Gå til innhold

Ny maskin, hva anbefales!


Anbefalte innlegg

Lurer på om det sitter noen der ute som kan hjelpe meg med et nytt maskinoppsett... Har bygget og konfigurert _MANGE_ maskiner opp igjennom årene, alt fra 386 til Athlon XP, men tenkte jeg skulle lytte til andre sine erfaringer denne gang!

 

Det jeg snakker om er en komplett high-end arbeidsstasjon for bruk mot en Win2k server. Den skal kjøre Win2K/XP med hovedsaklig 2D applikasjoner, men må kunne kjøre et og annet 3D spill. Jeg kunne tenke meg et hovedkort med støtte for RAID, med to (fire) disker på rundt 100GB. Prosessor kan være enten AMD eller Intel. Og et big-tower er ikke å forakte! Ellers er det opp til hver enkelt og komme med konfigurasjoner!

 

Når det gjelder pris, finnes det egentlig "ikke" noen grense... men selvfølgelig bør alt sammen ligge innenfor "rimelighetens-grense", så får det være opp til hver enkelt å bedømme hva det er, med tanke på pris/ytelse!

 

Inviterer til en stor diskusjon her, så vær ikke redd for å komme med fornuftige innlegg!

 

På forhånd takk for din hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aopen HQ8 (eller noe annet big-tower) ca 1200kr

Tyan Tiger K7 2400kr

2 * AMD MP 1800 5100kr

2* 256Mb DDR PC2100 RAM 2300kr

Matrox G550 1350kr

3COM 3C905C-TX-M 500kr

4*IBM 120GXP 80Gb disker 9000kr

3Ware Escalade 3W-7410 RAID kontroller 6300kr

2 * 19" 7000kr

+evt. lydkort? jallahøyttalere?

 

Totalt ca 35000kr, priser hovedsaklig hentet fra quad.no, da komplett var nede.

 

Kjør 4 disker i RAID 5, så får du 240G med disk. Trenger du mer 3D, få for et geforce2 med twinview istedenfor, selv om jeg synes DualHead til Matrox er overlegen. Kanskje litt mer RAM? Hovedkortet støtter opp til 3G. Jeg skulle uansett klart meg en stund med denne :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-18 13:46, hce skrev:

Aopen HQ8 (eller noe annet big-tower) ca 1200kr

Tyan Tiger K7 2400kr

2 * AMD MP 1800 5100kr

2* 256Mb DDR PC2100 RAM 2300kr

Matrox G550 1350kr

3COM 3C905C-TX-M 500kr

4*IBM 120GXP 80Gb disker 9000kr

3Ware Escalade 3W-7410 RAID kontroller 6300kr

2 * 19" 7000kr


 

Jeg ville holdt meg unna IBM sine disker da jeg selv har dårlig erfaring med min gamble 45giga harddisk, de bråker noe så innmari, de kan det der med å lage mye varme.. de kan tildels være ustabile å lage mange stygge lyder! men, de er jo bra nok! så hvis ikke støy å alt der der er generende, så kjøp dem..

 

gå heller for et radeon 7500 som gir GOD 2d/3d koster vel 1600 på multicom.no ... der har de oxo ATI's egne radeon 8500 kort inne =)

 

 

Dette var mine "tips" eller "rettelser", men du selv som kjøper må gjøre hva du vil synes virker mest rimelig o.l!

 

LYKKE TIL MED KJØPET

 

Housey

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-18 13:57, house skrev:


Jeg ville holdt meg unna IBM sine disker da jeg selv har dårlig erfaring med min gamble 45giga harddisk, de bråker noe så innmari, de kan det der med å lage mye varme.. de kan tildels være ustabile å lage mange stygge lyder! men, de er jo bra nok! så hvis ikke støy å alt der der er generende, så kjøp dem..


 

IBM har forhåpentligvis rettet på denne feilen som både GXP75, og noen GXP60 disker hadde. Det var rett og slett en dårlig regulatorkrets i harddisken som ga dårlig kompensering for varmeutvidelse av platene når de spant opp til 7200 omr/min.

 

Støy kan jeg ikke si så mye om, jeg plages ikke av støyen fra mine IBM disker. Jeg ville styrt lang unna Western digital, så Maxtor disker er vel også et godt alternativ. Blir ca samme prisen.

 

Quote:


gå heller for et radeon 7500 som gir GOD 2d/3d koster vel 1600 på
... der har de oxo ATI's egne radeon 8500 kort inne =)


 

<sitat hardware.no>

Ikke støtte for separate oppløsninger/oppfriskningsfrekvenser ved flerskjermsoppsett under Windows 2000.

</sitat>

 

Men det er ikke et stort problem siden man har to like skjermer :smile: Er ellers veldig enig at et radeon 7500 er et bedre valg enn G550 (sikkert bare jeg som begynner å bli gammel, alt var så mye bedre før... osv)

 

_________________

STOR boks som brummer veldig mye!

Fin øljekk er den også.

 

[ Denne Melding var redigert av: hce på 2002-02-18 14:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:


<sitat hardware.no>

Ikke støtte for separate oppløsninger/oppfriskningsfrekvenser ved flerskjermsoppsett under Windows 2000.

</sitat>


 

 

Hva skal man med dual screen da ? tenke på det at ati leverer markedets BESTE 2d kansje 3d (sett bort i fra at nvidia svarte med gf4'n sin) kommer vel snart ett radeon 9500 og 10 000 =) hehe (optimist jeg)

 

Housey

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-18 14:19, house skrev:


Quote:


<sitat hardware.no>

Ikke støtte for separate oppløsninger/oppfriskningsfrekvenser ved flerskjermsoppsett under Windows 2000.

</sitat>


 

 

Hva skal man med dual screen da ? tenke på det at ati leverer markedets BESTE 2d kansje 3d (sett bort i fra at nvidia svarte med gf4'n sin) kommer vel snart ett radeon 9500 og 10 000 =) hehe (optimist jeg)

 

Housey

 

 

Han skulle bruke denne maskinen som en arbeidsstasjon, jeg klarer ikke meg uten dualhead på en arbeidsstasjon. Trodde det var helt teit inntil jeg prøvde det. Er ganske digg å ha to-tre ssh'er, div browser vinduer, mp3 spiller osv... alt synlig på desktopen.

 

Jeg synes ihvertfall det er digg med to skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...