Gå til innhold

Spørsmål rundt NUF


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å starte et lite firma som nærmest vil fungere som en hobby, ved siden av min heltidsjobb.

 

Det vil være å starte en nettbutikk, hvor omsettingen neppe vil være på mer en 20 tusen i året (vis jeg er heldig)

 

Jeg ønsker da å opprette et NUF, men har noen grunnleggende spørsmål.

Det vil sikkert høres banalt ut for mange, men jeg har ingen anelse på hvordan slikt foregår.

 

I et NUF har man muligheten til å ansette folk i selskapet, med sykepenger, dagpenger, pensjonspoeng og alt som følger med. Høres ut som en skikkelig ork og papirmølle.

 

Men jeg har ikke tenkt til å ansette noen.. jeg har bare tenkt å pusle med dette for meg selv i fritiden. Må man ansette noen, og hva skjer så med arbeidsgiveravgiften dersom man ikke gjør det? Jeg ønsker bare å drive selskapet, uten minst mulig folk og papirarbeid.

 

Hvordan blir det med selvangivelsen. Er NUF selskapet sitt økonomi adskilt fra mitt private økonomi der man får man 2 separate selvangivelser?

 

Det vil si, uavhengig hva som skjer med NUF selskapet så ruller og går min vante liv sin gang der jeg jobber heltid og betaler skatten min og opptjener det som er å opptjene (pensjon, feriepenger osv) mens NUF selskapet lever sitt eget liv?

 

Eller vil NUF selskap infiltrere mitt private liv og selvangivelse med masse papirarbeid, fratrekk, beskatning og hele aksjeloven tredd over hodet?

 

Håper på noen seriøse svar der ute, tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...