Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nå ferdig med mitt første år på NHH. Jeg sliter med et stort karakterpress fordi jeg selv tenker at hver gang jeg får en karakter som ikke når opp til mine egne forventninger går det utover hele fremtiden min. Til nå har jeg bare A'er og B'er og selv om dette bare er de to første semestrene, har jeg gode rutiner og god tro (og da forvetning) om å opprettholde dette. Målet er ikke å få den best betalte jobben, men jeg vil ha frihet til å velge å arbeide med akkurat det jeg vil. Spørsmålet mitt er derfor hvor gode karakterer må man egentlig ha for å stille sterkt i arbeidslivet? Mange mener sikkert at jeg er for tidlig ute til å stresse med dette nå, men dette er også litt det som er problemet. Jeg har ikke så veldig mye annet CV-fyll ettersom jeg kommer rett fra videregående og store deler av tiden min til nå har gått til skolearbeid og amnesty. Er dette noe jeg burde tenke på å skaffe meg eller er det viktigere å fokusere på å opprettholde gode karakterer o.l.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode karakterer hjelper jo selvfølgelig til å få "full" frihet til å velge. Selvfølgelig er det også superviktig med relevant erfaring på CV. Du kan jo prøve å skaffe deg relevante sommerjobber. Worst case, så tar du et par år rett fra NHH i en jobb du ikke hadde SÅ lyst på, før du senere søker deg inn på jobber du virkelig vil ha.

Tror ikke du trenger å stresse med tanke på karakterene dine om du ligger på A/B i snitt. :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er nå ferdig med mitt første år på NHH. Jeg sliter med et stort karakterpress fordi jeg selv tenker at hver gang jeg får en karakter som ikke når opp til mine egne forventninger går det utover hele fremtiden min. Til nå har jeg bare A'er og B'er og selv om dette bare er de to første semestrene, har jeg gode rutiner og god tro (og da forvetning) om å opprettholde dette. Målet er ikke å få den best betalte jobben, men jeg vil ha frihet til å velge å arbeide med akkurat det jeg vil. Spørsmålet mitt er derfor hvor gode karakterer må man egentlig ha for å stille sterkt i arbeidslivet? Mange mener sikkert at jeg er for tidlig ute til å stresse med dette nå, men dette er også litt det som er problemet. Jeg har ikke så veldig mye annet CV-fyll ettersom jeg kommer rett fra videregående og store deler av tiden min til nå har gått til skolearbeid og amnesty. Er dette noe jeg burde tenke på å skaffe meg eller er det viktigere å fokusere på å opprettholde gode karakterer o.l.?

 

Du trenger ikke å stresse om du kun har Aer og Ber. Det er selvsagt en forskjell på kun Aer og en overvekt Ber, men det er andre ting som ofte kan vekte mer i et jobbintervju om du passerer "minstemålet" for arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar

Så jeg bør altså heller fokusere på å få meg en decent deltidsjobb for å ha litt arbeidserfaring å vise til? CV'en min er som sagt litt skral og det er også litt derfor jeg føler jeg må ligge på topp karaktermessig for å kunne hevde meg blant medstudenter som allerede har kundeservicejobber i DnB o.l. Cv'en min består nå bare av utdanning, litt organisasjonsarbeid og noen idrettsprestasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe fornuftig å komme med, vil bare komme med innspill om at det er en syk syk verden når man ofrer 5 år av livet sitt og må være bekymret for å ikke få jobben man ønsker dersom man ikke utfører 6-7års arbeid på 5 års tid. Jeg ville definitivt bekymret meg mindre og nytt livet mer, også tatt "erfarings" årene som betalt arbeid senere år isteden for arbeid på en monsterovertid. Men det er nå meg da, jeg er neppe noen mal for drømmearbeidstakeren :p Lykke til

Endret av Teemonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...