Gå til innhold

"Gaming"-HTPC ca. 8k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bygge en gaming-orientert HTPC til en venn av meg. Han har ikke store krav til grafikk; noe á la BF4 på medium er mer enn nok. Har ikke noen absolutt makspris, men greit å holde det rundt 8-9k. Jeg har satt sammen et budsjett fra Proshop for i underkant av 9000 kr:

 

Kabinett: Lian Li PC-Q08B 850 kr

PSU: Seasonic G-550 800 kr

HK: Gigabyte GA-H97 Wifi 900 kr

CPU: Intel i5 4460 1350 kr

GPU: Gigabyte Radeon R9 280X OC 2200 kr

RAM: Crucial Ballistix 8GB 600 kr

SSD: Samsung 840 Evo 120GB 750 kr

HDD: Seagate Desktop 2TB 600kr

OS: Windows 8.1 800 kr

 

Totalt 8850 kr + frakt. Oppdaterer lista parallelt med forslag til endringer o.l.

 

Takker på forhånd for fornuftige forslag og innspill til endringer! :)

Endret av wassup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. tilsvarende oppsett så er det sannsynligvis bedre ytelse å hente fra et Intel oppsett og jeg ville personlig ikke gått for AMD, men her må du nesten vente på bedre svar fra noen som er mer oppdatert en meg.

 

Ang. en del av spørsmålene dine.

Fra info hos komplett om kabinettet:

Maximum Compatibility:

VGA Card length: 279mm.
CPU Cooler height: 70mm (remove ODD if you want install up to 120mm)
PSU: 180mm remove Left fan replacement as 80mm if you want install up to 220mm)

 

Utifra den infoen og bilder så er det plass til vanlige strømforsyninger uten større problemer. Det samme gjelder normale brackets på skjermkort osv, men her må du sjekke at skjermkortet faktisk ikke er for langt.

 

En tredje ting utifra den infoen er at CPU kjøleren ikke vil passe pga høyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. tilsvarende oppsett så er det sannsynligvis bedre ytelse å hente fra et Intel oppsett og jeg ville personlig ikke gått for AMD, men her må du nesten vente på bedre svar fra noen som er mer oppdatert en meg.

 

Ang. en del av spørsmålene dine.

Fra info hos komplett om kabinettet:

Maximum Compatibility:

VGA Card length: 279mm.

CPU Cooler height: 70mm (remove ODD if you want install up to 120mm)

PSU: 180mm remove Left fan replacement as 80mm if you want install up to 220mm)

 

Utifra den infoen og bilder så er det plass til vanlige strømforsyninger uten større problemer. Det samme gjelder normale brackets på skjermkort osv, men her må du sjekke at skjermkortet faktisk ikke er for langt.

 

En tredje ting utifra den infoen er at CPU kjøleren ikke vil passe pga høyden.

Takk for svar! :)

 

Er klar over at det er mer ytelse å hente fra Intel, men generelt gir AMD mer for pengene i lavbudsjett-sjiktet. Det mest aktuelle alternativet ville være å bruke den overklokkbare Anniversary-Pentium'en som ble sluppet relativt nylig. Jeg lurer forsåvidt på om noen har erfaring/benchmarks på denne, og ytelse mot AMD sin Athlon X4 (2 kjerner mot 4, forskjellig arkitektur, effektforbruk...).

Intel sin i5-serie er vel mer optimal til gaming, men blir fort dyrt da. Trenger ingen råskinn-gamer.

 

Kortet er 224 mm langt. Så burde passe. Tok det for gitt at CPU-kjøler ville passe, men får finne alternativer. Har noen anbefalinger på lavprofil-CPU-kjølere? Fant denne på Dustin, men står ikke at den har støtte for FM2-hovedkort...

Lenke til kommentar

Viste seg at den ikke klokket noe spesielt bra (ikke noe mer enn andre K-versjoner), og at du i mange tilfeller får like bra/bedre ytelse med en vanlig i3-prosessor. Husker ikke helt hvor jeg leste testen, men det var en grundigere test.

 

Personlig ville jeg nok gått for den rimeligste Quad-Core versjonen til Intel:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2572166

Og et rimelig HK:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2121083

(1700kr til sammen)

 

Og så ville jeg heller spart en hundrings på å kjøpe:

Crucial MX100 - http://www.prisjakt.no/product.php?p=2684423

Lenke til kommentar

Se dette oppsettet:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=94706&view=b

 

Og gjør heller endringer utifra dette. Dette er komponenter som er sjekket opp mot hverandre slik at du ikke får problemer med plass eller kompatabilitet.

 

Cpu som ble foreslått ovenfor her er et MYE bedre valg enn det du har satt opp. :)

 

Jeg lekte litt rundt med dette oppsettet, en 4460 cpu, et 280x kort og en mx100 ssd, og da ble prisen 7800,- ca. Sliter med å få linket, men det fikser du vel selv via prisjakt.

 

Det er en MYE bedre datamaskin, mer framtidsrettet og den vil kjøre nye spill på høye instillinger. Når man har såpass med penger å bruke så er det jo ingen vits å nøye seg med medium.. ^^

 

Glemte OS, beklager det, men fortsatt er vi godt under 9k. jeg ville heller prøvd å overbevise han kompisen din om at han faktisk får mye mer for penga, ellers vil han jo sitte der og angre om 10 måneders tid.

Endret av fiskerdigg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rimelig god maskin det der. Bortsett fra å endre PSUen (til f.eks den TS har valgt), så ville jeg ikke endret på noe overhode, og rimelig lik den jeg har selv som HTPC. :) Blir nok fort omtrent dobbelt så rask som den TS har til 7500kr. Så for 2000kr ekstra, så får du virkelig mye mer for penga.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bare litt hvilke komponenter PSUen består av, samt hvem som har laget den som ikke er like bra som Seasonic sin (kjent for å lage kvalitet i en årrekke). CS650m er laget av Great Wall, et kinesisk selskap som er langt fra like kjent her til lands som lager rimelige PSUer.

En strømforsyning har to hovedoppgaver. Senke spenningen og fjerne Ripple. Den gjør en god jobb på spennignsreguleringen, men ikke spesielt bra på ripple (elektrisk støy). Ellers litt dårlig med sikkerhetsfunksjoner, og et par småting som kunne vært bedre.

 

Selvsagt, visse ting kan du rett og slett ikke forvente med billige PSUer, men ville nok heller gått for den du valgte ut selv (seasonic sin) som faktisk er en ganske god sak som gir mye for penga. :)

 

Modulær og effektiviteten er noen mindre faktorer i det hele og store.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...