litt på. Dersom du kan HTML og CSS godt og klarer å lage en nettside fra scratch uten et CMS i bunnen, så kan du forsøke noe sånt som CushyCMS dersom kunden kun skal kunne oppdatere informasjonen på siden og ikke legge ut f.eks nye undersider, skrive blogginnlegg o.l. Dersom siden krever mer dynamikk, er nok Wordpress eller et annet CMS den beste løsningen.

 

Dersom du vil jobbe i Wordpress kan du forsøke å bygge på toppen av Bones, som er et lite rammeverk for utvikling av Wordpress-temaer. Det vil i det minste gi deg litt å bygge ut fra og forhåpentlig et startpunkt du kan forholde deg til uten å måtte lære deg absolutt alt om Wordpress. Lykke til!

 

Har jeg forstått CushyCMS riktig; Lage siden fra scratch, og la andre redigere deler av siden (som jeg har valgt ut) via CrushyCMS? I såfall kan jo absolutt dette være et alternativ :)

 

Bones så også interessant ut, men kanskje litt mer å sette seg inn i..

 

 

Jeg har ingen problemer med å gjenskape denne siden og personalisere den med deres logo, og deres uttrykk.

 

Det er nøyaktig det du har problemer med å gjøre på en såpass ryddig måte at andre kan vedlikeholde det i ettertid. Slik kode/markup vil du ikke selv være i stand til å vedlikeholde heller, når det har fått ligge og støve ned en liten tid.

 

Å bruke et CMS kan sikkert være lurt, og det vil kanskje til og med omgå problemet ditt - at du ikke kan html/css - men mitt tips blir å angripe problemet ved roten - dvs. lær deg html/css slik at du kan skrive ryddig, vedlikeholdbar og gjenbrukbar markup og stylesheets. Det fins utallige ressurser på nett så det er bare å sette igang, artig er det også, lykke til!

 

PS, det er kanskje litt tvilsomt å ta seg betalt for dette?

 

 

Jeg er ikke helt grønn på HTML/CSS. Er kurset i begge deler, men vi har kun førtrykk på jobb, så man glemmer mye. Derfor har jeg brukt Muse den seneste tiden, og da glemmer man enda mer :) Jeg skal alltids få til å lage en hjemmeside kunden er fornøyd med (estetisk), men at de enkelt kan oppdatere tekst/bilder selv blir verre.

 

Jeg har ikke tenkt til å ta betalt noe mer enn timebetalt. Jeg har lagt alle kort på bordet om at dette egentlig er utenfor mitt felt, men jeg kunne sjekke ut litt på nett om det gikk an å løse dette uten at jeg brukte mange timer på å lære meg noe helt nytt. Dette syntes de hørtes ut som en grei deal. Skal sies at dette er mest for å hjelpe dem, og ikke for å tjene penger. De har et nystartet firma, og de ble tipset om meg via noen bekjente. Hvis jeg ser at jeg kommer til å bruke 15t på noe andre gjør på 4t, så tar jeg ikke på meg jobben :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Det beste, TS, er vel om du prøver deg litt frem med Wordpress eller CushyCMS eller hva det nå er, og ser om du får det til. Det er bare da du ser om du fikser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...