Gå til innhold

Vil spille saksofon!


Juliareks

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er snart seksten år, og har en god stund nå ønsket å starte med saksofon. Jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer, hva dere syns og hvor mye det eventuelt sånn ca. vil koste når det gjelder både egen saksofon og kurs? :) Har også fått med meg at det er forskjellige saksofoner, er det noen som er lettere/vanskeligere enn andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg egentlig ikke så mye greie på, men kan jo bidra med noen tanker:

 

Jeg ville spille saksofon i sin tid jeg også, og hadde det for meg at jeg kunne lære meg det selv om jeg tok tiden til hjelp. Det var et feilgrep. Derfor spiller jeg ikke sax lenger. Du bør definitivt ha en saksofonlærer som du går til jevnlig. Og husk at saksofon er mye blåseteknikk, det er mye kjedelig øving i starten før det løsner.

 

Saksofoner kommer i forskjellige størrelser, de fleste starter med alt eller tenor, tror jeg. De er nok de enkleste å få brukbar lyd ut av i starten. (Om enn ikke spesielt pen lyd.) Dog slik at jo større sax, jo mere pust må du ha. Såvidt jeg vet er sax'en regnet som den enkleste av treblåserne å få lyd i som nybegynner.

 

Det sies at altsaksofonen har størst utvalg i musikk skrevet for den.

 

Ikke kjøp den aller billigste sax'en, men heller ikke dyrere enn nødvendig. Snakk med læreren (eller noen andre som har greie på det) og finn en som ikke blakker deg (eller dine foreldre) helt. Hvor mye du må ut med for en brukbar sax idag vet jeg ikke. Du kan få kjøpt rimelige brukte, men husk at en sax er et komplisert "mekanisk" instrument med klaffer og stag som kan bli skeive og treige, så ha med deg noen som kan saksofon om du skal kjøpe brukt.

 

Bor du i en by der det finnes kulturskole, så kan du kanskje få leie instrument i starten, og slipper å bruke masse penger på noen du kanskje ikke fortsetter å spille på. (Slik jeg gjorde.) Kulturskolene har ventelister, og det lønner seg å søke mens man ennå går i grunnskolen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tusen takk, Geir! Det svarte en del av spørsmålene mine:) Jeg lærer ganske kjapt, men er selvfølgelig best med en lærer. Problemet er at hvis jeg finner ut at dette ikke er noe for meg så har jeg kjøpt en (dyr) saksofon.. Men jeg tror dette er noe for meg:)

Lenke til kommentar

Jeg lærer ganske kjapt, men er selvfølgelig best med en lærer.

 

Det samme sa jeg, og det stemte når det gjaldt gitar og piano (og data og mye annet.) Men akkurat blåseinstrumenter er det litt viktig å få den rette teknikken nesten fra starten. Og det vet du ikke med mindre du har noen som retter på deg...

 

Problemet er at hvis jeg finner ut at dette ikke er noe for meg så har jeg kjøpt en (dyr) saksofon.

 

Ja. Nå går det jo an å selge den brukt igjen, men det taper man penger på.

 

Nå er jeg av den personlige mening at penger brukt på å lære seg å spille et instrument nesten aldri er bortkastet. Så hvis du i tillegg til å lære kjapt er utholdende i motbakkene, så synes jeg du skal prøve.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...