Gå til innhold

Får ikke satt opp ASUS A7V333 med RAID


hansent

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Problem:

Har koblet 2x 40GB IBM Deskstar til hver sin RAID tilkobling på HK (ASUS A7V333 RAID).

Stilte om i BIOS slik at PC booter RAID.

Fikk konfigurert RAID slik at de 2 diskene ble funnet (Stripe)

Starta opp og kjørte fdisk slik at jeg fikk en partisjon, ante uråd da det kun var knappe 40GB diskplass.

La likevel inn win98SE før jeg kjørte oppgraderings-CD med win2k.

Når maskin restartet stoppet lastingen av installering av win2k - feilmelding!!

Starta opp maskin med gammel HD (win2k) for å sjekke partisjoner, der sto RAID-diskene som 2 disker med 40GB, F: og G:, dvs de opererer ikke som RAID!

Går inn på RAID-oppsett ved oppstart -> får ikke konfigurtert diskene på nytt.

 

Hva i all verden skal jeg gjøre for å få konfigurert RAID-oppsettet riktig? Og deretter få installert win2k?

 

Håper NOEN kan hjelpe meg!?

 

-takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!!!

 

Har jeg forstått rett er det dette du ønsker å få til

 

RAID 0, eller stripe, for bedre ytelse?

2 disker på 40 GB blir i dette oppsette til "én" på 80GB...

Problemet du har skyldes ganske sannsynlig at disken din Win98SE-partisjon "mounter" er i FAT32-filsystemet... problemet er at fat32 ikke takler mer enn 40GB... voia...

 

Anbefaler at du installerer win2k med ntfs (hvis du skal ha én partisjon)

fra scratch, og da regner jeg med at du må ha driverne til raid-kontrolleren liggende på en diskett, hvis da ikke du skulle være så heldig at de følger med i installasjonsprogrammet... best å være sikker.

 

Du kan evt. partisjonere opp til to partisjoner , da skal WIN98SE funke greit med fat32...

 

[email protected] - hvis det skulle være noe uklarheter...

Lenke til kommentar

Problem er at diskene opererer ikke som en på 80GB men som to på 40GB. Et anent problem er at jeg kun har oppgraderings-CD av win2k (om det er noe problem?) Sjekket partisjonene i win2k på en annen HD. Da virket det som kun den ene disken var partisjonert.

 

Får ikke satt opp RAID på nytt da jeg ikke får sletta "arrays" på RAID-konfigurasjonen.

 

Hjelper det å flashe BIOS eller?

Lenke til kommentar

Hei

 

Nå vet jeg ikke hva slags raid-kontroller du har, og det er ikke sikkert at jeg har kjennskap til den, men alle raid-bios burde jo kunne slette et raid-sett? Hva får du som melding når du prøver å gjøre det? hvis du i det hele tatt får prøvd ?

 

Hvis du får til dette, anbefaler jeg at du lager bare en liten partisjon for win98Se 10gb eller noe, og så installerer win2k med en gang slik at du får konvertert til ntfs... la resten av disken være upartisjonert mens du har win98...

 

hvis dette ikke går, (det kan hende win98 ikke takler en disk på 10gb av en disk den ikke vet størrelsen på.... mye kan skje i win98 etter min erfaring.... ) så anbefaler jeg at du prøver å få lånt en win2k cd enten pirat eller noe annet, bare det er fullversjon, installerer det fra scratch,(lurt som sagt å ha drivere til kontrolleren på diskett, du finner ikke ut om du trenger det før etter du har formatert, idet du skal installere) og så oppgraderer til din versjon etterpå.

 

-Jørgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...