Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Melde seg ut av russebuss


Anbefalte innlegg

Ja har seg slik at russebussprosjektet har utviklet seg helt slik det skulle. Det opprinnelige budsjettet er blitt økt fra 20 til 30 tusen, og jeg har mer og mer innsett hvilket massivt pengesløseri dette er, særlig med tanke på at jeg ikke skal gi opp skolen i Mai neste år helelr (er født 96). Problemet er jeg har allerede betalt inn ca. 10.000 kr.

 

Jeg var ikke med blant "grunnleggerne" og det finnes som sier at dersom man forlater bussen får man ikke med seg penger man har innbetalt, med mindre man finner erstatter som er klar til å betale tilsvarende sum.

 

Derimot har jeg ikke signert denne kontrakten, ei er jeg myndig og mine foreldre har ikke sett eller godkjent dette.

 

Pengene er betalt til "busskontoen" i økonomiansvarliges navn.

 

Har jeg rettigheter angående dette?

 

Hvordan får jeg med meg pengene ut av dette?



Anonymous poster hash: 16bdb...abb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er kilden til pengene du har betalt inn? Hvor du har fått pengene fra får betydning for hvilken rettslig rådighet du har over dem hvis du er mindreårig.

 

I og med at vergemålsloven, som regulerer hvilke rettigheter umyndige har og ikke har, ble endret fra 1. juli 2013 hadde det også vært praktisk om du trakk opp en tidslinje - er alt skjedd nå i år? Når fyller/fylte du 18?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har frivillig satt inn penger på en konto som kun er ment for medlemmer av russebussen, hvor du attpåtil var medlem på tidspunktet pengene ble satt inn?

Hvilke rettigheter håper du på?

 

Som sagt over, snakk med styrer av kontoen og det bør gå bra. Om pengene ikke blir tilbakebetalt, har du ikke krav på noe. Du kan alltids argumentere for fremtidig dårlig stemning, sverting av bussen etc, men i det lange løp visste du at ingenting som gikk inn på russekontoen, kom ut igjen til enkeltpersoner.

 

Alt i alt, handler dette som skjønn og hva slags venner det er snakk om på bussen..

Endret av indigo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at du har fri rådighet over midler du har tjent selv eller fått til din rådighet, jfr. vergemålsloven § 12 første ledd. Og så lenge du har betalt med penger du har i din besittelse kan du ikke påberope deg mindreårighet med mindre mottakeren burde ha visst at du ikke hadde rett til å bruke pengene (vergemålsloven § 14 første ledd).

 

Men siden du ikke kan sette deg i gjeld kan ingen (vel, unntatt dine verger - foreldrene dine) pålegge deg å betale det gjenværende beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg sier at pengene er lånt av mine foreldre (som ikke har udnerskrevet/godkjent kontrakten) vil jeg juridisk kunne få de tilbake?

 

Fortsatt en vurderingssak, fordi jeg føler jeg burde la pengene ligge

 

Anonymous poster hash: 16bdb...abb

 

 

Hva mener du egentlig med dette? Du skrev over at "Alle summer jeg har betalt inn har vært fra egen lomme".

Lenke til kommentar

Høres ut som om du visste hva du gikk med på, ingen har gjort noe feil og du angrer deg i ettertid.

 

I så fall tror jeg ikke du kan få tilbake pengene med loven i hånd, og du vil ha bedre muligheter gjennom dialog. Eventuelt få tak i noen som vil kjøpe plassen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg sier at pengene er lånt av mine foreldre (som ikke har udnerskrevet/godkjent kontrakten) vil jeg juridisk kunne få de tilbake?

 

Fortsatt en vurderingssak, fordi jeg føler jeg burde la pengene ligge

 

Anonymous poster hash: 16bdb...abb

 

 

Nei. Selv om du hadde løyet på deg å ha lånt pengene av dine foreldre ville du fortsatt ha handlet med penger som er i din besittelse, og det binder deg som hovedregel overfor russebussen. Gjeldsforbudet gjelder her mellom deg og dine foreldre, ikke mellom deg og tredjepart. Foreldreverge kan for øvrig ikke beslutte å låne bort penger til sine barn med bindende virkning for barnet, jfr. vergemålsloven § 34.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...