Gå til innhold

Utrolig bråkete HD - dør den?


roolf

Anbefalte innlegg

Etter lang tid med med en bråkete datamaskin tok jeg affere i går. Byttet ut CPU-viften med en Silent Breeze II og GPU-viften på mitt Radeon 9700 non pro, med et slikt heatpipe sett fra Zalman. Operasjonen innebar en del vridning og vending på kabinettet (gadd ikke å ta ut HK).

 

Godt fornøyd med vel utført jobb fyrte jeg opp maskinen og så frem til den totale stillhet - ja, jeg hadde nærmest knappenålene klare for å høre de falle. Maskinen responderte normalt men lydnivået var verre enn noen sinne. Det hørtes ut som en eller annen vifte forøkte å få kabinettet til å lette!!!

 

Etter hvert fant jeg ut at ulyden kom fra en gammel 40 GB HD (2000-modell?) som tidligere hadde vært relativt stille. Den aktuelle HD fungerer som normalt. Det er ingen forskjell i "viftelyden" når jeg leser eller skriver til disken, så jeg antar at lyden kommer fra selve rotasjonen av platene i disken.

 

Noen som har synspunkter på dette? Eventuelle forslag for å bøte på bråket mottas også med takk? Er disken i ferd med å ta kveld for godt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken har vært relativt stille tidligere. Nå lager den en jevn, høyfrekvent hvinelyd. Lyden minner litt om en gammel, bråkete prosessorvifte som med alt for mange omdreininger pr. min. Den ble slik etter at jeg snudde litt på kabinettet, dvs. la det på siden, satte det opp, og gjentok dette et par ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...