Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg YouTube (NextGenTel)


Anbefalte innlegg

Jeg har en linje på 50/12 (40/10 betaler for) fra Nextgentel og har for inntil et par dager siden hatt et problem med å buffre videoer på YouTube. Før så var det noen sekunder så var hele videoen lastet inn i 1080p, nå sliter jeg med i hele tatt å spille av en video. Andre videonettsteder fungerer helt bra f.eks Twitch

 

Dette er også på mobilen og taben min. (På mobilenett fungerer det bra å laste videoer)

 

Når jeg tar 720p på PC bufrer hele videoen på 2 sekunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det finnes veldig mange programmer som kan laste ned youtube filmer på maskinen og spille de av der, problemet at det tar tid:

 

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=youtube%20downloader

 

Det finnes også utvidelser til firefox som gjør det samme.

 

Får du også problemer der er det tydligvis maskinen, skjermkortet, drivere eller annet som gjør det problemet. Merker selv av og til problemer med 100 mbit linje, så det kan være youtube klippene som blir ofte avspilt eller eldre utgave av flash eller silverlight.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme problemet her.

 

Kontaktet NGT support, og det de gjorde var å logge inn på NGT-ruteren min og skru av det trådløse nettet den hadde. Det hjalp *ikke*.

 

Om jeg kjører på VPN via jobben *på samme maskin og linje*, så får jeg full hastighet på YouTube, og klippene lastes kjapt igjen....

 

Det betyr vel at en av følgende stemmer:

 

1) NGT har et routing-problem, og de burde seriøst fikse opp i det.

2) De throttler bevisst trafikken.

 

I begge tilfeller er det vel lite annet vi som kunder kan gjøre enn å

 

1) Finne seg i det.

2) Bytte leverandør

3) Ringe og si at vi har tenkt å bytte leverandør om de ikke for orden på nettlinjen

4) Om det er de som throttler trafikken, samle bevis på det, tipse relevante aviser om saken og evt. finne en leverandør som ikke gjør det.

 

Håper virkelig ikke dette er en bevisst handling fra en eller annen avdeling i NGT, men bare et routing-issue som har oppstått de siste ukene. Har god hastighet til andre Google-tjenester, men det er jo andre servere (/server-parker), så who knows hvordan det egentlig er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det samme problemet her.

 

Kontaktet NGT support, og det de gjorde var å logge inn på NGT-ruteren min og skru av det trådløse nettet den hadde. Det hjalp *ikke*.

 

Om jeg kjører på VPN via jobben *på samme maskin og linje*, så får jeg full hastighet på YouTube, og klippene lastes kjapt igjen....

 

Det betyr vel at en av følgende stemmer:

 

1) NGT har et routing-problem, og de burde seriøst fikse opp i det.

2) De throttler bevisst trafikken.

 

I begge tilfeller er det vel lite annet vi som kunder kan gjøre enn å

 

1) Finne seg i det.

2) Bytte leverandør

3) Ringe og si at vi har tenkt å bytte leverandør om de ikke for orden på nettlinjen

4) Om det er de som throttler trafikken, samle bevis på det, tipse relevante aviser om saken og evt. finne en leverandør som ikke gjør det.

 

Håper virkelig ikke dette er en bevisst handling fra en eller annen avdeling i NGT, men bare et routing-issue som har oppstått de siste ukene. Har god hastighet til andre Google-tjenester, men det er jo andre servere (/server-parker), så who knows hvordan det egentlig er...

 

Opplever det samme her... ser jeg youtube på nextgentel linja er det buffring, ev. tar det oppmot minuttet før videoen i det heletatt prøver å buffre, og ting funker generelt sett ræva.

 

Starter jeg opp VPN på samme linje, og streamer youtube via den (som har utløp i tyskland for øyeblikket) så får jeg streama samme video i full hd kvalitet uten mer enn ett par sec. buffring i starten.

 

Modemet sier jeg er kobla opp med 14.9mbit og hastigheten virker grei nok på vanlig surfing/nedlastning, så har vel samme konklusjon med at det må ligge internt hos Nextgentel.

 

Sendte dem også en melding via kundesidene på dette for noen dager siden, men ikke fått svar enda :thumbs:

Lenke til kommentar

Bare en tanke, men jeg tipper at NGT har problemer mot den CDN leverandøren som youtube bruker i Norge. Man streamer jo aldri direkte ifra USA med youtube i Norge, men bruker en cachet versjon i Europa (derav navnet Content Delivery Network), kjente navn er f.eks Akamai og Level3. Hvis du vil få NGT til å se på saken, må du be teknikerne der prøve det hjemme selv (de fleste har jo NGT hjemme) hvis vil overbevise dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...