Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har sett er det blitt bestemt å bytte ut forumløsning, og pga dette er det snakk om å endre strukturen. Vi har nå muligheten til å lage underkategorier, noe vi ikke har tidligere. Det har blitt lagt ut et forslag om å legge programmeringsdelen nogen lunde sånn den er idag, men at den havner under programvare. Hva er dere brukernes meninger om dette? Vi er åpne for forslag og synspunkter, men kan ikke garantere at noen av disse blir brukt.

 

Dette er deres mulighet til å få si hva har på hjertet om programmeringsdelens fremtid i forumet. Håper dere setter pris på det :)

 

Det er et par ting som bør tas hensyn til i og med at dette forumet dreier seg om mer enn bare programmering. Det har blant annet kommet frem forslag med felles kategorier for "Diskuter artikler" og "tilbakemeldinger".

 

Til dere som ikke vet det så er det Invision Board som er den nye forumløsningen.

 

Se også relaterte tråder:

- Endring av forumstrukturen i fremmarsj.

- Skifte av forumløsning.

- Bytte av forumløsning.

- Ny forumstruktur - hva vil dere ha? (gamer.no)

 

PS. tiden før forumstrukturen faktisk blir endret er uvisst så det kan lønne seg å ikke drøye for lenge med å komme med en kommentar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir spennende med et nytt forum og jeg håper det går bra og at det viser seg å være en bra eller bedre forumløsning.

Det er vel stort sett det alle tenker.

 

Jeg er i grunn fornøyd med sånn som det er nå - så ingen store forandringer sånn ellers med tanke på struktur for min del i hvertfall.

 

Det eneste jeg savner er muligheten for at linker åpnes i samme vindu når man klikker på dem (kun linker som leder til andre poster i forumet altså) - men dette har jeg visst spurt om tidligere og fått klart "nei" som svar på. Så det blir kanskje ikke aktuellt.

 

Uansett - ser frem til nytt forum. 24. Okt. -- det er det da det skiftes?

Lenke til kommentar
..Det har blitt lagt ut et forslag om å legge programmeringsdelen nogen lunde sånn den er idag, men at den havner under programvare..

 

Hrm.. syntes det hørtes ut som en relativt dårlig ide gett..Da blir det mange feilposter da, tror jeg.

 

Vil nok heller hatt det som i dag, dvs at Programmeringsdelen ligger for seg selv.

Allerhelst ville jeg sluppet å se noe til maskinvare,spill og vitser og ablegøyer i det hele tatt, og kun hatt et rent og ryddig Programmeringsforum, men skjønner at det er for mye å be om :D

 

Gleder meg uansett til å se på hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
... men skjønner at det er for mye å be om  :D

 

Vi vil jo i utgangspunktet se på alle synspunkter. Det er jo klart at hvis brukere flest ikke ønsker at programmering skal havne under programvare så må vi prøve å få ordnet det, men nå er det jo bare du som hittil har nevnt dette :p

 

Hvis det f.eks. hadde kommet et forslag som

 

programmering

- språk

-- c++

-- delphi

-- C#

-- osv

- Emne

-- multimedia

-- nettverk

-- opengl

-- directx

-Generell/annen programmering

 

så vil også dette bli vurdert. Muligheten er der, og dere har som sagt en unik mulighet til å bli hørt nå. Etter strukturen blir fastsatt blir det en stund til neste gang.

Lenke til kommentar

Du vet, det kan jo være bare meg da.. :)

 

Nå syns jeg jo det er greit som det er, en ting jeg kansje kunne tenkt meg var et eget emne for grafikerspirene, slik det er nå havner alle disse logo-designerne under Web-design.. eller er det kansje ikke så galt egentlig, siden Logoer jo hører med til en hjemmeside, men kansje det idèen med forskjellige emner og under-emner kunne være noe?:

 

Webdesign

-Html

-Dynamiske hjemmesider (php-etc..)

-Hva syns du om siden min

-Grafikk

 

eller noe i den duren der?

 

Kansje dere skulle satt opp en lite forslags-konkuranse på hvordan layouten burde se ut, med påfølgende avstemning over en "jurys" top 5 utvalgte?

 

litt tungvindt demokratisk prosess, men da ville ingen kune klage over det endelige flertallsbestemte resultat? eller...

 

 

bare tanker altså... :woot:

Lenke til kommentar

Jeg kom på, i mine øyne, en kjempe god idé for struktur her:

 

Slik som invictus sa nesten:

 

Programmering

- Språk

-- C++

-- Delphi

-- C#

-- osv

- Emne

-- Multimedia

-- Nettverk

-- Opengl

-- Directx

- Prosjekter

-- Prosjekt 1

-- Prosjekt 2

-- "Matrix" (et foreløpig navn på et prosjekt noen her på forumet jobber med)

-- osv.

 

Med moderator/administrator-rettigheter i hvert prosjekt-forum for hver prosjekt eier/eiere.

Lenke til kommentar

Vi vil jo i utgangspunktet se på alle synspunkter. Det er jo klart at hvis brukere flest ikke ønsker at programmering skal havne under programvare så må vi prøve å få ordnet det, men nå er det jo bare du som hittil har nevnt dette

 

Da haaper jeg ogsaa at jeg er "folk flest".

 

Programmering er en egen kategori, noe man ser av Larry Wall sin kommentar:

"A program is what you give the audience, a script is what you give the actors."

 

Naar det er sagt tror jeg man boer forsoeke aa lage saa faa kategorier som mulig - med mindre man har mulighet for aa la brukere velge aa se "siste poster" innen et bruker-definert utvalg av alle kategoriene.

 

Eksempelvis interesserer amobil eller playmobil-delen av forumet meg mitt i toer'n.

Lenke til kommentar

Synes at forslaget til "han som sover om dagen" høres fint ut.

 

God idè det derre med egne kategorier for eventuelle prosjekter, men det burde være en regel som gjorde at prosjekter ala "sjekk min vanvittige døve Mp3-spiller" og "jeg har oxo lagd en MIRC-klient" ble luket ut, altså et slags krav om realisme, kavlitet og progress? kansje?

 

hva med en opptakskategori der prosjekter kan få spire og gro litt før dem får egen kategori, samt en kategori for "døde" prosjekter, slik at dem ikke blir slettet bare fordi at det går litt tregt med utviklinga?

 

Bare tanker alt sammen altså.. :roll:

Lenke til kommentar

- Prosjekter

-- Prosjekt 1

-- Prosjekt 2

-- "Matrix" (et foreløpig navn på et prosjekt noen her på forumet jobber med)

-- osv.

 

Med moderator/administrator-rettigheter i hvert prosjekt-forum for hver prosjekt eier/eiere.

 

Eg ser på dette som eit svært godt forslag. Me har svært lyst til å verte ei litt "community-driven" side, og noko slikt som dette ser eg på som svært positivt. Eg trur ikkje det vil vere aktuelt med eigne underkategoriar for kvart prosjekt, men å ha ein eigen kategori for å samle opp slike ting kan vere aktuelt (evt. opprette undertrådar for _svært_ aktive prosjekt).

 

Det er nok derimot heller uaktuelt å gje ut moderator-rettigheitar til andre enn medarbeidarar i nettverket.

Lenke til kommentar

Det er nok derimot heller uaktuelt å gje ut moderator-rettigheitar til andre enn medarbeidarar i nettverket.

 

Det tror jeg er et feilgrep.

 

Mitt inntrykk er at moderatorene ikke er raske nok paa banen naar det trengs, samt at hvilke omraader av forumet en moderator har ansvaret for er noe uklart.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Det er nok derimot heller uaktuelt å gje ut moderator-rettigheitar til andre enn medarbeidarar i nettverket.

 

Det tror jeg er et feilgrep.

 

Mitt inntrykk er at moderatorene ikke er raske nok paa banen naar det trengs, samt at hvilke omraader av forumet en moderator har ansvaret for er noe uklart.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Du tar feil. Det er helt klart hvilke områder av forumet en moderatør har ansvaret for. Desverre er vi bare 2 stk (antagligvis snart 3) i skrivende stund her på programmeringsdelen.

 

Forøvrig skal ikke denne tråden utvikle seg til nok en klagetråd så la oss holde oss til temaet.

Lenke til kommentar

Bare sånn at jeg er sikker på at jeg eller noe andre ikke missforstår:

 

Angående moderator-rettigheter litt ovenfor her så mente (i hvertfall) jeg at prosjekt-lederen, han/hun som startet prosjektet, hadde moderator-rettigheter for sitt egne prosjekt-forum og kun det. Ikke for alle programmerings-forumene som en helhet altså .. :o

 

Hvis dette er teknisk mulig er dette en fordel for de som skal bruke forumet som et slags "Content Management System" for prosjektet sitt og omrokkere og eventuellt prioriterte poster og hva nå ikke.

 

Noe sånnt som dette: http://nostdal.net/forum/viewforum.php?f=2 (gammelt innhold som trenger oppdatering riktig nok ..)

 

Kanskje vi får i gang et skikkelig norskt programmerings-samfunn her etter hvert i tillegg til forumet. Ikke bare en sammling med RSS-feeds og generelle nyheter (som er det de fleste "vanlige" sider er), men et sted der det faktisk skjer noe - et sted det skrives om i nyheter altså. :)

Lenke til kommentar
Hva med en kategori/forum under Programmering for "Jobb/Oppdrag"?

 

Tenker på alle typer oppdrag/jobber innen programmering/utvikling, både de man får betalt for og de man ikke får betalt for.

Virker i utgangspunktet ikke dumt, men det kan vel lett bli mye hjall der.

 

"Buhu, han sa jeg skulle få to sjokolader for jobben og så fikk jeg bare en og en halv..." etc..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er endel SQL-spørsmål under forumet "Generellt/..." ja.

 

Bare forslag det her altså ...

 

Edit:

Nå har det seg slik at, hvis jeg har fortstått ting riktig, at vi skal få opp en ny "del" i hardware-nettverket kallt gfx.no. Da blir det kanskje mer logisk å ha en egen kategori "Design/Webdesign/Gfx" der vi har dette med Webdesign/Design-forum, fremfor å ha dette under "Programmering" som nå.

 

Webdesign, og markup-språk, som HTML og relaterte språk er, er jo egentlig ikke å regne som programmering(sspråk), tror jeg.

 

Javascript, ECMAscript og ActionScript er spesialiserte programmeringsspråk for utelukkende dette med webdesign, så disse hører derimot under Webdesign/Design, tror jeg.

 

PHP og ASP kunne vi kanskje hatt under begge kategorier? -- Hvis det går å linke fra f.eks. Programmering->PHP til Webdesign->PHP f.eks. -- Hvis ikke er vel kanskje disse mer å regne som programmering enn design(gfx).

 

Ser ut til at dette med webdesign diskuteres her: http://forum.sourcecode.no/index.php?showt...dpost&p=1473729

 

 

Programmering (sourcecode.no)

- Språk

-- C/C++

-- Delphi/Pascal/Kylix

-- Java

-- PHP

-- Visual Basic

-- Perl

-- Python

-- C#

-- osv

- Emne (mer eller mindre uavhengig av språk altså)

-- Algoritmer/Datastrukturer/Matte (LaTeX hadde vært fint her :dribble:)

-- Multimedia

-- Nettverk/Sockets

-- OpenGL

-- DirectX

-- Win32

-- Linux

-- Databaser (og/eller SQL?)

-- Gnome/GTK+/gtkmm (?)

-- KDE/QT/TrollTech (?)

-- Andre GUI og vanlige programvarebiblioteker (?)

- Prosjekter (Prosjekt-"hjemmesider" ..CMS-aktig? "Bugs"-tråd, "Nyheter"-tråd, "Deltakere"-tråd, "Spørsmål fra brukere"-tråd?)

-- Prosjekt 1

-- Prosjekt 2

-- osv

- Jobber/Oppdrag (?)

-- Applikasjoner (Uavhengig av språk?)

-- Scripting (?)

-- Dokumentasjon/Oversettelse (?)

- Diverse/Annet

-- Generell/Annen programmering

-- Tilbakemeldinger/Forslag (?)

-- Diskuter artikkler (Sourcecode.no)

 

 

LaTeX mod: http://mods.ibplanet.com/db/?mod=932

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...