Gå til innhold

IndØk ved Uia eller annen siv.ing linje på NTNU


Simy94

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å studere til høsten og har satt opp IndØk på UIA som førstevalg. Mange forstår ikke hvorfor jeg ikke velger å gå på NTNU, hvor jeg har mulighet til å komme inn på alt utenom Indøk og Nanoteknologi. Er det så stor forskjell som man skal ha det til mellom UIA og NTNU, eller er det bare ryktet som går.

 

IndØk på Uia eller hvilken som helst annen linke på NTNU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal begynne å studere til høsten og har satt opp IndØk på UIA som førstevalg. Mange forstår ikke hvorfor jeg ikke velger å gå på NTNU, hvor jeg har mulighet til å komme inn på alt utenom Indøk og Nanoteknologi. Er det så stor forskjell som man skal ha det til mellom UIA og NTNU, eller er det bare ryktet som går.

 

IndØk på Uia eller hvilken som helst annen linke på NTNU?

 

Nja, generelt er nok mer prestisje med det meste på NTNU enn UiA ja. Men dersom du faktisk er interessert i økonomi i tillegg til realfag, og ikke kommer deg inn på IndØk på NTNU, er det ikke sikkert det er så dumt med det samme ved UiA.

 

Men dersom du faktisk er interessert i andre områder og har ambisjoner om å kunne få en god jobb hvor som helst i Norge, tror jeg nok NTNU jevnt over er et bedre valg. Spesielt linjer som marin tek, petroleumsteknologi, energi og miljø og maskin har jeg inntrykk av at de som studerer dette får jevnt over gode stillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Indøk på NTNU er nok vesentlig bedre enn det ved UiA og innehar et betydelig kvalitetsstempel man ikke får andre steder i Norge.

 

Hvis det er Indøker du vil bli bør du selvfølgelig satse på det, men du bør ikke gi opp NTNU bare fordi du ikke tror du kommer inn per dags dato. Indøkstudiet ved NTNU er basically et siv.ing studie med en del øko/ledelse fag i tillegg. Det er med andre ord ikke en enorm forskjell. Går du på et siv.ing studie ved NTNU vil du kunne ha mulighet til å ta øko/ledelse fag i tillegg uansett, dersom du er interessert og kreativ.

 

Her er noen muligheter, gitt du velger siv.ing på NTNU:

 

a) Meld deg opp i øko/ledelse fag som ikke er adgangsbegrensede

b) Søk deg inn på handelshøyskolen i Trondheim neste år og ta fag der (uten å nødvendigvis ha som mål å fullføre en siv.øk grad ved siden av siv.ing studiet.

c) Gå på en av siv.ing linjene som Indøk kan velge som hovedretning (Emil, Data, Maskin), og søk deg over på Indøk når du får alderspoeng. De fleste fagene slipper du å ta, så det er ikke umulig at du får til dette uten å tape et studieår.

d) Søk deg inn på NTNUs Entreprenørskole etter tre år på siv.ing. Her har man mange av Indøk-fagene. Dette er en dårlig skjult diamant - kanskje den beste studieretningen på NTNU med tanke på videre karriere. Starter du ikke noe selv er du nærmest garantert en god (Indøk-type) konsulentjobb.

http://entreprenorskolen.no/

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg synes ofte det høres ut som man blir tatt som lettvekter om man går på UIA framfør NTNU, og er derfor redd for å komme noen hakk bak i køen når studiene begynner å bli ferdig. Stemmer dette?

 

Hvor ambisiøs er du? Har du virkelig store ambisjoner og vil kunne velge og vrake i jobber innen det området du velger, og samtidig har ambisjoner om å nå høyt og kanskje jobbe internasjonalt, er nok NTNU et klart tryggere valg. Det gjelder spesielt innen de studieretningene hvor NTNU scorer spesielt høyt i forhold til andre universiteter og høyskoler i Norge.

 

Dersom du imidlertid vil bo og jobbe på Sørlandet, vil jeg anta UiA har såpass nær kontakt med næringslivet der at en grad med gode karakterer fra universitetet der vil holde ganske langt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Går selv på Indøk ved UiA og hadde muligheten til å starte på NTNU.

Så lenge du viser til sterke karakterer og gode sosiale evner til å knytte deg nettverk, så har det ingenting å si om du velger indøk ved UiA eller NTNU.

 

Man blir ansatt ut ifra hvem man er som person. Husk at karakterer får deg kun inn til intervjuet (uansett universitet), deretter må du selge deg selv inn.

 

Man velger selv hva og hvor mye man ønsker å gjøre ut av studietiden, uansett universitet ;)

 

http://uia.magnews.no/uia-bachelor-og-master

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...