Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nettverk kobler fra umotivert i noen sekunder


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Det har seg slik at av og til kobler nettverket fra i noen sekunder helt umotivert, for så å koble til igjen. Dette skjer nok så ofte, så er ganske plagsomt å surfe på Internett eller spille spill som krever nettilkobling.

 

Bruker onboard nettverkskort. Intel 82579V gigabit, hovedkortet er ASUS Rampage IV Extreme. Bruker Windows 7 Pro.

 

Har prøvd følgende:

Skrudd av brannmur i Windows

Lastet ned nyeste drivere til nettverkskortet

Lastet ned nyeste oppdatteringer til systemet

Skrudd av alt som har med strømsparing og slikt på nettverkskortet

Satt QoS til 0 slik systemet ikke reserverer båndbredde

Oppdattert til nyeste versjon av BIOS

Ny nettverkskabel

Satt statisk IP

 

Ingen andre maskiner i huset har problemer. Hovedkortet er helt nytt, kjøpte det sist uke. Noen som har forslag her? Eller er dette et tilfelle med defekt vare?

 

 

Hilsen,

Frank

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig merkelig, har du undersøkt portene du bruker for skader? Ellers så virker det som om du har tenkt på det meste. Har samme hovedkort selv og kan ikke si at jeg har opplevd noe lignende.

Har også vært borti virus som har gjort lignende ting, men tviler sterkt på det.

 

Ville kanskje testet med et usb/eller annet pci nettverkskort bare for å luke ut litt om du eventuelt skal sende inn kortet på garanti.

 

Om det er feil med hardware burde feilen også skje i Sikkerthetsmodus med nettverk. Hvis ikke så kan det være software relatert. Og i isåfall ville jeg kanskje bare prøvd med en reinstallasjon av systemet.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Systemet er reinstallert i forrige uke, så alt er nytt og friskt egentlig.

 

Fiklet litt med instillingene til nettverkskortet og har gjort følgende:

Link Speed manuelt satt til 1 Gbps/Full Duplex

Gigabit Master Slave Mode manuelt satt til Force Slave Mode

Interrupt Moderation er satt til Disabled

Jumbo Packet er satt til Disabled

 

Ser ut til å kjøre stabilt nå. Får se utover dagen om det kobler fra igjen. Funker ikke det så kjører jeg til Clas Ohlson og kjøper et USB nettverkskort for å teste.

 

For dem som lurer, så er onboard nettverkskortet Intel 82579V.

Lenke til kommentar

Hjalp ikke med instillingene. Koblet fra rett etter posten, så jeg reiste til Clas Ohlson og har kjøpt en liten USB adapter nå. Har kjørt stabilt uten tull siden kl 1 nå. Får holde det gående til i morgen i tilfellet det skulle koble fra igjen. Hvis alt skulle være problemfritt nå med USB adapteren, da må det bare antas at onboard adapteren er defekt?

 

Kunne kjøpt et eksternt PCIe kort, men jeg har dessverre ikke plass til det. Samtidig så er hovedkortet to uker gammelt, så burde jo være en selvfølge at alt skal virke.

 

Prøver også å strekke en kabel direkte mellom første switch og PCen min. Gjør dette for å komme rundt alle knyttepunktene. Har en PC-router som er koblet i en switch, hvor det så går en kabel til andre enden av huset til en annen switch som PCen min er koblet til. Litt rart om dette skulle fungere, ettersom det ikke har vært problemer inntil jeg byttet hovedkort for kort tid siden.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Har prøvd begge deler. For øyeblikket har jeg generisk driver fra Intel. Like ustabilt som med driveren fra ASUS.

 

Derimot er alt helt i orden med USB adapteren virker det som. Ikke hatt noen problemer enda etter å ha vært tilkoblet den i flere timer nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fortsatt like ustabilt. Mekket sammen en 15 meter lang kabel og strakk den direkte fra switchen som er koblet til routeren. Da var det også problemfritt. Problemet må vel nesten være da at Intel nettverkskortet ikke er kompatibel med 3com switchen som er i nettverket?

 

Routeren er koblet til en D-Link switch som igjen er koblet til en 3com switch. Ut i fra det jeg har prøvd virker det som onboard nettverkskortet fra Intel ikke er kompatibel med 3com switchen. Alt virker som sagt helt fint om jeg kobler meg rundt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...