Gå til innhold

Info om modding av konsoll - Galt eller rett?


Luftbor

Anbefalte innlegg

La meg gi et eksempel

 

Videre har vi punkt 6 under retningslinjene på dette forum


Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det omfatter også informasjon om bruk av diverse modchips og lignende for konsoller. Videre er det forbudt å annonsere, reklamere eller informere om emulatorer. Det er forbudt å gi spesifikk informasjon om hvor en kan laste ned spesifikk musikk, film, programvare etc. fra filesharing-hubber, videre er det forbudt å komme med direkte reklame for hubber. Utsagn som "på hub xxx.xx finner du spesifisert warez" er ikke tillatt.

 

Videre definerer hw.no sitt forum dette om hvorfor det er forbudt å skrive om modding her på forumet


Hvorfor er informasjon om modchips forbudt?

Kort sagt; modchips brukes til å spille av brente CDer på konsoller. Dette er direkte oppfordring til piratkopiering, og går derfor også under "informasjon som kan lede til piratvirksomhet". Informasjon om installasjon av harddisker og BIOSer i konsoller er også uønsket. 

 

Dette er ikke starten på en diskusjon om forum.hw.no sin praksis å styre sin egen praksis på deres egen eiendom. Heller er det ikke å diskreditere deres tro på at all modding er piratbasert. Men det er et utgangspunkt for en debatt jeg vil starte.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Poeng 1.

Å modde (modifisere) er en lovlig del å gjøre på alle ting og tang man har kjøpt, utenom konsoller.

 

Poeng 2.

Burde det være ulovlig å modifisere sine egne kjøpte ting?

 

Poeng 3.

Hva er forskjellen på å modde en konsoll Vs en PC? Prinsipielt.

-----------------------------------------------------------------------------------

 

#NB#

Det er selvsagt helt forståelig at direkte informasjoner om nedlasting av spill, programmer osv (copyrightede) er forbudt. Og det er heller _ikke_ poenget.

#NB#

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine meninger;

Ja, det burde være lovlig å modde, men så lenge Gamer ikke vil ha noe av det, blir det jo heller ikke noe snakk om det her.

 

Forskjellen på å modde en konsoll og en PC er ikke noe forskjellig, på noen som helst måte synes jeg. Det er vel kanskje bare det at produsenten har rettighetene til den, og ikke vil at det skal tukles med?

Lenke til kommentar
.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Poeng 1.

Å modde (modifisere) er en lovlig del å gjøre på alle ting og tang man har kjøpt, utenom konsoller.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

 

Hvor har du det fra at det er forbudt å modde konsoller??? Det er fullt lovlig å modifisere konsollen din. Det som imidlertid er forbudt er å bruke piratkopiert software på en modifisert konsoll. Det er en stor forskjell der.

Lenke til kommentar
Mine meninger;

Ja, det burde være lovlig å modde, men så lenge Gamer ikke vil ha noe av det, blir det jo heller ikke noe snakk om det her.

 

Forskjellen på å modde en konsoll og en PC er ikke noe forskjellig, på noen som helst måte synes jeg. Det er vel kanskje bare det at produsenten har rettighetene til den, og ikke vil at det skal tukles med?

 

1. Det er helt lovlig å modde..

2. Poenget bak modding av en konsoll er helt forsjellig iforhold til en pc.

I en pc vil du som oftes tøye grensene til prossesoren osv.

I en konsoll er poenget å få tak i pirat kopiere spill eller å emulere gamle tv spill.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår, er hvorfor det er ulovlig å snakke om modchiper på det grunnlag av at det kan brukes til å spille piratkopierte spill, mens det er helt greit å diskutere fildelingsprogrammer (som brukes til å downloade isoer og annet snadder).

 

I mine øyne er fildelingsprogrammene en større trussel mot spillutviklernes inntekter enn hva en modchip er. Det er svært mange (meg, blant andre) som bruker X-box'en hovedsakelig som media-boks, uten å bry seg så voldsomt om spillene.

 

Enten burde begge deler (modchip og p2p) vært lovlig å diskutere, eller ingen av dem.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke forstår, er hvorfor det er ulovlig å snakke om modchiper på det grunnlag av at det kan brukes til å spille piratkopierte spill, mens det er helt greit å diskutere fildelingsprogrammer (som brukes til å downloade isoer og annet snadder).

 

I mine øyne er fildelingsprogrammene en større trussel mot spillutviklernes inntekter enn hva en modchip er. Det er svært mange (meg, blant andre) som bruker X-box'en hovedsakelig som media-boks, uten å bry seg så voldsomt om spillene.

 

Enten burde begge deler (modchip og p2p) vært lovlig å diskutere, eller ingen av dem.

 

Som om jeg skulle sagt det sjöl, gamle ørn!

Lenke til kommentar

Jeg antar at selve modifiseringen (moddingen) ikke er ulovlig. Og om det er ulovlig, noe det ikke burde være da det er din eiendom, er det tvilsomt det hverken vi eller konsoll-selskapet kvier oss over.

 

Problemet er nok det som kommer av å modifisere et konsoll. Svært få (les: Ingen) modifiserer et konsoll uten å skulle bruke den til å spille av piratkopierte produkter.

Lenke til kommentar

Problemet er nok det som kommer av å modifisere et konsoll. Svært få (les: Ingen) modifiserer et konsoll uten å skulle bruke den til å spille av piratkopierte produkter.

 

Dette er et ok argument Erling, men på den annen side kan det også hevdes at svært få (les: svært få) bruker mp3 programmer til å kun spille av lovlig musikk, videre relaterer svært mange av spørsmålene ang. divX/VCD seg til det å spille av ulovlige filmer.

 

Som sagt innledningsvis, så anser jeg grunnen til at dere ikke vil ha snakk om modifisering av konsoller til å være rimelig. Imidlertid er den langt fra konsekvent, og når modifisering av f.eks. XBOX er blitt så vanlig, og faktisk utføres av svært mange mer eller mindre organiserte og LEGALE selskap så synes jeg kanskje at man bør kunne tillate snakk om dette på forumet. Skulle diskusjonen derimot konkret komme inn på ulovlige aktiviteter som f.eks. piratkopiering, så rammes den jo av allerede etablerte, anerkjente og konsekvente retningslinjer.

 

For å summere opp; jeg tror både dere moderatorer og vi brukere får en lettere hverdag om retningslinjene holder seg til å begrense skriverier om ulovlige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Dette er et ok argument Erling, men på den annen side kan det også hevdes at svært få (les: svært få) bruker mp3 programmer til å kun spille av lovlig musikk, videre relaterer svært mange av spørsmålene ang. divX/VCD seg til det å spille av ulovlige filmer.

 

Godt poeng, men du kan ikke skyve over en ulovlig handling ved å argumentere for at en annen handling "aksepteres". Nå snakker jeg kun på grunnlag av Gamer.no sine synspunkter. Vi er hovedsakelig en spillside, og bryr oss lite om MP3 og musikkbransjen. Det som angår oss er spill- og programvareindustrien.

 

Som sagt innledningsvis, så anser jeg grunnen til at dere ikke vil ha snakk om modifisering av konsoller til å være rimelig. Imidlertid er den langt fra konsekvent, og når modifisering av f.eks. XBOX er blitt så vanlig, og faktisk utføres av svært mange mer eller mindre organiserte og LEGALE selskap så synes jeg kanskje at man bør kunne tillate snakk om dette på forumet. Skulle diskusjonen derimot konkret komme inn på ulovlige aktiviteter som f.eks. piratkopiering, så rammes den jo av allerede etablerte, anerkjente og konsekvente retningslinjer.

 

Det kan jeg si meg enig i. Jeg har selv ikke vært med å utforme disse retningslinjene, men jeg er enig i at diskusjoner rundt modifisering av konsoller ikke bør være bannlyst her så fremt de ikke direkte eller indirekte fører med seg "informasjon som kan lede til piratvirksomhet" (jf. punkt 6 i Retningslinjer). Akkurat her vet ikke jeg tilstrekkelig mye om saken og hvordan retningslinjene er utformet, til å kunne komme med en offisiell uttalelse på Gamer.nos/Hardware.nos vegne.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at det er forbudt å modde konsoller??? Det er fullt lovlig å modifisere konsollen din. Det som imidlertid er forbudt er å bruke piratkopiert software på en modifisert konsoll. Det er en stor forskjell der.

 

 

Fordi når du kjøper din konsoll så kjøper du kun en rettighet til å spille på den. Ifølge det du kjøper så har du ingen rett til å fikle med den.

 

Men det er et ullent regelverk i dag. Staten (både i Norge eller Europa) vil ikke straffefølge deg pga av modding. Men ved de nye lover som blant annet EU diskuterer nå kan dette ta seg en annen vri.

 

I Usa er det allerede forbudt å selge modchips. Og strengere skal det også bli der.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at det er forbudt å modde konsoller??? Det er fullt lovlig å modifisere konsollen din. Det som imidlertid er forbudt er å bruke piratkopiert software på en modifisert konsoll. Det er en stor forskjell der.

 

Fordi når du kjøper din konsoll så kjøper du kun en rettighet til å spille på den. Ifølge det du kjøper så har du ingen rett til å fikle med den.

 

I Usa er det allerede forbudt å selge modchips. Og strengere skal det også bli der.

 

Dette er sprøyt fra ende til annen. Det er fullt lovlig og åpne og fylle en Xbox med loddetinn, harddisk, kretskort, chipper, ledninger og annet både i Norge og Usa. Hvis det ikke hadde vært det hadde det vært en lyssky business i Usa, men det er det så langt i fra. Det vrimler av firmaer som selger modchipper.

Derimot er tilgangen til softwaren man bruker "underground" da man her bruker hackete bioser som Microsoft har rettighetene til og utviklingsverktøy som det er begrensninger på bruken av.

Et unntak er nå CROMWELL biosene som er fullt lovlig da de ikke benytter noen MS rettigheter, men er en Linux bios.

 

At Microsoft ikke er glad i denne "bransjen" er en annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvor har du det fra at det er forbudt å modde konsoller??? Det er fullt lovlig å modifisere konsollen din. Det som imidlertid er forbudt er å bruke piratkopiert software på en modifisert konsoll. Det er en stor forskjell der.

 

Fordi når du kjøper din konsoll så kjøper du kun en rettighet til å spille på den. Ifølge det du kjøper så har du ingen rett til å fikle med den.

 

I Usa er det allerede forbudt å selge modchips. Og strengere skal det også bli der.

 

Dette er sprøyt fra ende til annen. Det er fullt lovlig og åpne og fylle en Xbox med loddetinn, harddisk, kretskort, chipper, ledninger og annet både i Norge og Usa. Hvis det ikke hadde vært det hadde det vært en lyssky business i Usa, men det er det så langt i fra. Det vrimler av firmaer som selger modchipper.

Derimot er tilgangen til softwaren man bruker "underground" da man her bruker hackete bioser som Microsoft har rettighetene til og utviklingsverktøy som det er begrensninger på bruken av.

Et unntak er nå CROMWELL biosene som er fullt lovlig da de ikke benytter noen MS rettigheter, men er en Linux bios.

 

At Microsoft ikke er glad i denne "bransjen" er en annen sak.

 

legg merke til at når FBI gikk inn for å ta hovedmannen bak isonews så fikk de kun anmeldt han for en ting, salg av modchips..

tror nok ikke det er fullt så lovlig i usa..

Lenke til kommentar

legg merke til at når FBI gikk inn for å ta hovedmannen bak isonews så fikk de kun anmeldt han for en ting, salg av modchips..

tror nok ikke det er fullt så lovlig i usa..

 

Nå husker ikke jeg saken fra den gang da, men dersom det stemmer så ble han antagelig tatt for å solgt modchips MED ulovlig bios. Tomme chiper eller med denne LINUX CROMWELL er altså fullt lovlig å selge.

 

Som han fra en av de store selgerne i Us sa på supportkanalen på Irc;

"Selling xbox modchips in the US is not illegal. Or else we wouldnt sell them. If they have an illegal bios then yes"

Lenke til kommentar

Dette er sprøyt fra ende til annen. Det er fullt lovlig og åpne og fylle en Xbox med loddetinn, harddisk, kretskort, chipper, ledninger og annet både i Norge og Usa. Hvis det ikke hadde vært det hadde det vært en lyssky business i Usa, men det er det så langt i fra. Det vrimler av firmaer som selger modchipper.

 

Lest salgsvilkårene ved f.eks kjøp av en Xbox? Ikke.

 

Usa har forbud mot salg av modchips. At det forekommer betyr ikke da at det er lov.

 

Salgsvilkårene bruker ordet "alter". Og de binder du deg opp til juridisk når du slår koden på kortet om det er det du bruker.

 

Og det er den praksisen jeg funderer på.

Lenke til kommentar

Dette er sprøyt fra ende til annen. Det er fullt lovlig og åpne og fylle en Xbox med loddetinn, harddisk, kretskort, chipper, ledninger og annet både i Norge og Usa. Hvis det ikke hadde vært det hadde det vært en lyssky business i Usa, men det er det så langt i fra. Det vrimler av firmaer som selger modchipper.

 

Lest salgsvilkårene ved f.eks kjøp av en Xbox? Ikke.

 

Usa har forbud mot salg av modchips. At det forekommer betyr ikke da at det er lov.

 

Salgsvilkårene bruker ordet "alter". Og de binder du deg opp til juridisk når du slår koden på kortet om det er det du bruker.

 

Og det er den praksisen jeg funderer på.

 

I Norge er det ingen lov mot modchiper, om det er det i Usa eller ikke er knekkende likegyldig for de aller fleste på dette forumet.

Og at du kun kjøper rettighetene til å spille på xboxen er det største bulls*** jeg har hørt. Du kjøper en vare til odel og eie og gjør hva pokker du vil med den etter at du har betalt den.

Lenke til kommentar

ikke for å være en kverulant, men i norge så er det så langt lov å bruke en vhs spiller for å ta opp i fra nrk eller tv2 eller en annen tv kanal.

 

ergo så er det i prinsip lov å bruke tv kort å ta opp de samme tingene på en pc å så lage en avi fil å overføre til xbox'n å se på tv igjen. ( hvis en ikke har tv ut kort eller det er for langt. mellom pc til xbox )

 

hvis en modden en spill maskin så mister man garanti'n men man har lov å gjøre den hvis man godtar dette.

så xbox'n kan fungere som bra alterantiv for en video spiller.

 

 

hvis en skulle gjøre det så er det lov.

greit nok i praksis så tviler jeg på at noen faktis gjør dette

 

Jeg kan så klart ta feil. så det er bare å korrigere meg

 

 

bare mine 2 cents.

 

MR_T

Lenke til kommentar

 

Lest salgsvilkårene ved f.eks kjøp av en Xbox? Ikke.

 

Usa har forbud mot salg av modchips. At det forekommer betyr ikke da at det er lov.

 

Mange av de firmaene som selger modchips er så store og veldrevet og er svært aktive på nettet og jeg skal love deg at Microsoft hadde vært over de for lengst om det er ulovlig å selge det i Us. MS taper mye på denne bransjen og hadde stengt og saksøkt de asap om da hadde mulighet, men nei;

Det er lov å selge modchips både i Norge og USA.

 

Ang de salgsvilkårene, uansett hva som står der, de kan i ta friheten fra folk til å "ødelegge" sin egne eiendom.

Lenke til kommentar

Det er en meget god grunn til at det ene firmaet på sine hjemmeside flere ganger i klare ordelag skriver følgende:

 

By ordering any XBOX Mod chip or XBOX Premod you agree to the following: We do not sell our X-Ecuter modchips or Premods to be used with hacked or illegal BIOS(s). If you wish to reflash your X-Ecuter modchip, then you may not buy from us. By purchasing from our site you agree to not use any hacked or illegal BIOS(s) and only use legitimate BIOS(s) on your X-Ecuter modchip. i.e. Legal Cromwell Linux Bios 1.8. We can not provide you with any BIOS(s) OR tell you how to locate or download any other BIOS(s) files. Also we will NOT reflash the chip with a different BIOS(s) before shipping it out to you. THIS IS ILLEGAL. Please do not ask us, we will only ignore your question. You have been warned!

 

Disse biosene er nemlig det som vil stenge firmaet og derfor vil de ikke ha noe med ulovlige aktiviteter å gjøre.

Lenke til kommentar
Poeng 1.

Å modde (modifisere) er en lovlig del å gjøre på alle ting og tang man har kjøpt, utenom konsoller.

Allright!

 

Vet IKKE hvor dere tar det fra... Meneh, det finnes INGEN norsk lov mot modifisering av XBOX.

Salg av ferdigmodifiserte boxer (forsåvidt alle konsoller!) er strengt forbudt. Den største grunnen til at Microsoft ikke har satt foten ned mot modifisering og fått igang et lovforslag er av den enkle grunn at modifisering har boostet xbox salget sinnsykt mye!

Lenke til kommentar

Å, så jeg ble lykkelig når jeg så denne topicen! Argumentenene som vises her bør vel være nok til å tillate diskujson rundt modding avv HDD, så lenge vi ikke hjelper hverandre laste ned spill, emulatorer eller programmer som er laget KUN for å kjøre slike ting.

 

Diskusjon av f. eks Xbox MediaPlayer og lignende hqdde vært herlig å kunne diskutert her. Har for eksempel flere filmer som jeg ahr laget selv jeg gjerne skulle vist på TV, da hadde det vært kutl å brent de ut på CD og spilt i XBMP.

 

Og det er selfølgelig lovlig å lage og selge chips? Det er et helt legalt produkt så lenge det ikke følger med en ulovlig BIOS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...