Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal ha et lite hjemmeLAN...kjøpe en HUB eller SWITCH ??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan vi være så snille å slutte å si bredåndsruter? Det høres så j*vlig elkjøpreklame ut... En router er en router - en spade er en spade

Jada... og en gravemaskin er også en spade :p

Det som menes med en bredbåndsrouter er gjerne at den støtter PPPoE og har to Ethernet interface, gjerne med NAT.

Vi kunne gjerne kalt denne kategorien routere for 'små routere for hjemmebruk som passer å koble til ADSL eller kabelmodem' - men 'bredbåndsrouter' er altså den gjengse terminologien, og du har sikkert rett i at Elkjøp selger dem.

Hvis du vil kalle det 'ADSL aksessrouter' skjønner jeg også hva du mener. Men sier du kun 'router' tenker iallefall jeg på en 'smør og brød' router med ett sync og ett ethernet interface.

Like it or not.

timtowtdi

Skrevet
Det er vel ingen fordeler med HUB som det ikke er med switch?... eller...?

HUB:

Kan oversettes til "Nav". En Hub er et kontaktpunkt som kan fordele og spre signaler fra en enhet til mange andre. Vanligst i forbindelse med nettverk hvor en kan koble mange datamaskiner mot hverandre. Det finnes også USB/FireWire-Hub'er for å gi flere tilkoblingspunkter via disse standardene.

Switch:

En avansert Hub som fordeler signalene raskere og lettere fra avsender til mottaker.

Kjøpt Switch isåfall, det er bare kluss med hub'er (porter som slutter og fungere++) Jeg bruker og kjøpe Unex Switcher hos www.psdata.no Billig og bra :yes:

Skrevet

Festlig at enkelte insisterer på kjøp av router, når det spesifikt spørres om hva man burde kjøpe av Hub eller Switch. Vi vet jo ikke om personen har bredbånd engang? Og hva skal han med 4-8 porter når det er det dobbelte antall personer som skal lane? Fordel å lese hva det spørres om.

Mirene: SMC-switchen her helt grei, kjøp to av denne du så er du i mål. Skal selv bestille 2 av en tilsvarende, imidlertid skal de i et 10" skap så jeg velger varianten med porter i front, enklere å patche :wink:

Skrevet
Festlig at enkelte insisterer på kjøp av router, når det spesifikt spørres om hva man burde kjøpe av Hub eller Switch. Vi vet jo ikke om personen har bredbånd engang? Og hva skal han med 4-8 porter når det er det dobbelte antall personer som skal lane? Fordel å lese hva det spørres om.

Mirene: SMC-switchen her helt grei, kjøp to av denne du så er du i mål. Skal selv bestille 2 av en tilsvarende, imidlertid skal de i et 10" skap så jeg velger varianten med porter i front, enklere å patche :wink:

Ikke alle som vet så mye som deg og at de routerene kan brukes til mere enn å dele "bredbånd" det var bare en ting han kunne se på for å gjøre det enkelt og mest sannsynlig smartere kjøp.

Skrevet

Og jeg vil bare svare på spørsmålet som er stilt, med de enkle forutsetningene som er gitt. Burde være en grei sak. Kommer det nye forutseninger inn i bildet så stiller saken seg annerledes.

Har ikke noe med hva man kan og ikke, eller hur?

Vi kan jo spørre Mirene; har du fått svar på spørsmålet?

Skrevet

Det er litt minder forsinkelse i ein hub, fordi hubben ikkje treng å finne ut kvar pakka skal.

Skrevet

Det er litt minder forsinkelse i ein hub, fordi hubben ikkje treng å finne ut kvar pakka skal.

Det er vel riktig når det er få maskiner i nettet, men er det flere/mange vil du vel få kollisjoner etter hvert, og dermed større forsinkelser. Uansett er vel forsinkelsen i en switch marginal?

Skrevet
Og jeg vil bare svare på spørsmålet som er stilt, med de enkle forutsetningene som er gitt. Burde være en grei sak. Kommer det nye forutseninger inn i bildet så stiller saken seg annerledes.

Har ikke noe med hva man kan og ikke, eller hur?

Vi kan jo spørre Mirene; har du fått svar på spørsmålet?

:lol: Jobber du på Elkjøp eller noe sånnt? De er kjent for å ha like lite lyst til å informere om ting som du. Synes du er rimelig fjern hvis du skal rettsette folk her pga at de informerer om andre løsninger. Oppfører deg latterlig! Vesle voksen wannabe.

Skrevet

Det er vel riktig når det er få maskiner i nettet, men er det flere/mange vil du vel få kollisjoner etter hvert, og dermed større forsinkelser. Uansett er vel forsinkelsen i en switch marginal?

Ja, forskjellen i forwarding forsinkelsen marginal, men den er der. So i alle reelle tilfeller med meir enn 2 aktive nodar vil switch vera raskare og betre.

Skrevet
:lol: Jobber du på Elkjøp eller noe sånnt? De er kjent for å ha like lite lyst til å informere om ting som du. Synes du er rimelig fjern hvis du skal rettsette folk her pga at de informerer om andre løsninger. Oppfører deg latterlig! Vesle voksen wannabe.

Hm. Skal holde tilbake trangen til å bruke vulgæruttrykk. Elkjøp benyttes sjelden, like lite som man kan bruke dine uttalelser til noe fornuftig.

Essensen må være at informasjonen man kommer med er relavant i forhold til behovet. Jobbet jeg i Elkjøp ville jeg vel prakke på ham noe trådløst, en videokanon og en brannmur i tillegg. Alt sammen kjekke ting å ha, men ikke i henhold til behovet som var uttrykt.

Kan ikke dy meg: Hvor gammel er du da?

Poster som den Gastingen har gir svar på konkret spørsmål, noen flere som klarer det samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...