Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ulyd i subwoofer


Anbefalte innlegg

Har en aktiv subwoofer som lager tordenlyder uten at den blir mata musikk. Har prøvd å ta ut RCA-pluggene uten at det gjorde noen form for innvirkning på levenet :hm: Jeg merket dette ved første gangen jeg hadde skrudd lydnivået helt ned på spilleren. Da var det av lav intensitet og hyppighet, men nå i senere tid så dundrer det høgt og mye. :ohmy:

Gain- og LPF-knottene har jeg skrudd helt i bunn uten at det fjernet bråket.

 

Flyttet for en time siden jordingspunktet lengre fram i bilen uten at det bedret problemet mitt :hm:

 

Subwooferen er en Fusion EN-AB1121, kun noen uker gammel.

 

Hva kan det være som forårsaker dette? Produksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du flyttet jordingspunktet lengre fram? Hvor til? og fra hva? Punktet bør være renpusset og jordingskabelen bør være satt med ordentlig god sko.

Flyttet det fra en skrue i bagasjerommet til skruen for et av setebeltene i baksetet.

 

Brukte en slik en som kabelsko, men med noe større ring.

http://www.elsag.dk/media/images/ring-kabelsko-4-6mm2-gul-m5-800px.png

 

Slik såg det ut før jeg flyttet det framover. Det er er et blitt pusset på mer siden dette bildet ble tatt.

 

WWhLcHpq.jpeg

(Vart fryktelig blått dette bildet)

 

Målte motstanden fra enden av kabelen til batteriet og da fikk jeg 0.1 Ω. Det skulle vel være helt ypperlig resultat det?

Lenke til kommentar

tror jeg ville bytta til noe LITT større enn det som heller kan sammenlignes med en remote-kabel.

 

for joda, selv om du får grei gjennomgang med voltmeteret, så betyr ikke det at subben din som, tydeligvis(...), skal yte opp til 900w kan dytte utgående gjennom en sådan tynn kabel.

 

Bytt til noe større, gjerne 20mm, eller hva enn er det største du får plass til inn i forsterkeren

Lenke til kommentar

tror jeg ville bytta til noe LITT større enn det som heller kan sammenlignes med en remote-kabel.

 

for joda, selv om du får grei gjennomgang med voltmeteret, så betyr ikke det at subben din som, tydeligvis(...), skal yte opp til 900w kan dytte utgående gjennom en sådan tynn kabel.

 

Bytt til noe større, gjerne 20mm, eller hva enn er det største du får plass til inn i forsterkeren

Skulle jo tro at disse skulle være gode nok med tanke på at de fulgte med subwooferen?

 

 

Tviler på det er årsaken til rumling. Hvis det braker og tordner når motoren er av og RCA-kablene er frakobla så virker det mer som det er noe galt med spilleren.

Noe galt med spilleren? Den framme i bilen? Hva da tenkte du?

Lenke til kommentar

 

Tviler på det er årsaken til rumling. Hvis det braker og tordner når motoren er av og RCA-kablene er frakobla så virker det mer som det er noe galt med spilleren.

Noe galt med spilleren? Den framme i bilen? Hva da tenkte du?

 

Skrev feil. Mente noe galt med subwooferen.

 

Tror nok det jeg òg ja.. Testet igjen motstanden fra tuppen av jordinga til batteriet og fikk 0.0 Ω. Selv om kablene kanskje skulle vært noe større så er de vel mer enn gode nok til å drive subwooferen ved lavt lydnivå og skulle ikke slite nå som det ikke er noe input i det hele tatt?

 

 

Skal ringe og få ordnet garantisak på dette dersom det ikke skulle komme noe mer som jeg kunne ha sjekket. Får håpe det ordner seg da! :)

Endret av te8et
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter å ha sett over jordingen flere ganger, flyttet den fra sted til sted ble det ikke noe bedre. Kom ved en tilfeldighet til å slå på subwooferen og da kom det en kraftig sprakelyd. Åpnet opp subwooferen og pirket bortpå forskjellige komponenter med en skrutrekker helt til jeg da rørte en kapasitator(?), da ble ulyden borte. Var visst dårlig kontakt der. Nå fungerer den, enn så lenge! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...