Gå til innhold

Arkeolog og paleontolog


Cappoile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En vesentlig forskjell er at paleontologer kommer fra realfaglige bakgrunner, mens arkeologer kommer fra et mer humanistisk/samfunnsvitenskapelig perspektiv. Det finnes heller ikke noen rett frem utdanning i paleontologi her i Norge rett ut av videregående, men jeg mener at det er mulig å ta mastergrad i paleontologi på UiO/Naturhistorisk museum dersom du har bachelorgrad i biologi eller geologi. Jeg kjenner ikke til noen andre steder som tilbyr utdanning i paleontologi her i Norge, men det er mulig det finnes. På den andre siden tilbyr de fleste norske universiteter utdanning i arkeologi på bachelornivå.

 

Utdanning i paleontologi legger med andre ord mer vekt på naturvitenskapelige fremgangsmåter, og miljøene som driver med det har forankring i biologi og geologi, noe som ikke er tilfelle for arkeologien, i alle fall ikke slik som du vil møte den på universitetet.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Arkeologi er vel ikke akkurat enkelt å få seg jobb innen? Kjenner et par som har tatt arkeologi, de jobber i bar og matbutikk, har kun klart å få noen korte engasjementer på sommeren.

 

Hvis du sikter deg inn på paleontologi, og det er som beskrevet over, ville jeg helt klart gått for geologi fremfor biologi som basis. Biologi er også et veldig vanskelig felt å få seg jobb her til lands, mens det er mye bedre for geologer (de er involvert i oljebransjen og slikt).

Lenke til kommentar

Besluttet å undersøke dette litt nærmere. Generelt kan jeg si at det jeg sa i innlegget mitt stemmer, og UiO/Naturhistorisk museum er det eneste stedet i Norge man kan studere paleontologi.

 

Hvis du vil ha mer informasjon om det kan du se her:

http://www.nhm.uio.no/forskning/grupper/paleontologi/studier/bli-paleontolog.html

 

Hva jobbmuligheter angår står det der:

"Det er vel kanskje 3-5 som utdanner seg som paleontolog i Norge for tiden. Mange går over i oljebransjen, og når oljeprisen er lav, er det lav etterspørsel etter paleontologer. Oljebransjen har mer behov for mikropaleontologer (de som studerer små fossiler i mikroskop, f.eks. encellede foraminiferer, sporer og pollen). Paleontologi-jobber for store fossiler er det omtrent ikke i Norge, kun fire-fem stillinger ved universitetene."

Hvis paleontologi er noe som er interessant for trådstarter, så er nok en bachelorgrad i geologi det beste uttgangspunktet. Da har man jo også muligheten for å bevege seg over i andre felt i geologien.

 

Med tanke på hvor lite palentologimiljøet i Norge er nok det å ta en slik utdannelse i utlandet kanskje også den beste måten å gå frem. En bachelorgrad i geologi (eller biologi) her i Norge er nok en grei basis for studier på høyere nivå i f.eks. USA.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...