Gå til innhold

Elektronisk måling av flasker


Anbefalte innlegg

Heisann! Vi holder på å pusse opp et lokalt utested, og hadde tanken om at det nå ville være behagelig å få på plass et elektronisk system til spritbeholdningen. Tanken er at vi ønsker et system hvor vi kan sjekke på nett, eller få epostvarslig om når en av sprittypene begynner å bli lav. For deretter å kontakte leverandør.

 

Vi står relativt fritt til bygging av bar og plassering av sprit. Hvorfor ligger denne tråden i denne delen av forumet? Jo, fordi vi ønsker å løse problemet med elektronikk.

 

En tanke var å plassere vekter, eller trykksensorer under hyllene. Da kan en se på vekten hvor mange flasker som er igjen. Problemet er at vi ikke trenger en badevekt, men bare en trykksensor med svært lav følsomhet. Har vi en sensor for hver rad med sprit, trenger den ikke en nøyaktighet på mer enn 0.5kg, minimum 0.250kg. Har sett en del brevvekter og liknende, men disse er relativt små, dyre, og har en nøyaktighet langt høyere enn hva behovet er her.

 

Alternativt tenkte vi å kjøre en laser løsning, hvor vi lyser opp, eller til siden.

Ut i fra hvor mye lys som treffer sensoren vet vi hvor mange flasker som er igjen. Denne planen blir vanskelig når ulike flasker har ulik lysbrytning, fra helt svart til gjennomsiktig. Da må vi opp i relativt kraftigere lasere.

Spørsmålet blir om det eksisterer sensorer som bare registrerer om vekten er større enn x, og om dette kan kombineres med en raspberryPi eller liknende? Er det noen som har noen innspill til en god måte å løse problemet på?

 

EDIT: En flaske varierer fra 5 til 10cm diameter, høyde på maks 1.5 liter brusflaske (husker ikke målet nå i hodet) og maks 5 kg. Setter en grensen på halvparten burde det gå for alle flaskene.

EDIT2: En moderator kan gjerne flytte tråden til rett underfora, da jeg hadde store problemer med å velge.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en veiecelle og en veiecelleforsterker.

 

Her får du kjøpt forskjellige veieceller som privatperson: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=24125&name=Moment%2FKraftsensor

Og her er en grei instrumentforsterker krets: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=73-135-53&toc=0&q=INA125P

 

Og en instructable for hvordan du kan bruke dem sammen: http://www.instructables.com/id/Arduino-Load-Cell-Scale/

 

Og siden du skal bruke en RasberryPI som ikke har en analog inngang så må du også kjøpe en ADC. Denne f.eks: https://www.adafruit.com/products/856 med tutorial for RasberryPI: https://learn.adafruit.com/reading-a-analog-in-and-controlling-audio-volume-with-the-raspberry-pi

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Send ett brev til den nærmeste skolen med VG2/VG3 automasjon å få dem til å finne ut en bra løsning! Er akkurat slike oppgaver som dette vi trenger! :wee:

 

PS: Hadde vell vært en PLS og noe inni bildet da tenker jeg, noe som kan ble veldig kostbart.

EDIT: brev faktisk :confused: mail*

Endret av MarkusStangeland
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva problemet er om trykksensoren har for høy nøyaktighet, du kan jo fint bestemme hva den skal reagere på i programkoden din. Så fremst du finner sensorer som benytter I2C kan du fint snekre sammen noe python som kan gjøre jobben for deg. Har aldri benyttet analoge sensorer på en rPI før så aner ikke hvordan det blir med tanke på lese av spenning på den. Men du kan jo også benytte deg av en arduino med et wifiskjold slik at den kan sende ut varsel hvis når det blir lite i hyllene.

Lenke til kommentar

Takker for svarene jeg har fått så langt.

 

Problemet var ikke at sensorene var for bra, men heller for dyre.

Prøvde å få frem at en slik nøyaktighet ikke var nødvendig for dette prosjektet.

Angående Pi er det jo bare en tanke, har et par liggende rundt. Men har

og muligheter for å koble opp saker direkte til en liten maskin liggende i et hjørnet.

 

Skal se nærmere på løsningene dine Flesvik, kanskje jeg fyrer av en epost

til en skole og. Har noen kontakter som arbeider på yrkesfag =)

 

EDIT: Kan dette her fungere?

 

https://www.sparkfun.com/products/9375

 

Såfremt den klarer å skille mellom 0 og 250 gr så holder det.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Er det økonomisk forsvarlig å implementere ett slikt system på et utested? Høres ut som utviklingen og selve systemet med bygging kan bli ganske kostbart. Høres forsåvidt også ganske morsomt og interessant ut, men økonomi burde komme først.

 

Så kan fordelene forsvare kostnaden? Og hvor store fordeler får du i forhold til eksisterende RMS (Retail Management System)-løsninger? Et system som tar for seg varebeholdning og salg må du jo uansett ha, og det kan vel også varsle deg på epost når den teoretiske varebeholdningen blir lav, hvis det er målet? Hvor mye tid legges på ordre i dag, hvor mye svinn er det, og er elektronisk måling av varebeholdning den beste løsningen?

 

Prosjektet høres morsomt ut, og å få ned svinnet i en bar er høyt på prio-lista, så lager dere et mer komplett RMS som tar for seg alle aspektene og implementerer elektronisk måling som blir skikkelig bra tror jeg dere burde selge systemet på heltid og kun ha baren som eksempel på at det fungerer. Ikke glem at målesystemet må tåle ekstremt mye, med tanke på kravene til rengjøring/bruk.

 

Jeg har aldri jobbet med et RMS i bar/restaurant som jeg har syntes er bra nok, så jeg ser absolutt behovet for et nytt system. Jeg har derimot mindre tro på at dere kan forsvare kostnaden på utvikling og bygg når det kommer til ett enkelt system, med mindre dere utvikler ett komplett RMS som inkluderer elektronisk måling av varebeholdning som dere selger videre. Eventuelt kan dere selge ideen til en eksisterende RMS-aktør.

 

tl;dr

Lag et dritbra system som dere kan selge videre, jeg tror ikke bruken av et slikt system i én bar kan forsvare kostnaden av utviklingen.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ville det antakelig være enklere å beregne/logge forbruket, heller enn gjenværende mengde, men det forutsetter at alle drinker ligger inne med korrekt varenummer/navn og oppskrift (altså, hvor mye sprit og blandevann av hvilken type brukes) i kasseapparat-systemet... Slik tror jeg ikke det vanligvis er i bransjen; som kunde kan jeg nær sagt ikke huske en eneste gang at navnet på drinken har vært med på kvitteringa.

 

Det er den metoden, altså logging av teoretisk forbruk, som brukes eksempelvis ved tildeling av kraftfor. Eneste problem med det er at mengden beregnes, tildeles og lagerføres etter vekt, mens tildelingen skjer etter volum. Med andre ord gir endringer i egenvekt også feil utdosert mengde, og feil lagerbeholdning. Dette problemet ville man ikke få med sprit, som både kjøpes og selges/doseres etter volum, men rent svinn (søl) vil naturligvis ikke bli registrert...

 

(om noen har tips til billige veieceller med en kapasitet på over 1200kg/stk, som kan sammenkobles og summere vekta (fire bein på fôrsilo, en celle under hvert bein), enten med overføring til PC eller med eget display så er jeg forsåvidt interessert i tips, men det er litt på siden av topic...)

 

En low-tech løsning kan kanskje være en billig mikrobryter, og en passe sterk fjær, under hver eneste flaske -fjæra må da tilpasses slik at bryteren trigger når flaska er "passelig tom".

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takker for svarene jeg har fått så langt.

 

Problemet var ikke at sensorene var for bra, men heller for dyre.

Prøvde å få frem at en slik nøyaktighet ikke var nødvendig for dette prosjektet.

Angående Pi er det jo bare en tanke, har et par liggende rundt. Men har

og muligheter for å koble opp saker direkte til en liten maskin liggende i et hjørnet.

 

Skal se nærmere på løsningene dine Flesvik, kanskje jeg fyrer av en epost

til en skole og. Har noen kontakter som arbeider på yrkesfag =)

 

EDIT: Kan dette her fungere?

 

https://www.sparkfun.com/products/9375

 

Såfremt den klarer å skille mellom 0 og 250 gr så holder det.

Ja de kraft sensorene fra sparkfun fungerer fint hvis du skal bruke en slik per flaske. Jeg trodde du skulle veie hele hylla og derfor foreslo jeg en veiecelle for det ville jo ha blitt noen kilo.

 

Jeg vil foreslå å bruke en microkontroller som arduino eller teensy istedenfor RasberryPI siden microkontrollerene har analog innganger mens rasberry pi ikke har det orginalt, og microkontrollerene er enklere å bruke og programmere.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ville det antakelig være enklere å beregne/logge forbruket, heller enn gjenværende mengde, men det forutsetter at alle drinker ligger inne med korrekt varenummer/navn og oppskrift (altså, hvor mye sprit og blandevann av hvilken type brukes) i kasseapparat-systemet... Slik tror jeg ikke det vanligvis er i bransjen; som kunde kan jeg nær sagt ikke huske en eneste gang at navnet på drinken har vært med på kvitteringa.

 

snip

 

Alle restauranter og barer jeg har jobbet i har loggført forbruk og hatt oppskriftene sine inne i systemet slik at man på slutten av dagen kan se hvor mye sprit som selges. Deretter gir systemet deg ofte ett estimat på hva du må fylle på i baren av varer. Har du solgt 20 drinker med 4cl vodka vil systemet be deg hente opp 4 eller 5 flasker med vodka, avhengig av hvor mye vodka du teoretisk hadde i flasken når du begynte. Deretter avstemmes det vanligvis ved månedsslutt for å se hvor feil systemet har i forhold til faktisk beholdning i baren, slik at man kan beregne svinn.

Som kunde får du mye mindre informasjon på kvitteringen din fordi det er uinteressant for de fleste kunder, men butikken har kontroll. Hvis ikke mister de bevilgningen ganske fort.

 

Fordelen jeg ser med ett slik målesystem TS vil ha er at du får avstemt veldig enkelt, som betyr at du kan gjøre det hver dag, som igjen vil gi deg ekstremt god kontroll på svinn. Svinn er alltid ett problem i bar/restaurant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...