Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er så innmari dårlig i matte.

Jeg er ferdig i 9. klasse og skal begynne i 10. klasse etter sommerferien.

 

Jeg skjønte nesten ingenting av matten i 8. klasse og 9. klasse, så jeg tenkte jeg skulle bruke litt av sommerferien min til å bli bedre i matte.

 

Skulle gjerne trengt en liste med alle matte temaene og nivåene å alt man lærer i 8. klasse, 9.klasse og 10. klasse.

 

Vis dere vet om noen sider som forklarer alt om de forskjellige matte temaene som divisjon, addisjon, brøk osv.

 

Noen oppgaver for 8, 9 10 hadde også vært fint.

 

Jeg forstår og kan jo de fleste matte oppgavene på skolen, men det hadde liksom vært fint å fått øvd litt mer på det, uansett har jeg ikke noen annet å gjøre i sommerferien så det hadde vært fint med litt matte.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jeg skjønte nesten ingenting av matten i 8. klasse og 9. klasse, så jeg tenkte jeg skulle bruke litt av sommerferien min til å bli bedre i matte."

 

"Jeg forstår og kan jo de fleste matte oppgavene på skolen,"

 

Da har du strengt tatt lært det du skal? :)

Endret av Kontorstol
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Felix,

 

Først og fremst så må jeg si at jeg er imponert over at du ønsker å bruke sommerferien på å jobbe med matematikk. Bra!

 

For å kunne matematikken på ungdomstrinnet forutsetter det at man mestrer grunnleggende regning. Kan du, uten kalkulator, finne svaret på følgende oppgaver?

  • 571,4 + 378,73 =
  • 428 - 159 =
  • 48 chart?cht=tx&chl=\cdot 73 =
  • 511 : 7 =
Dersom du mestrer dette, bra, da kan du gå videre. Syns du dette var krevende, og du fikk det ikke til, så bør du øve på de fire regneartene så de sitter før du går videre.

 

Tema som du burde ha vært gjennom i 8. og 9. trinn er (med variasjoner fra skole til skole) følgende:

  • Tall: Du må kunne beskrive og gi eksempler på primtall, oddetall og partall. Faktorisere tall må du også kunne (også kjent som primtallsfaktorisering), f.eks. 36 = chart?cht=tx&chl=2 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 3.

     

    Du må kunne bruke potenser, blant annet gjennom tall på standardform.

  • Økonomi: Sette opp et budsjett, føre regnskap og regne ut priser ut ifra en liste med antall og priser.

     

    Dette må du kunne gjøre både i Excel og på papir.

  • Statistikk: Du må kunne bruke begrepene typetall, variasjonsbredde, median og gjennomsnitt. Du må kunne bruke forskjellige diagram, som søylediagram, sektordiagram og kolonnediagram.

     

    Dette må du kunne gjøre både i Excel og på papir.

  • Sannsynlighet: Enkle utregninger, av typen "Hva er sannsynligheten for å slå to 6'ere på rad med en terning?" (Svar: 1/6 for første gangen ganger 1/6 for andre gangen er lik 1/36, som omtrent tilsvarer 0,03.
  • Brøkregning: Legge sammen brøker, sette på samme brøkstrek, multiplisere og dividere brøker. Kanskje også forkorte brøker.
  • Excel: Du må kunne bruke diverse funksjoner i Excel. To tips for det:

    1) Bruk Excel i dagliglivet. Det er faktisk utrolig praktisk. Trener du? Bruk Excel til å lage en treningsdagbok (som uansett er en god idé) med forskjellige kolonner med informasjon.

    2) Excel har funksjoner for det meste. Skal du regne ut gjennomsnittet? Det er en funksjon som heter "Gjennomsnitt" som automatisk regner ut gjennomsnittet for deg.

  • Algebra: Du må kunne legge sammen ledd med forskjellige variabler, f.eks. 2a + 6a = 8a. Husk her at chart?cht=tx&chl=2a = 2 \cdot a = a + a.

     

    Du må også kunne multiplisere diverse ledd, løse ut og trekke sammen parenteser, og bruke potenser på algebraledd.

     

    Det som kanskje er viktigst her er å skjønne hvorfor man kan gjøre forskjellige operasjoner i algebra. Hvorfor kan man ikke si at chart?cht=tx&chl=2a + 3b = 5ab? (Prøv å finne ut av svaret selv, eksempelet ovenfor her burde være til hjelp.)

  • Likninger: Du må kunne løse likninger med flere ledd, enkle annengradslikninger og enkle ulikheter. Hvis du, som du sier, er svak i matematikk så kan et mål være å kunne løse denne likningen:

    chart?cht=tx&chl=\frac[2x}{3} - 4 = 6

    Men ikke bare løse, du burde også kunne forklare hvorfor du gjør de tingene du gjør for å løse den. Hvorfor det funker.

     

    Åja, og du må også kunne sette prøve på svarene dine, dvs. sjekke om de stemmer.

  • Måling: Du må kunne regne om mellom måleenheter, måle fart, tid og strekning og kunne regne ut f.eks. farten når du vet tiden og strekningen.
Litt fryktinngytende liste? Kanskje det. Merk at dersom man kan alt dette på sparket så er man en veldig sterk elev.

 

Noen generelle tips til deg:

  • Ikke prøv å gjøre alt på en gang. Fokuser på ett tema, og sørg for at du mestrer det før du går videre.
  • Prøv å forstå, og være i stand til å forklare (f.eks. til en foreldre) hvorfor du gjør som du gjør. Da husker du ting veldig, veldig mye bedre.
  • Ikke gi opp selv om det virker vanskelig. Det beste i livet er det du må jobbe for.
  • Hør om du har noen venner som er flinke i matte som kan hjelpe deg. Det vil også hjelpe dem med å bli flinkere til å forklare ting, så det er ikke noe kun du tjener på.
  • Bruk gjerne dette forumet for å spørre om hjelp.
  • Khan Academy, som Saft Suse lenket til ovenfor her, er veldig bra. Dersom du ikke er veldig komfortabel med engelsk så finner du her den norske utgaven. Det er ikke like bra, men kommer seg.
Lykke til!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...