Sorrow01 Skrevet 21. oktober 2003 Skrevet 21. oktober 2003 Jeg har porblemer med å opprette server på nettet. Etter at jeg installerte et Soltek 86 SPE-L lan kort, formaterte og reinstallerte XP pro, er min server blitt "usynlig" på nettet. Kortet har innebygd "fast ethernet" kort og LAN-kontroll. Det er koblet til et ADSL modem med 1024/256 hastighet fra Telenor. Det var ingen problemer med dette før Soltek kortet ble installert. Så vidt jeg vet, har "alt" vært prøvd nå, men serveren er fremdeles usynlig. Det er to IP adresser, en automatisk konfigurert (169.....), og en reell (82....). Ved forsøk på å pinge maskinen fra USA, er det kun den reelle som svarer. Når jeg prøver å opprette server, eller kobler meg opp mot andre servere, er det (169.) IP som er synlig for serveren. Så vidt jeg har forstått, er 169...... IP adressen til modemet. Lurer derfor på om det er en spesiell måte oppkobling til nettet må skje på når det er et LAN kort. Mitt gamle oppsett var en helt standard HP maskin, og fungerte helt fint på nettet. Takknemlig for hjelp, jeg begynner å bli litt oppgitt P.S. Firewall er slått av
Sorrow01 Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Skrevet 21. oktober 2003 Nei, det er bare det innebygde som er i bruk. Kabelen fra modemet er koblet rett i hovedkortet på maskinen.
kyrsjo Skrevet 21. oktober 2003 Skrevet 21. oktober 2003 Ok. Du har bare ett kort, og du bruker bare ett. kan du lese opp hele IP'n? (mistenker at det er en loopback)
Sorrow01 Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Skrevet 21. oktober 2003 Hvilken IP trenger du? Den konfigurerte eller den reelle? Jeg tro den konfigurerte er problemet, siden den ikke lar seg pinge. Antagligvis er den statisk, for den har vært den samme siden jeg fikk ADSL. Den reelle er dynamisk; får ny hver gang jeg rebooter. Hva er forresten en loopback? Sikkert et nOOb spørsmål :oops:
kyrsjo Skrevet 21. oktober 2003 Skrevet 21. oktober 2003 den statiske. Og addressetype er? Kan du prøve å pinge LOKALT fra pc'n som har den? en loopback er et "virituellt nettverkskort" som kun er koplet til seg selv, dvs. du kan kun snakke med deg selv. Jeg vet du har det i linux, tror du også har det i windows. Der har den IP 172.0.0.1
kyrsjo Skrevet 21. oktober 2003 Skrevet 21. oktober 2003 Kom på noe.. Har du avinstallert den gamle NIC driveren skikkelig?
Sorrow01 Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Skrevet 22. oktober 2003 Jeg er i ferd med å ta backup til cd av filer, deretter full formattering og reinstallasjon av XP. Får se hva som skjer da. Foreløpig takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå