Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bytte harddisk på ny pc, hvordan få inn windows 8 igjen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hjelper et familiemedlem med å kjøpe/sette opp ny laptop. Utfra budsjettet ble det en Lenovo G510 maskin. Jeg har kjøpt en SSD disk som jeg skal sette inn i den for å gjøre den raskere, men har støtt på et problem.

 

For det første, det følger ikke med recovery dvd lenger på nye maskiner, men her går det heller ikke an å brenne ut egne (Windows 8.1). Det eneste jeg har sett er mulig er å bruke en windows 8 recovery funksjon der jeg lager en bootbar USB disk med gjenopprettingspartisjon. Har installert ny SSD uten problemer men forsøker nå å få inn igjen Windows via USB disken.

 

Maskinen booter fra USB, det ser jeg tydelig, men når jeg forsøker å velge "tilbakestill pcen" fra menyen så stopper den etter 1% med beskjeden "det oppstod et problem med å tilbakestille pcen". Jeg ser ingen aktivitet på USB disken i det hele tatt før denne meldingen kommer så virker ikke akkurat som noe leses.

 

I bios har jeg sjekket at SATA controller mode står til AHCI, noe den forsåvidt gjør som standard.

 

Er det noen med lignende erfaringer som skjønner hvordan dette gjøres?

 

Kan jeg evt. koble begge diskene til en annen PC og rett og slett bare kopiere alle filer fra den gamle til SSDen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt 1)

Windows image backup av eksisterende win8 installasjon.

Restore image til ny installert ssd/hdd.

Må ha OS bootbar på usb stick samt ekstern disken hvor du har image backupen.

 

Alt 2)

Kjøp et skikkelig program som acronis , paragon , etc harddisk managers.

Så kloner du disk til disk.

Da får du med deg en fungerende recovery partisjon og kan også gjøre fabrikk gjenoppretting med ny drive.

 

Alt3)

Reinstaller en fresh 8.1 .

Media må du hente på nett.

Produktkey har du i din bios.

Google fremgangsmåte for å gjenbruke oem license.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...