Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg på, men ikke tilbehør


Anbefalte innlegg

Hei, jeg installerte nylig et nytt webcamera på PC-en, og av en eller annen grunn har dette utløst et problem som gjør at PC-en ikke starter skikkelig opp. Det hender ikke alltid, men når det skjer går viftene på og alt det der, men skjermen, tastaturet og musa er liksom bare helt døde. Jeg tror jeg hørte et lite knekk/dunk da jeg dro ut PC-en fra under skrivebordet for å koble til kameraet. Noen som har peiling på hva det kan være?

 

Kan forøvrig si at jeg har hatt veldig mange problemer med denne PC-en, og jeg mistenker at det er hovedkortet som har skylda. Den fungerer også helt fint hvis den klarer å komme seg forbi oppstarten

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvilket hovedkort har du, og sjekk diodene/lampene på hovedkortet.

Det sier jo noe om status på maskinen din.

 

Sjekket pinnene på skjermkabelen da?

Er det ikke noe liv i skjermen sånn ellers, kommer du inn i menyene på skjermen?

 

Ja, hvor skal man begynne... Som bytrollet sier, list opp hardware i maskinen din.

Lenke til kommentar

Får ikke sjekket inni PC-en nå, da jeg ikke er hjemme.

 

Mobo: GIGABYTE GA-Z87X-UD3H

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB

CPU: Intel® Core™ i5-4670K

Skjerm: Benq XL2411T

 

Tror ikke det har noe med skjermkortet og det å gjøre, da tastaturet og musa heller ikke går på. Alt er bare helt svart, det eneste som skrur seg på er selve datamaskinen, kommer ikke inn på noe ting. Men PC-en starter normalt ca. 70% av gangene, og da fungerer alt helt fint.

Lenke til kommentar

Hvis skjermen er helt svart, hvordan vet du da at pc-en faktisk er på? Det at viftene går sier ikke nødvendigvis noe sikkert om pc-en faktisk har startet og lastet os-et.

 

Så, kan du komme inn i skjermmenyen når pc-en ikke "går på" for å utelukke at det er skjemen som ikke starter opp når dette skjer?

Lenke til kommentar

Hvis skjermen er helt svart, hvordan vet du da at pc-en faktisk er på? Det at viftene går sier ikke nødvendigvis noe sikkert om pc-en faktisk har startet og lastet os-et.

 

Så, kan du komme inn i skjermmenyen når pc-en ikke "går på" for å utelukke at det er skjemen som ikke starter opp når dette skjer?

 

Med "gå på" mener jeg at viftene og alt det der kjører, ikke at den kommer inn i OS eller noe sånt.

 

 

Hvilken PSU har du? Jeg har vel mine mistanker om at du kan prøve å jumpstarte den sånn med en gang.

 

Corsair AX760

 

Kanskje en tanke...

Ta ut bios batteriet, vent litt, for så å sette det inn igjen.

Med den tanke på å løse evt. feilinnstillinger som kan ha blitt endret, ved at standardinnstillinger på hovedkortet vil bli gjeldende.

 

Mener du tilbakestille CMOS? Skal gjøre det når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar

 

Hvis skjermen er helt svart, hvordan vet du da at pc-en faktisk er på? Det at viftene går sier ikke nødvendigvis noe sikkert om pc-en faktisk har startet og lastet os-et.

 

Så, kan du komme inn i skjermmenyen når pc-en ikke "går på" for å utelukke at det er skjemen som ikke starter opp når dette skjer?

 

Med "gå på" mener jeg at viftene og alt det der kjører, ikke at den kommer inn i OS eller noe sånt.

 

 

Hvilken PSU har du? Jeg har vel mine mistanker om at du kan prøve å jumpstarte den sånn med en gang.

 

Corsair AX760

 

Kanskje en tanke...

Ta ut bios batteriet, vent litt, for så å sette det inn igjen.

Med den tanke på å løse evt. feilinnstillinger som kan ha blitt endret, ved at standardinnstillinger på hovedkortet vil bli gjeldende.

 

Mener du tilbakestille CMOS? Skal gjøre det når jeg kommer hjem

 

Ja, for å gjøre det helt etter boka, så skal man vel koble fra hele psu fra kretskortet, ta ut batteri, også er det også en reset jumper på hovedkortet et sted. Men kan hende det holder å bare nappe ut batteriet ;)

Lenke til kommentar

jumpstart av PSU.

Jeg tenkte mer på det som står på side 22 i brukermanualen hans til Gigabyte hovedkortet hans.

Der er det en egen switch merket CMOS_SW (clear CMOS).

 

Ref. veiledningsteksten:

Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing

the CMOS values.

•• Do not use the clear CMOS button when the system is on, or the system may shutdown and

data loss or damage may occur.

•• After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized Defaults) or

manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS configurations).

Lenke til kommentar

Hva er dealen med at alle skal ta batteriet ut av hovedkortet? Det er jo mye mer smidig å trykke på reset-knappen/flytte på jumper. Da slipper man å måtte vente i mange minutter på at kondensatorer tømmes og risiko for "reststrøm" i systemet.

Jumper/knapp er der av en grunn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være at du har belastet en USB kontroller for mye, da vil den automatisk gå i shutdown.

Normalt vil en USB kontroller levere 500mA, ofte er det flere porter på samme kontroller, men du har nok minst et par kontrollere på hovedkortet. FLytt webcamera til en annen kontrolller.

 

Jeg selv har problem med jeg har et lydkort som trekker 480mA alene, hvis jeg kobler andre enheter, som tastatur, på samme kontroller får jeg problem med at de deaktiveres under boot da kontrolleren ikke leverer nok strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...