Gå til innhold

[Løst] Hjelp til Excel og Solver!


Strato

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tok et fag som brukte excel og solver for lenge siden og har dermed litt rusten kunnskap rundt dette.

 

Har nå en oppgave på jobb hvor jeg lager en modell som skal maksimere profitt under tre forskjellige begrensninger.

 

Jeg er ferdig med modellen og synes den ser bra ut, men den fungerer ikke. Jeg tror kanskje jeg har brukt for mange "IF" formler og at det er derfor den ikke fungerer.

 

Hva gjør modellen? Den setter sammen pc deler og forteller hvilket oppsett som gir høyest mulig profitt gitt at følgende krav om pris, kvalitet (tier) og antall deler er tilfredsstilt.

 

Kan noen gi meg råd til hva slags oppsett jeg kan bruke for å slippe å bruke IF formler i denne sammenheng? Eller eventuelt er det noen som ser hva jeg har gjort feil som gjør at Solver ikke vil gi korrekt svar og tilfredsstille alle begrensninger?

DIY Excel Sheet.xlsx

Endret av Strato
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Nå skjønte jeg ikke helt hva som ikke fungerte, men det ser ut til at if setningene dine fungerer.

men du kan bytte de ut med Finn.kolonne.

 

I celle C5 hvor du har brukt:

=HVIS(B5=B21;B23;HVIS(B5=C21;C23;HVIS(B5=D21;D23;HVIS(B5=E21;E23;HVIS(B5=F21;F23;0)))))

 

kan du bytte ut med

=FINN.KOLONNE(B5;B21:F24;3;USANN)

 

så er bare å bytte ut tilsvarende if setninger med Finn.Kolonne

 

Mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar

Ok, takk :) Excel modellen har vokst seg gigantisk etter sist gang og jeg har bar gitt opp å få solver til å virke, men den fungerer faktisk utmerket i "manuell modus" så jeg har egentlig konkludert med at jeg ikke trenger solver.

 

Takk for at du minnet meg på FInn, denne hadde jeg helt glemt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...