Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gammel pc til server?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en XP1800 med 512mb ram som jeg vil sette opp som server, lagringsplass osv. Måten jeg har tenkt å sette det opp er som følger:

----->PC1

ADSL----->Switch---->

----->PC2 (Server)

Er det noe spes jeg må gjøre hvis jeg vil ha tilgang til PC2 fra en annen maskin? Switchen skal ha egen brannmur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
                               ----->PC1

ADSL----->Switch---->

----->PC2 (Server)

Hvis du setter det inn i "code" er det lettere å se.

Nei, det er ikke noe spesielt du trenger å gjøre for å komme inn på serveren, men hvilke ISP har du? Skal serveren på internett også? Eller bare LAN?

Jeg vil anbefale å installere WinXP på serveren så du kan styre den vha Remote Desktop (RDP). Dette gjøres ved å gå inn på serveren på

(høyreklikke my computer) -> properties -> extern -> allow remote bla bla bla

Og å fjernstyre den ved å gå inn på PC1, hvis du har WinXP (pro?)

start -> accessories -> communication -> ett eller annet tilkobling til remote desktop.

Alternativet blir selvsagt VNC som du finner overalt. Mye, myyyye treger enn RDP på når det er snakk om å fjernstyre Microsoft-plattformer.

Skrevet

Jeg derimot anbefaler å bruke win 2000 på maskinen da dette os bruker endel mindre ressuser, Skal du fjernstyre kan dette gjøres like enkelt/enklere via Remote Administrator og ikke like tregt som vnc

Ellers er oppsettet ditt helt riktig for bruk innen lan. Skal det på internett så du fikle litt i routeren din, men det kan vi hjelpe til med vet du ;)

Skrevet
Å herregud WinXP på en server? Linux eier der. Men Win2000 Server går an.
Spørs helt hva "serveren" skal brukes til. Hvis man tenker på ordet "server" så kan det bety ganske mye. Å yte en enkel liten tjeneste kan et hvilket som helst TCP/IP-støttende OS gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...