Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Velferdsstaten og den kalde krigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått i oppgave om å skrive om sammenhengen mellom velferdsstaten i Norge og den kalde krigen? Noen som har noen innspill til dette?

 

Det var en utrolig vag oppgavetekst. Høres ut som late ungdomsskolelærere. Da må du først velge å avgrense oppgaven. Ellers blir det fort bare rot.

 

For eksempel var Norges "valg" av USA i den kalde krigen noe som ga oss mye hjelp til å komme i gang med oljeindustrien. Dette har blitt veldig viktig for velferdsstatens foreløpige bærekraft.

 

Vekst i næringsliv og oljeindustrien selv gir mye skattbar rikdom og handel. På lenger sikt vil det oppstå utfordringer med vekstens evne til å utkonkurrere kostnadsøkningene i samfunnet som helhet. Men dette blir mer et tema fra universitetsnivåer.

Lenke til kommentar

Har fått i oppgave om å skrive om sammenhengen mellom velferdsstaten i Norge og den kalde krigen? Noen som har noen innspill til dette?

 

Mer internasjonalt sett, kan du få bruk for denne: World Politics 63, no. 2 (April 2011), 246–70.

 

Guns and Butter?

Regime Competition and the Welfare State during the Cold War

By

Herbert Obinger & Carina Schmitt

 

Google den opp

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg stemmer også på marshallplanen, skriv om den! Jeg hadde det som muntlig eksamen i 10.ende klasse og det var faktisk veldig interessant :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Herlighet, skriv om Marshallplanen, hvis du må kan du få eksamenen min på gulvfat................

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...