Gå til innhold

[Løst] Ny hardcore gaming PC 16-20k. Vannkjøling? Ferdigbygd PC?


Anbefalte innlegg

Hei! Det er en stund siden jeg brukte dette forumet til og kjøpe min nåverende PC, tror det er drøyt 5 år siden.

- intel i7 920

-24GB ram

-Nvidia Geforce 580

-Crossair 1000W

 

Sist kjøpte jeg deler for 16.000kr og satt den sammen selv med hjelp fra dyktige folk her på forumet :)

PC'en fungerer enda, men den samler mye støv og blir varm når jeg setter opp grafikk i enkelte spill, spesielt når jeg kjører to skjermer.

Jeg har byttet grafikkkort og ram brikker for noen år tilbake, men nå føler jeg det meste er utdatert og jeg har lyst på noe helt nytt :D

 

Jeg har lest en del rundt på forumet her i det siste og prøver og sette sammen et oppsett i 16-20.000kr klassen(uten skjerm), men jeg sliter litt med og bestemme meg for følgene:

 

Vannkjøling eller Luft?

Jeg var egentlig bestemt for å gå for vannkjøling(ingen luft-gjennomgang) for min kommende PC, men også her er det vedlikehold som må til, bytte vann, skifte pakninger o.s.v men jeg slipper alt støvet som samler seg! Og hvis jeg velger vannkjøling, er det kanskje best og få noen til og bygge den for meg? Med tanke på garanti.

 

Kjøpe ferdig bygd PC?

I denne prisklassen (16-20k) er det noen betydelig summ og spare på å bygge PC'en selv? Foruten at det er veldig gøy :) Da tenker jeg med og uten vannkjøling.

 

Setter veldig pris på alle synspunkter, spesielt angående vannkjøling.

PC'en skal kjøre 2 skjermer, med gaming som hovedmål, ser ofte film/streaming på skjerm nr.2 mens jeg gamer på skjerm nr.1. Støy er ingen faktor, bare mest ytelse for pengene :D

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at man slipper unna støv med vannkjøling er nok ikke riktig. Man veksler fortsatt mot luft vba vifter, så det vil bli oppsamling av støv i viftene og i radiatorene. Fordelen med vannkjøling er at man får god kjøling ved relativt lavt støynivå, og man har bedre kjølepotensiale totalt sett slik at man kan overklokke mer.

 

Vannkjøling er relativt enkelt å bygge selv, men du må regne med å bruke noen tusen på dette som ellers kunne gått til ytelse.

 

I ditt budsjett ville jeg sagt et smart valg er å gå for mest mulig for ytelse i første omgang, og så kan du vurdere om du vil sette komponentene under vann om f.eks 6 mnd. Da får du mest mulig ytelse i dag, samtidig som du får litt tid til å spare mer penger. Alternativt kan du sette sammen en veldig god PC for f.eks 14K og bruke 6K på vannkjøling, som også blir et veldig pent oppsett :)

 

Ferdigbygd er greit, men skal du ha mest mulig for pengene så er det bare å brette opp ermene og gjøre jobben selv.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar Kyrre. Jeg tror jeg går for luftkjøling, skikkelig god luftkjøling med god luftgjennomgang. Så for jeg heller bli flinkere til og støvsuge og blåse :)

 

Nå har jeg gått igjennom en god del tester og føler jeg har valgt fra øverste hylle av komponenter, men jeg hadde egentlig satt av en god del mer penger til denne pc'en. Er det noen komponenter som er verdt og legge mere penger i? Eller skal jeg heller gå for en ekstra god skjerm? :)

 

Skjermkort: -Gigabyte GeForce GTX 780 Ti GHz Edition - 5690kr
CPU: -Intel Core i7 4790 - 2299kr
Kabinett: -Cooler Master Storm Trooper - 1099kr
PSU: -Corsair RM850 - 1129kr (har en 5år gammel corsair 1000W)
Hovedkort: -Asus Sabertooth Z87 - 1648
RAM: -Corsair Vengeance Pro 2x8 GB DDR3-1866MHz CL9 - 1249kr
Hardisk: -OCZ Vector 150 240 GB - 1459kr
CPUkjøler -Corsair H105 - 947kr
Totalt = 15520 kr
Håper noen kan se over og gi synspunkter.
Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

Ville byttet Ram til 2400mhz. Byttet psu til Evga g2 850 eller Corsair Ax760/860. Byttet ssd til en Samsung evo 250gb. Skal du klokke? bytt da til i7 4770K. Evt kjøpe ekstra vifter til H105`en :) Stock støyer veldig.

 

Noen har hatt problemer med at 780Ti ghz edt. Er så høyt klokket at de får artifacts. Spill kræsjer osv. Skje jo ikke alltid. men du kan være uheldig :)

Lenke til kommentar

Det er en haug man kan gjøre for å få opp prisen. Ikke ofte det er den veien problemet ligger.. :D

 

Skjermkort: EVGA GTX 780 Classified TI Kingpin Edition, evt 2 x Asus 780 DirectCUII i SLI

Prosessor: 4790K

Hovedkort: Maximus VII Hero

Minne: 2800mhz eller høyere

Flere SSD'er i RAID0

PSU: Seasonic 1250W, Antec 1300W eller annet high end platinum ..

 

Som noen eksempler :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Okey, ja 2400MHz høres mer fornuftig ut, følger ditt råd der. Jeg skal ikke klokke maskinen, liker helst at grafikkort og CPU er ferdig klokket. Den SSD disken jeg har valgt fikk veldig gode testresultater, hvorfor burde jeg bytte den?

 

Men bytter ut PSU og ram brikker ijallefall ;)

Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB CL11

XMP EVGA SuperNOVA NEX850G2

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

Det er en haug man kan gjøre for å få opp prisen. Ikke ofte det er den veien problemet ligger.. :D

 

Skjermkort: EVGA GTX 780 Classified TI Kingpin Edition, evt 2 x Asus 780 DirectCUII i SLI

Prosessor: 4790K

Hovedkort: Maximus VII Hero

Minne: 2800mhz eller høyere

Flere SSD'er i RAID0

PSU: Seasonic 1250W, Antec 1300W eller annet high end platinum ..

 

Som noen eksempler :)

Ja, jo, jeg kan jo bruke penger bare for og bruke, men målet er og kjøre dagens og kommende spill i noen år framover på maks ytelse, jeg tror mitt grafikkort skal levere der :)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt ett skjermkort til å begynne med. Hvis du har behov for mer skjermkortkraft i fremtiden så kan du kjøpe et til da og kjøre SLI/CFX. Hvis du går for multiGPU, eller planlegger det i fremtiden, så ta med en skikkelig god PSU. 1000W Seasonic Platinum f.eks.

 

Man må også tenke på monitoren. Det blir litt dumt med SLI eller CFX hvis du sitter på en 60hz skjerm. Både gsync og freesync skjermer er på vei, så det blir spennende å se hva det bringer. "Alle" går å venter på denne f.eks https://prisguiden.no/produkt/asus-rog-swift-pg278q-200482

 

Anbefaler at du tar med deg en "K" prosessor, slik at du kan klokke i fremtiden. På denne måten kan du beholde hardwaren din litt lenger, fordi du klemmer lett ut 25-30% mer ytelse av CPU. Jeg har klokket min over 40% som eksempel, og det er klart at slikt hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yepz, da tror jeg at jeg har min kommende PC klar :)

Skjermkort: -Asus Radeon R9 290 DirectCU II OC x 2 - 6180kr
CPU: -Intel Core i7 4790 - 2299kr
Kabinett: -Cooler Master Storm Trooper - 1099kr
PSU: -EVGA SuperNOVA NEX850G2 - 1099kr (har 5år gammel corsair 1000W)
Hovedkort: -Asus Sabertooth Z87 - 1648
RAM: -Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB CL11 XMP - 1299kr
Hardisk: -OCZ Vector 150 240 GB - 1459kr
CPUkjøler -Corsair H105 - 947kr
Totalt = 16030 kr
Tusen takk for deres innlegg, kyrre og christian. Nå er det vel bare å vente på at skjermkortene skal komme på lager, så får bestilt alt samtidig :)
Også tenker bruke resten på en ny skjerm, blir antageligvis
Asus VG248QE Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...