Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opera innstillinger


Anbefalte innlegg

Har prøvd Opera i en halvtime nå og det blir nok den heretter siden den er merkbart raskere enn explorer for meg som har isdn. Men lurer på et par ting:

 

Når jeg åpner flere vinduer, kan jeg ikke da få dem liggende på oppgavelinjen slik som i explorer?

 

Og hvor finner jeg innstillingene for det som tilsvarer auto-complete i explorer? Tenker da spesielt på adresser som blir "liggende" som jeg gjerne vil ha bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Opera 7.2 og har den engelske versjonen.

For å prøve meg på spørsmål to først:

Hvis du mener å slette inntastede adresser/besøkte linker gå på File/Delete Private Data, der finnes det muligheter for sletting av det du måtte ønske.

 

Når det gjelder det første tror jeg det kommer litt an på hva du valgte første gang du startet Opera. Men du skal ihvertfall ha hatt muligheten til å velge flere vinduer inne i en session av Opera alternativt ny Opera for hvert vindu som åpnes à la IE. Men hvis du går på File/Preferences/Windows/Window Handling så kan du velge "Prefer pages inside window" for å åpne nytt vindu inni Opera eller "Prefer separate windows" for å få det slik som i IE.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det funket. Åpne flere vinduer fant jeg selv på preferences og windows. Der fant jeg også valg for å fjerne pop-up vinduer. :woot:

 

Men når jeg har lagret et passord feil på en webside og likevel valgt at det skal huskes. Hvordan forandrer jeg det da? Har kikket litt men finner det ikke. I explorer spør den jo på nytt når det skrives inn et annet passord enn det som er lagret.

Lenke til kommentar

Og hvis du vil være skikkelig "l33t" hw.no prisguide bruker legger du dette på slutten av opera sin search.ini fil: (da kan du søke på hw prisen ved å skrive "pris ati 9600" på samme måte du søker på google ved å skrive "g søkeord")

 

---- klipp her ----

[search Engine 41]

Name=Prisguide

URL=http://prisguide.hw.no/fritekst_sok.cgi?pricefind=%s

Query=

Key=pris

Is post=0

Has endseparator=0

Encoding=EUC-JP

Search Type=119

Verbtext=17063

Position=-1

Nameid=0

---- klipp her ----

 

(ok så er dette en skitten hack, men så lenge den virker så)

Lenke til kommentar
Og hvis du vil være skikkelig "l33t" hw.no prisguide bruker legger du dette på slutten av opera sin search.ini fil: (da kan du søke på hw prisen ved å skrive "pris ati 9600" på samme måte du søker på google ved å skrive "g søkeord")

 

---- klipp her ----

[search Engine 41]

Name=Prisguide

URL=http://prisguide.hw.no/fritekst_sok.cgi?pricefind=%s

Query=

Key=pris

Is post=0

Has endseparator=0

Encoding=EUC-JP

Search Type=119

Verbtext=17063

Position=-1

Nameid=0

---- klipp her ----

 

(ok så er dette en skitten hack, men så lenge den virker så)

 

Jeg la inn den i search.ini men skjedde ikke no her. Hvor skal det komme opp at jeg kan søke via opera i hw.no prisguiden ? Prøvde også å slette alle de andre søkemotorene og kun bruke hw.no & google, det funka heller ikke!

Lenke til kommentar

Det kalkulatoren skriver er helt korrekt, og han er ikke alene om ha ha prisguidesøk i Opera. Var noe av det første jeg la til :D

 

Du trenger ikke ha nr 41, bare skriv inn det tallet du vil (sålenge det er ledig). Sansynligheten er vel stor for at kalkulatoren har lagt til IMDB (det har jeg :) på 40. Det er hvertfall en populær site å adde.

 

Grunnen til at det ikke fungerer hos dere er trolig at dere legger det i feil fil. Det finnes en search.ini fil som ligger i Opera directoryet (default C:Program FilesOpera7) Det er *ikke* noe poeng i å redigere denne. Derimot kan du redigere search.ini fila som tilhører profilen din. Har du samme settings for alle brukerne så har denne bane C:Program FilesOpera7profilesearch.ini Bruker du forskjellige forskjellige settings så mener jeg denne har bane C:Documents and SettingsbrukernavnApplication DataOperaOpera7profilesearch.ini - "brukernavn" byttes da ut med ditt brukernavn i windows :)

 

Noen av dere er sikkert også interessert i opera search.ini editor

Lenke til kommentar

Jeg bruker linux - så jeg visst ikke om at det var to search.ini er en hos meg under hjemmekatalogen:

 

~/.opera/search.ini

 

Hurtigsøking i opera fungerer ved at du skriver g + " " (mellomrom) + søkeord i adressebaren eksempelvis "g hardware kul"

 

der det nå står: "http://forum.hardware.no/". Søk vha "g" fungerer normalt så hvis det ikke fungerer er det meget mulig at en har skrevet det feil sted.

 

Angående nummeret så er det 40 search engines definert i opera 7.20 - så derfor brukte jeg nummer 41 ;) (42 er imdb (film) og 43 er freedb (musikk) )

 

Trikset er å skrive URL=[link til søk der søkeordet er byttet ut med %s]

 

For google "feeling lucky" (som opera måtte ta vekk pga avtale med google):

URL=http://www.google.com/search?hl=en&ie=ISO-8859-1&q=%s&btnI=I%27m+Feeling+Lucky

 

jeg lagde den vha orginallinken med søket YO

URL=http://www.google.com/search?hl=en&ie=ISO-8859-1&q=YO&btnI=I%27m+Feeling+Lucky

 

Så er det bare å sette inn din favoritt "key" KEY=googlefastsearch eksempelvis.. (hvilket er litt vel langt for at det skal være raskt, men men)

Lenke til kommentar

hvorfor i all verden vil du den skal legge hvert enkelt vindu i oppgavelinjen? det er jo noe av det som gjør opera helt genialt, at du faktisk kan samle dem alle under ett :)

 

(.. skjønner jo at det kan virke veeeldig uvandt den første stunden etter man har brukt explorer i all tid men, hvis du bare gir det en sjanse og vender deg til det så kommer du virkelig til å digge det etterhvert) :)

 

 

you should give it a try.....

Lenke til kommentar
Fordi det er letter å hopp mellom vinduene? Men ønsker mainbar litt smalere. :(

 

Du er klar over at du kan trykke ctrl+tab? Eller holde inne høyre museknapp og scrolle med hjulet? De aller fleste finner MDI (vindu-i-vindu) best, men er du ikke vant til det fra andre programmer så kreves det ofte litt tilvenning,

 

Men tror nok det er begrensa hvor mye du kan gjøre med mainbaren sålenge du bruker reklameversjonen.

Lenke til kommentar
Og hvis du vil være skikkelig "l33t" hw.no prisguide bruker legger du dette på slutten av opera sin search.ini fil: (da kan du søke på hw prisen ved å skrive "pris ati 9600" på samme måte du søker på google ved å skrive "g søkeord")

 

---- klipp her ----

[search Engine 41]

Name=Prisguide

URL=http://prisguide.hw.no/fritekst_sok.cgi?pricefind=%s

Query=

Key=pris

Is post=0

Has endseparator=0

Encoding=EUC-JP

Search Type=119

Verbtext=17063

Position=-1

Nameid=0

---- klipp her ----

 

(ok så er dette en skitten hack, men så lenge den virker så)

 

Og hvordan får man tilsvarende med imdb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...