Gå til innhold

Klokking av XP2500+ på ABIT NF7-s v2.0


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er relativt fersk i klokkeverdenen men har lest litt rundt og begynt å klokke så smått.

Jeg har nå kommet frem til en grei innstilling på 180*12=2160(2174målt)

, men er ikke helt fornøyd med det. Vil gjerne ha fsb opp til 200.

 

På fsb 186 og multiplyer 10, går maskinen fint men setter jeg 188*10 får jeg startet opp og kommer inn i windows. Så setter jeg i gang Prime95 torture test og etter ett par min skrur maskinen seg av og kommer med en stygg alarm lyd(di-du-di etc.) Hva kommer dette av?

 

Har prøvd å sette opp Chipsett, Vcore, Minne og Agp spenning men det samme skjer. CPU temp ligger på ca 52 når dette skjer...

Har også disablet fsb spread spectrum og cpu termal throttling til ingen nytte.

 

Noen som vet hva som skal til for å få fsb høyere, eventuelt hva som stopper meg?

 

Jeg kjører med en relativt svak luftkjøler(skal byttes ut!): Silent Breeze 462 II, XP3200+. Men siden temperaturen er såpass lav kan jeg ikke skjønne at det er dette som stopper meg så tidlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du ddr 3200 ram??

Vis du har det må du sansynlig vis øke VCORE litt. opptil ca 1,75. dette er avhengig hvor klokke villig prosessor du har. det er veldig individuelt. Men følg med på temperaturen!!

 

Ja har pc3200. Har faktisk prøvd VCore på 1,75 men med samme resultat. Jeg stusser litt på denne alarmen. Jeg har prøvd med 180*12,5 får da bare en feilmelding når jeg kjører Prime95. Maskinen bare skrur seg tvert av... Jeg har satt CPU temp shutdown (eller noe sånt) på 70 grader og warning på 65. Har jo hardware doctor oppe og den viser som sagt ca 52 grader i når det skjer.

 

Har ikke sjekka steppingen men skal gjøre det når jeg bytter kjøler. Mulig jeg må kutte en viss bro for å komme lengre med denne cpu'en?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Da har jeg prøvd litt av hvert, men begynner å lure litt på om minnet er som det skal være...

 

1.Satte timings til 2,5-3-3-7(=default) med multiplyer på 10, bare for å teste høyest mulig fsb. Prime stabilt opp til 198 men kræsja på 200Mhz, Prøvde over 200 også...

 

2.Satte så timings til 2-3-2-5 som jeg har sett mange andre bruker med høye hastigheter. Med multiplier 10 kræsja da systemet på 188 Mhz.

 

3. Jeg prøvde så å sette fsb/ram ratio opp for å sjekke om det var noe annet enn minnet som holdt igjen systemet. Da klarte jeg 210 fsb med 6/5 fab/ram ratio, dvs 350Mhz på minnet.

 

De gangene jag har fått feilmelding på Prime95, har jeg kjørt Ramtest og fått feilmelding der også. De gangene systemet har vært stabilt på Prime har jeg kjørt Ramtest uten feil. Jeg prøver meg frem ved å øke fsb 2 MHz mellom hver oppstart og kjører det cirka 10 min på Prime.

 

Minnebrikken er Twinmos pc3200 med windbond merket ch-5. Burde ikke dette kunne gå høyere og uansett over 200? Kan jeg forlange reklamasjon siden det ikke takler 400 Mhz en gang?

 

Volter minnet på 2.8 men NF7-s overvolter til ca 2,88. Med 2,7 kommer jeg ikke over 180. Har prøvd 2.9 en liten stund også uten bedre resultat, er bare redd for å brenne minnet...

Lenke til kommentar

Har hørt fra mange andre som kjører dette minnet på vel så aggresive timings med fsb godt oppe på 230 tallet, uten problemer.

 

2,5-3-3-7 er som sagt default timings og da klarer jeg 198 fsb.

 

Den jeg bruker (2-3-2-5) fikk jeg fra en test av akkurat dette minnet. Da kjørte de over 240 fsb(=480MHz RAM) helt stabilt uten kjøling. På de samme testen volta de med 2.9 volt i bios. Ved 2,8 kom de så vidt over 200 fsb.

 

Er klar over at 2.8v er litt over anbefalt spenning, men hvordan skal man kunne klokke om man skal holde seg innenfor allle anbefalinger å begrensinger...?

 

Derfor klarer jeg ikke å skjønne hva det er som holder igjen minnet. Skulle gjerne prøvd det på en annen maskin... Er ikke noen her i Trondheim som hadde giddet mot en pils eller to? Ingen jeg kjenner har en pc som takler 200+ fsb...

 

OG dersom noen skulle skjønne hva dette kommer av blir jeg takknemmelig for alle tips!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da har ting faktisk løst seg!!! *grin*

 

Prøvde til slutt å bytte minne slot uten å ha noe særlig håp om at det skulle hjelpe, men gjett om!

 

Kjører nå på 200*11 med 2-2-3-5 timings! Klarte faktisk å kjøre helt opp på 215 før systemet kræsja! Dette med kun 1.7 vDim.

 

Livet er kjipt når ting ikke fungerer, men gud så deilig når de faktisk gjør det!

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Da har ting faktisk løst seg!!! *grin*

 

Prøvde til slutt å bytte minne slot uten å ha noe særlig håp om at det skulle hjelpe, men gjett om!

 

Kjører nå på 200*11 med 2-2-3-5 timings! Klarte faktisk å kjøre helt opp på 215 før systemet kræsja! Dette med kun 1.7 vDim.

 

Livet er kjipt når ting ikke fungerer, men gud så deilig når de faktisk gjør det!

hvilken slot tokk du på da?

har akkurat samme oppsett og klarer 200 fbs fint

Lenke til kommentar
[quote name='sinnataggen' date='30/10/2003 : 22:17'] Hei igjen!

Da har ting faktisk løst seg!!! *grin*

Prøvde til slutt å bytte minne slot uten å ha noe særlig håp om at det skulle hjelpe, men gjett om!

Kjører nå på 200*11 med 2-2-3-5 timings! Klarte faktisk å kjøre helt opp på 215 før systemet kræsja! Dette med kun 1.7 vDim.

Livet er kjipt når ting ikke fungerer, men gud så deilig når de faktisk gjør det! [/quote]
:woot:
Lenke til kommentar
hvilken slot tokk du på da?

har akkurat samme oppsett og klarer 200 fbs fint

Jeg hadde den opprinnelig i slot 1. Tanken var at der fikk den mest luft og kansje litt bedre kjøling. Satte den så over til slot 3 dvs. helt ytterst.

 

Står jo så fint i manualen: "... We suggest you install DDR SDRAM modules fom DIMM3 to DIMM1 sockets in order." Får ikke akkurat inntrykk av at valg av minneslot skal utgjøre store forskjellen... Men det gjør det tydeligvis.

 

Så en helt annen ting:

Nimzowitsch, la merke til at du har SLK 900 med Tt Smartfan II... Har lukta litt på SLK947U men litt usikker på viftevalg. Hvordan fungerer denne vifta med tanke på støy/ytelse forhold?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...