Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp T-matte


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg valgte T-matte i høst, og ender opp med karakter 3. Dette er langt under mitt potensial, men uten å ha jobbet med faget i året som var, gikk det ikke som planlagt. Ettersom at studiet jeg ønsker å begynner på etter vgs har 5,3 i snitt, lurer jeg på å ta opp T-matte.

Er det mulig å ta T-matte om igjen, eventuelt som privatist, mens jeg går på vgs? Vil helst unngå å ta opp etter vgs ettersom at jeg vil rett til utdanning uten friår eller lignende.

Dynastar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du. Så lenge du tar opp faget mens du går på videregående, kan du fortsatt få førstegangsvitnemål. Du kan ta opp alle fag du måtte ønske, så mange ganger du vil. Du melder deg bare opp til privatisteksamen og eksamenskarakteren du får på privatisteksamen vil erstatte tidligere eksamenskarakter og standpunktkarakter, men hvis du gjør det dårligere på privatisteksamenen vil den beste karakteren stå. :)

 

Har akkurat satt meg inn i det, da jeg også skal ta opp matten. En annen ting du kan vurdere er å ta opp p-matte, da dette er repetisjon(for det meste) fra ungdomsskolen. Da vil p-mattekarakteren erstatte karakteren du fikk i standpunkt i t-matte.

Lenke til kommentar

Om P matte er lurt kommer jo helt ann på hva han skal inn på. Ikke bytt it T med P med mindre du ikke trenger noe mer for å komme inn der du skal studere. Men vit at det er kjedelig å ta mer komplisert mattematikk opp igjen. Jeg hadde P matte, og har nå tatt matematikk på litt høyere nivå på høgskolen for å kunne komme meg inn på et område som krever T matte, det var hardt :p I allefall for meg, fullt mulig det er annerledes for deg.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

Målet er NHH, så trenger i utgangspunktet kun P-matte. Samtidig er det ikke mye som skal til for meg for å få 5 eller 6 i T-matte, så blir nok det jeg tar opp igjen. Jeg kommer nok til å få bruk for det når jeg skal videre til S-matte.

Men hvor mye koster det å ta opp igjen T-matte? Trenger ikke undervisning da jeg har bøker, så blir eventuelt kun å gå opp til eksamen.

Dynastar

Lenke til kommentar

Om P matte er lurt kommer jo helt ann på hva han skal inn på. Ikke bytt it T med P med mindre du ikke trenger noe mer for å komme inn der du skal studere. Men vit at det er kjedelig å ta mer komplisert mattematikk opp igjen. Jeg hadde P matte, og har nå tatt matematikk på litt høyere nivå på høgskolen for å kunne komme meg inn på et område som krever T matte, det var hardt :p I allefall for meg, fullt mulig det er annerledes for deg.

Det er vel ingen studier som krever T-matte? Kun R1, R2 eller en kombinasjon S1-S2 det er spesielle krav for. Man kan f.els ha en combo av 1P, R1 og R2 og fortsatt komme inn på NTNU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om P matte er lurt kommer jo helt ann på hva han skal inn på. Ikke bytt it T med P med mindre du ikke trenger noe mer for å komme inn der du skal studere. Men vit at det er kjedelig å ta mer komplisert mattematikk opp igjen. Jeg hadde P matte, og har nå tatt matematikk på litt høyere nivå på høgskolen for å kunne komme meg inn på et område som krever T matte, det var hardt :p I allefall for meg, fullt mulig det er annerledes for deg.

Det er vel ingen studier som krever T-matte? Kun R1, R2 eller en kombinasjon S1-S2 det er spesielle krav for. Man kan f.els ha en combo av 1P, R1 og R2 og fortsatt komme inn på NTNU.

 

Ja beklager. De har jo byttet navn på ting siden jeg gikk på videregående, da opererte vi bare med Praktisk matte og Teoretisk matte. kan ikke huske å ha vært R1 og R2, dog er det jo de jeg får kvalifisering for nå ved å ta mattematikk på høgskole nivå, selv om jeg tok den lette matten når jeg gikk på videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...