Gå til innhold

Linux Server


Anbefalte innlegg

Etter masse stress har jeg endelig klart å mekke sammen en stabil utgave av mandrake 8.2 med ny kernel spesialtillpasset serveren min... men så kom jeg til å tenke på et par små ting...

 

Jeg har selvfølgelig lagt inn Webmin slik at jeg kan kontrollere server via https interface.. greit med brenning og slikt... men det jeg lurer mest på er...

 

Finnes det noen DC++ kloner som kan kontrolleres via webmin?

 

Blir glad for ideer her ass...

 

(noen som lurer på systemet også kanskje? består av 2xP3-550 slot1, S-ata raidkontroller, 2 x 250 GB :-D , 100 Mbit nettverk, 1024 MB ECC / REG ram 1 DVDrom, 1 CDrom, 1 Brenner, 1 Flyttbar disk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vil anbefale en serverdistro?

Dette er scenarioet:

 

PC:

233 MHZ PII MMX

64 MB SDRAM (hvor mye koster 128 til nå?)

2 + 4 GIG disk (skal byttes til en stor ev. en av de små til OS og en stor til filer)

Compaq deskpro 4000, bios på disk :grumpy: (kan også bruke disketter) (mitt problem)

 

Oppgaver:

NFS filserver

NIS/LDAP for login, sees i sammenheng med NFS

Lett FTP når (hvis) vi får kabel-internett

 

Tenker litt på ClarkConnect (er dette bare firewall, eller er et og en "standard-server", har egen ruter/proxy/DHCP), RedHat (bruker jeg ellers), og på Debian (virker litt gammeldags, men den steilet ikke over 4 GIG'ern!)

 

Mulig jeg må manuellt "etterpartisjonere" den i RH, flytte /home til disk#2

 

Forøvrig venter jeg til 3. november:D

Lenke til kommentar
Debian virker "litt" gammeldags (default kernel 2.2 osv...) + jeg har ISDNISDNISDNISDN JÆVLA MØKK ehem... så apt er jo bare "litt" slit da...

Nå holdt jeg på å si noe stygt...

Debian + litt konfing er meeeget nice etter min mening.

Oppgradering av kernel går rimelig fort, dessuten kan du velge bf2.4 under installasjon, som gir deg en 2.4 kernel.

Uansett ville jeg rekompilert for å få best mulig ytelse/sikkerhet(grsec mm)

I debian unstable er alt rimelig oppdatert(bortsett fra Xfree86)

 

apt er den beste pakkeløsningen jeg noen gang har prøvd.

 

Menmen, spør 10 linuxbrukere, få 15 forskjellige svar...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvorfor kjører debian versjon 2.2 av kjernen? For Java har jeg hørt at 2.6 er best.

Debian stable kjører 2.2 kjene som default. Grunnen til dette er sikkerhet/stabilitet, den meste av programvaren i apt repositoriet til stable er "gammel" men _meget_ veltestet!

Det finnes også to andre debian "branches" - testing og unstable. Der finnes nyere programvare. Unstable har nyeste versjon av det aller meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...