Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelpe meg å løse dette mattestykket? sitter fast


Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med matte leksa, men sitter virkelig fast på disse to:

 

Oppgave 1

 

Tor skal kjøpe maling til huset. I butikk x koster et malingsspann 499 kr og rommer 1 liter. I butikk y er et malingsspann 1/5 billigere enn i butikk x, men rommer kun 0,8 dl. Hvilken butikk lønner det seg å kjøpe fra?

 

 

Oppgave 6

 

Denne veggen er 300 cm i høyden og 500 cm i bredden. Det består av to likebeinte trekanter og et paralellogram. Hva er arealet av parallellogrammet?

 

Slik ser veggen ut. Finner ikke kontakt til iphone så måtte tegne det: http://oi62.tinypic.com/282nafb.jpg

 

 

Jeg spurte pappa, men han skjønte heller ikke. Håper på svar med utregning, takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er snart ferdig med matte leksa, men sitter virkelig fast på disse to:

 

Oppgave 1

 

Tor skal kjøpe maling til huset. I butikk x koster et malingsspann 499 kr og rommer 1 liter. I butikk y er et malingsspann 1/5 billigere enn i butikk x, men rommer kun 0,8 dl. Hvilken butikk lønner det seg å kjøpe fra?

 

 

Oppgave 6

 

Denne veggen er 300 cm i høyden og 500 cm i bredden. Det består av to likebeinte trekanter og et paralellogram. Hva er arealet av parallellogrammet?

 

Slik ser veggen ut. Finner ikke kontakt til iphone så måtte tegne det: http://oi62.tinypic.com/282nafb.jpg

 

 

Jeg spurte pappa, men han skjønte heller ikke. Håper på svar med utregning, takk på forhånd :)

1. finn pris per liter, sammelign pris per liter. altså pris1/volum1 VS pris2/volum2

 

2. du har en stor firkant, som er fylt opp av et paralellogramog to trekanter. Det vil si at hvis du tar arealet til den store firkanten og trekker fra arealene til trekantene så er vel bare arealet til paralellogrammet igjenn ?

Lenke til kommentar

0,8dl er fryktelig lite maling, skulle det stått 0,8 liter? Uansett, finn literprisen i butikk y.

 

I oppgave 6: Hva er arealet av en trekant? Og hva vet du om katetene i en likebeinet trekant?

Åj, skriev feil, hehe. Mente 0,8 liter ja. Literprisen er vel 399,2? Delte 499 på 5 og det ble 99,8. Deretter subtraherte jeg 499 på 99,8 som ble 399,2. Hva gjør jeg etter dette?

 

Et av katetbeinene er 300 cm, så dette vil si at den andre også er det fordi det er en likebeint trekant. Hvordan finner jeg ut resten? :/

Lenke til kommentar

Når prisen er 1/5 mindre og volumet 1/5 mindre, så bør det gi en viss indikasjon på hva literprisen er. ;)

Deler man 499kr på fem så får man 1/5, mem det er ikke det samme som 1/5 mindre.

Du får da 499kr minus 1/5. Altså ca 399kr som du fant, og deler med mengden 0,8.

Du bør da få 499kr/L som da blir literprisen.

 

Butikk x sin literpris er naturlig nok 499kr delt på volumet, 1, og blir da 499kr.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvordan ble literprisen 399,20? :hmm:

 

 

Hvordan finner jeg ut resten? :/

 

Bruker formelen for arealet av en trekant..

399,2 for 0,8 l. Som jeg sa tok jeg 499 og delte det på 5 som ble 99,8. Tok dermed 499 og subtraherte det med 99,8.

 

Men jeg har ikke grunnlinjen til trekanten?

Lenke til kommentar

Når prisen er 1/5 mindre og volumet 1/5 mindre, så bør det gi en viss indikasjon på hva literprisen er. ;)

 

Deler man 499kr på fem så får man 1/5, mem det er ikke det samme som 1/5 mindre.

 

Du får da 499kr minus 1/5. Altså ca 399kr som du deler med mengden 0,8. = 499kr/L

Det er sant det, hehe. Men jeg ville gjerne visst formelen :) Altså hva med hvis det var 399,2 for 0,6l. Hvordan får jeg vite prisen for en liter?

Lenke til kommentar

 

Når prisen er 1/5 mindre og volumet 1/5 mindre, så bør det gi en viss indikasjon på hva literprisen er. ;)

 

Deler man 499kr på fem så får man 1/5, mem det er ikke det samme som 1/5 mindre.

 

Du får da 499kr minus 1/5. Altså ca 399kr som du deler med mengden 0,8. = 499kr/L

Det er sant det, hehe. Men jeg ville gjerne visst formelen :) Altså hva med hvis det var 399,2 for 0,6l. Hvordan får jeg vite prisen for en liter?

 

 

pris/volum = prispervolum

 

Oppgir du volumet i liter får du da pris per liter

Lenke til kommentar

 

Når prisen er 1/5 mindre og volumet 1/5 mindre, så bør det gi en viss indikasjon på hva literprisen er. ;)

 

Deler man 499kr på fem så får man 1/5, mem det er ikke det samme som 1/5 mindre.

 

Du får da 499kr minus 1/5. Altså ca 399kr som du deler med mengden 0,8. = 499kr/L

Det er sant det, hehe. Men jeg ville gjerne visst formelen :) Altså hva med hvis det var 399,2 for 0,6l. Hvordan får jeg vite prisen for en liter?

 

Benevnelsen jeg satte på literpris var "kr/L", altså kroner delt på Liter.

Og bare ut fra den kan man se at Literprisen er pris delt på volumet.

399,2 / 0,6 = 665,3 kr/L

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Men jeg har ikke grunnlinjen til trekanten?

 

Hva betyr likebent? :)

 

At to av sidene til trekanten er like, men grunnlinjen er ulik. Formelen til å finne arealet av en trekant er g*h/2

 

 

Hva skjer dersom du slår de to trekantene sammen til en firkant da? Altså flytter dem nerme hverandre. Trenger du grunnlinjen for å regne ut volum til firkanter ? Og hva kan du lære fra det du nettopp gjorde ?

Lenke til kommentar

 

 

Når prisen er 1/5 mindre og volumet 1/5 mindre, så bør det gi en viss indikasjon på hva literprisen er. ;)

 

Deler man 499kr på fem så får man 1/5, mem det er ikke det samme som 1/5 mindre.

 

Du får da 499kr minus 1/5. Altså ca 399kr som du deler med mengden 0,8. = 499kr/L

Det er sant det, hehe. Men jeg ville gjerne visst formelen :) Altså hva med hvis det var 399,2 for 0,6l. Hvordan får jeg vite prisen for en liter?

 

Benevnelsen jeg satte på literpris var "kr/L", altså kroner delt på Liter.

Og bare ut fra den kan man se at Literprisen er pris delt på volumet.

399,2 / 0,6 = 665,3 kr/L

 

Takk skal du ha

Lenke til kommentar

Du vet arealet på hele veggen som er 300x500.

Du vet at arealet av parellogrammet er totale arealet av veggen minus trekantene.

 

Du vet at kortsiden av veggen er 300cm, ergo må sidene i trekanten være 300cm.

Så da mangler du bare å putte det inn i formelen du allerede har. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du vet arealet på hele veggen som er 300x500.

Du vet at arealet av parellogrammet er totale arealet av veggen minus trekantene.

 

Du vet at kortsiden av veggen er 300cm, ergo må sidene i trekanten være 300cm.

Så da mangler du bare å putte det inn i formelen du allerede har. :)

 

 

 

 

Men jeg har ikke grunnlinjen til trekanten?

 

Hva betyr likebent? :)

 

At to av sidene til trekanten er like, men grunnlinjen er ulik. Formelen til å finne arealet av en trekant er g*h/2

 

 

Hva skjer dersom du slår de to trekantene sammen til en firkant da? Altså flytter dem nerme hverandre. Trenger du grunnlinjen for å regne ut volum til firkanter ? Og hva kan du lære fra det du nettopp gjorde ?

 

da blir det altså 150 000-90 000= 60 000 cm2 ! Takk :D

Lenke til kommentar

 

 

Men jeg har ikke grunnlinjen til trekanten?

 

Hva betyr likebent? :)

 

At to av sidene til trekanten er like, men grunnlinjen er ulik. Formelen til å finne arealet av en trekant er g*h/2

 

 

Grunnlinjen er én av de to like sidene; høyden er den andre. Iallfall er det slik du må tenke i denne oppgaven.

 

Som han andre sier: Slå sammen de to trekantene så har du et kvadrat. Ser du sammenhengen med formelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...